2010-05-19, 23:07
Medlem
Det hr r en skoluppgift.

Jag r verkligen inte filosofiskt lagd och jag mste vara bra korkad d jag inte kan rkna ut, eller frst mig p den hr uppgiften i filosofi. Det r en uppsats man ska skriva som handlar om verkligheten och hur man kan f kunskap om den. Jag har skrivit lite kort om Platons idvrld och att det vi upplever nu inte r verkligheten, utan den existerar bortom vr vrld i idvrlden osv (idealism) och jag har ven skrivit om materialismen - lite kort bara om vad det r.

Frgan jag stller (eftersom jag faktiskt inte hittar svaret via ngon skmotor och jag uppenbarligen r fr dum fr att kunna klura ut det sjlv)vad r verkligheten, hur kan man f kunskap om den genom materialismen, och hur kan man f kunskap om verkligheten genom idealismen?

Tack p frhand.
Citera
2010-05-19, 23:13
Medlem
Dgass avatar
Emmanuel kant brukar ju filisofera om hur man kan f kunskap om " verkligheten ".
Kant och descartes kanske kan hjlpa.
Citera
2010-05-19, 23:15
Medlem
Dgass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dgas
Emmanuel kant brukar ju filisofera om hur man kan f kunskap om " verkligheten ".
Kant och descartes kanske kan hjlpa.

Kika inte upp Hume " kunskap str ej att f "
Citera
2010-05-20, 03:05
Medlem
Nr ska det vara inlmnat? Kan bertta ver en kopp kaffe.
Citera
2010-05-20, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grooblle
Nr ska det vara inlmnat? Kan bertta ver en kopp kaffe.

Det ska vara inlmnat idag torsdag 23.59
Citera
2010-05-20, 15:07
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snejana
Det hr r en skoluppgift.

Generellt sett r det kontraproduktivt att lsa skoluppgifter t elever, som ex.vis sign Yidaki och ngra till brukar gra. Du skaffar dig hga betyg utan att leva upp till de egentliga krav som betyget motsvarar.

Men eftersom du nd anstrngt dig fr att frst, s kan en liten knuff p vgen vara produktiv. Se nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Snejana
Vad r verkligheten, hur kan man f kunskap om den genom materialismen, och hur kan man f kunskap om verkligheten genom idealismen?

Tack p frhand.

Med verklighet s menar vi de reella betingelserna som frnuftiga individer delar med varandra, och det rder sledes en konsensus om det som innehar en direkt realitet i proportion till indirekta realiteter. Rent materiellt s visar sig verkligheten genom det ptagliga och konkreta, medan det rent ideellt inte faller utanfr de andliga ramarna.

Jobba p nu, s ska du se att det blir ett MVG !
Citera
2010-05-21, 09:26
Medlem
Det lter ju som att du r p rtt vg eftersom din uppgift frmodligen handlar om att presentera de syner p verkligheten och kunskap som finns. Frgan om vad verkligheten r kallas vl ontologi och innehller exempelvis materialismen som du brjat skriva om, "och hur kan vi f kunskap om den" borde kunna besvaras genom att sl upp epistemologi, vilket r lran om kunskap och vad r sann kunskap och allt det dr. Lycka till!

Om du vill vara klyschig i din uppsats kan du slnga in den klassiska "om ett trd faller i skogen nr ingen hr, lter det d?"
Citera
2010-05-22, 14:31
Medlem
kenta893s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goopen
Om du vill vara klyschig i din uppsats kan du slnga in den klassiska "om ett trd faller i skogen nr ingen hr, lter det d?"

egentligen r ju det grunden i det idealistiska tnkandet :P ^^ om ett fenomen inte uppfattas av ngon, existerar det d? materialisten sger ja, idealisten sger nej =P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in