Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-24, 15:18
Medlem
MicrograMs avatar
Hej, har precis dunkat in ett Windows 7 och undrar om det finns nägra olika program som skulle kunna göra min dator snabbare! (alltså program som passa mitt Windows 7 64-bit:

Gör gärna en lista på vilka programvaror som ni använder eller har använt som fungerar bra till 64-bit operativsystem.
  • Antispyware (har "SUPERAntispyware" för närvarande
  • Antivirus (ett bra program som inte stryper mitt RAM-minne (Har ESET Smart Security
  • Program som boostar och håller din dator frisk utan en massa fel meddelanden och annat skit meddelanden (typ "TuneUp", "CCleaner" eller "System Care Pro"
  • ett bra delfragmenterings-program (använder Diskeeper för tillfället)
  • ett "Utility"-program, som rensar onödigt skräp från datorn

Ja ni kanske fattar poängen, lista gärna ner era favoritgram så är ni jätte gulliga!

/ Mvh, Microgram.
Citera
2009-10-24, 15:49
Medlem
[Strange Days]s avatar
Godhjärtat initiativ, men ärligt talat så blir listtrådar tjatiga i längden, plus att det blir risk för en massa upprepningar.

Det enklaste är att själv ta reda på om de program som man använder mest är kompatibla för x64, genom att kolla på tillverkarens hemsida.

EDIT:
Dessutom så fungerar de allra flesta 32-bitars program automatiskt i x64-OS via den inbyggda WoW64-emulatorn:
http://en.wikipedia.org/wiki/WoW64
Senast redigerad av [Strange Days] 2009-10-24 kl. 15:53.
Citera
2009-10-24, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Godhjärtat initiativ, men ärligt talat så blir listtrådar tjatiga i längden, plus att det blir risk för en massa upprepningar.

Det enklaste är att själv ta reda på om de program som man använder mest är kompatibla för x64.

Mycket riktigt. Men jag tror att det är något som är rätt så populärt hos människor just nu - att skaffa 7'an dvs. Jag, t.ex. ska köra in det om en cirka två dagar. Jag skulle också vilja ha lite råd när det kommer till fina program.
Citera
2009-10-24, 16:29
Bannlyst
Glöm program som Ccleaner och sån där register-rensar skit. Det finns inga belägg för att det ens skulle hjälpa. Om så är fallet så gör det en minimal skillnad. Vad jag där emot är säker på är att de oftare gör skada än nytta. Detta finns det belägg för.

Skaffa mer ram, och en bättre processor om du vill att det skall gå fortare.

Nej till register rensning.

Kört en hackad Win7 64bit ultimate i några dagar nu, och det funkar klockrent. Fan va jag var trött på vista.
Citera
2009-10-24, 16:30
Bannlyst
Jag har kört Avast antivirus, och jag tycker det fungerar jävligt bra. Drar inte så mycket och är gratis. Testat många gratisprogram och kommit fram till att Avast är bäst. Helt klart.
Citera
2009-10-24, 19:42
Medlem
MicrograMs avatar
Tack alla som tipse...

Ska försöka indvika så många program som mjäligt, då jag ar medveten om att gaska så många programvaror - desto större är risken för en skö dator.

Tack, alla här som svarat, men undrar fortfarande; Finns det något som rensar skit från datorn uran att crashar det=

Jag menar; Jag använder WINDOWS 7 64.bit, 1 GB Ram och GeForce 7800 pro.

Eftersom jag inte har alla drivrutiner redo, så tänkte här;

Finns det något program som ladda ner, som i sin tur som scannars och tabkar ner s¨min dator känns "frisk" igen.

Har provat "Diver Magician" och andra program som verkar helt kassa inte hjälper särkils.

Snälla, skulle ni vilja hjälpa mig att hitta ett program som passar Windows 7 64.bit.

Skulle vara guld värt och en välfrtjänsy vistuell puss på kinden för att just DU kanske kommer med bra tips och engagemang.

Mvh, M.
Citera
2009-10-24, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MicrograM
Det där låter segt som sirap. Mitt 64-bit Win7 Pro använder drygt 1.2 GB vid normal användning. En sticka till skulle nog göra under för dig.
Citera
2009-10-24, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ska försöka indvika så många program som mjäligt, då jag ar medveten om att gaska så många programvaror - desto större är risken för en skö dator.

Tack, alla här som svarat, men undrar fortfarande; Finns det något som rensar skit från datorn uran att crashar det=

Eftersom jag inte har alla drivrutiner redo, så tänkte här;

Finns det något program som ladda ner, som i sin tur som scannars och tabkar ner s¨min dator känns "frisk" igen.

Har provat "Diver Magician" och andra program som verkar helt kassa inte hjälper särkils.

Snälla, skulle ni vilja hjälpa mig att hitta ett program som passar Windows 7 64.bit.

Skulle vara guld värt och en välfrtjänsy vistuell puss på kinden för att just DU kanske kommer med bra tips och engagemang.

Mvh, M.

Ditt problem är inte dessa rensningsprogram... Du måste ha i alla fall ett gig till, kostar inte mycket på stationär. 300 spänn...

Visst, adaware och de där är okej, men inte de som rensar i registren...

Rekommenderar 4 gig. Så ska du se att det flyter på, och så glöm inte att diskrensa och defragmentera, men windows eget, det duger bättre än vad man kan tro enligt omfattande tester.
Citera
2009-10-25, 03:06
Medlem
MicrograMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanielNinoa
Ditt problem är inte dessa rensningsprogram... Du måste ha i alla fall ett gig till, kostar inte mycket på stationär. 300 spänn...

Visst, adaware och de där är okej, men inte de som rensar i registren...

Rekommenderar 4 gig. Så ska du se att det flyter på, och så glöm inte att diskrensa och defragmentera, men windows eget, det duger bättre än vad man kan tro enligt omfattande tester.
Okey, tacvk ska du ha, då vet jag det
Citera
2009-10-25, 07:59
Bannlyst
Citat:
Okey, tacvk ska du ha, då vet jag det

Sedan ligger ju 1 gig ram under minimumkravet för ram på win 7 64. 2 gig är minimum om jag inte minns fel. Nästan hundra på det, enkelt att kolla upp.
Citera
2009-10-25, 08:01
Medlem
[Strange Days]s avatar
Som nämnts i tråden så gör de här "Cleaning"-programmen varken till eller från för prestandahöjningen.

Vad du skall göra är följande:

1] Inhandla mer RAM-minne (ja, det är absolut nödvändigt).
2] Stäng av onödiga services och processer som inte behövs.
3] Om du har många program som auto-startar när Windows startas, så kolla igenom listan och stäng av autostart-funktionen på de du använder sällan.
4] Kör en defragmentering på burken.
Citera
2009-10-25, 08:07
Bannlyst
Absolut, sedan ser jag att du nämner super anti spyware, och jag vill rekommendera detta framför adaware. Och kör inte båda samtidigt. Räcker med ett.

Det förstnämnda gör ett bättre jobb. När du installerar, bocka av autostart, så det inte lägger sig i bakgrunden. Det behövs bara när du ska köra det liksom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in