2010-05-20, 00:12
Medlem
Min dator har spårat ur totalt nu. Började för någon månad sedan då den utan förvarning eller särskild anledning totalt kunde frysa. Spelade man musik, kollade på film etc medans den frös så frös även ljudet så det bara vrålade ur högtalarna... Det enda som hjälpte var att stänga av datorn manuellt med på/av knappen.. Detta kunde hända kanske en gång i månaden, så det var inget som jag funderade särskilt kring tyvärr även fast jag antagligen borde gjort det.

Nu verkar den ha krackelerat totalt. Det började ikväll med att den frös 2-3 gånger, startade sedvanligt om den och allt verkade som det varit förut. Helt plötsligt får jag bluescreen, startar om, får bluescreen direkt då jag loggat in på windows igen. Fattar ingenting, denna gång är felkoden en annan än vid första bs.. startar om ännu en gång, får ett nytt bs.

Kör nu i felsäkert läge och allt funkar. Har suttit och kollat lite efter hur man flashar bios men datorn verkar inte vilja upptäcka min ipod som usb-minne, vilket är det enda jag har att tillgå just nu...

Försöker jag komma åt bios med "delete" då jag startar datorn så kommer det bara ett enda understreck på skärmen som blinkar och så kan man inte göra annat än att starta om igen.

Någon som har en idé? Är det mitt mobo som spökar?

burken:
Citat:
Mobo: Gigabyte GA-P55-UD3 (F3)
CPU: Intel Core i5 Quad 750
GPU: PowerColor Radeon HD4890 1GB GDDR5
RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9
HDD: Samsung 250GB + 1TB SATA2
Ljud: E-MU 1212M
Citera
2010-05-20, 00:31
Medlem
Jag är ganska noob, men det låter ju som att det är ditt moderkort som spökar.

Prova dock att köra memtest, är ett minne paj så kan det ställa till med ganska skumma saker. (Tanka memtest, bränn och boota! Kör inte Windows Minnesdiagnostik eller vad det heter, kasst!)
Citera
2010-05-20, 00:39
Medlem
Ok ska testa med MemTest...
Fler tips varmt välkomna!
Citera
2010-05-20, 10:49
Medlem
Körde memtest igår men allt verkade i sin ordning.

EDIT: Ska försöka mig på en formatering av Win7 och se om det hjälper, men misstänker att jag kommer få göra allting förgäves.
Senast redigerad av Aggrovator 2010-05-20 kl. 11:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in