Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-19, 21:34
  #1
Medlem
doctor-0xEFs avatar
Får en text som säger 'acpid:exeting' när jag skall logga ut (stänga av datorn). De guider som jag hittat på nätet hjälper inte mig mycket. Kan någon ge tips om var det är felet finns så kan jag rota runt lite och prova mig fram på egen hand.
Citera
2010-05-19, 21:36
  #2
Avstängd
-rwxr-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doctor-0xEF
Får en text som säger 'acpid:exeting' när jag skall logga ut (stänga av datorn). De guider som jag hittat på nätet hjälper inte mig mycket. Kan någon ge tips om var det är felet finns så kan jag rota runt lite och prova mig fram på egen hand.


Kanske är något för dig?
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=987699
Citera
2010-05-19, 21:45
  #3
Medlem
doctor-0xEFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -rwxr-x
Kanske är något för dig?
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=987699
Har testat det utan framgång, jag söker information om vad det är som skall hända när jag stänger av datorn som inte sker och jag tycker inte att den tråden hjälper åp den punkten. Det kan vara något paket jag installerat eller applikation som ligegr och blockerar men då jag inte vet nog har jag svårt att hitta en lösning.
Citera
2010-05-19, 21:59
  #4
Medlem
zocus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doctor-0xEF
Får en text som säger 'acpid:exeting' när jag skall logga ut (stänga av datorn). De guider som jag hittat på nätet hjälper inte mig mycket. Kan någon ge tips om var det är felet finns så kan jag rota runt lite och prova mig fram på egen hand.

Hänger den där, precis som är beskrivet i den tråd som -rwxr-x länkat, eller är det bara så att du ser texten när den håller på att stängas av? Dvs. stängs den av?
Citera
2010-05-19, 22:12
  #5
Medlem
doctor-0xEFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zocu
Hänger den där, precis som är beskrivet i den tråd som -rwxr-x länkat, eller är det bara så att du ser texten när den håller på att stängas av? Dvs. stängs den av?
Den hänger sig med texten 'acpid : EXITING', jag har låtit den stå ett tag och när jag kom tillbaks var skärmen svart men datorn på och inget gick att göra. Jag fick stänga av datorn med knappen istället.

Glömde nämna att jag kör en HP pavilion bärbar om det spelar roll...
Citera
2010-05-20, 20:25
  #6
Medlem
zocus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doctor-0xEF
Den hänger sig med texten 'acpid : EXITING', jag har låtit den stå ett tag och när jag kom tillbaks var skärmen svart men datorn på och inget gick att göra. Jag fick stänga av datorn med knappen istället.

Glömde nämna att jag kör en HP pavilion bärbar om det spelar roll...

Är det senaste versionen av Ubuntu (10.04, Lucid Lynx), och är det så att du har någon windows server någonstans som du delar ut till Linux laptopen?
__________________
Senast redigerad av zocu 2010-05-20 kl. 20:36. Anledning: Kom på en sak till
Citera
2010-05-21, 09:41
  #7
Medlem
doctor-0xEFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zocu
Är det senaste versionen av Ubuntu (10.04, Lucid Lynx), och är det så att du har någon windows server någonstans som du delar ut till Linux laptopen?
Jag kör 8.10, inga knepigheter i konfigurationen eller annat skumt på hårddisken.

Jag provade igår att köra 'halt' och då stängde datorn av sig som den skall. Det verkar därför som om det är menyfunktionen (Shut Down och Restart) det är något lustigt med.
Citera
2010-05-21, 20:09
  #8
Medlem
zocus avatar
Anledningen till att jag frågade om du monterat något utdelat från någon Windows maskin är att det finns lite trådar i Ubuntu-forumen om just det här problemet när man har aktiva CIFS/Samba monteringar i samband med att man ska stänga av eller starta om.
Citera
2010-05-22, 09:24
  #9
Medlem
doctor-0xEFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zocu
Anledningen till att jag frågade om du monterat något utdelat från någon Windows maskin är att det finns lite trådar i Ubuntu-forumen om just det här problemet när man har aktiva CIFS/Samba monteringar i samband med att man ska stänga av eller starta om.
Jag vet inte riktigt vad det är du menar nu men jag skall undersöka detta.

Jag kan även tillägga att 'halt' inte alltid fungerar när jag skall stänga av datorn (som jag skrev ovan). Det verkar som om det är varannan gång eller liknande som datorn stängs av som den skall.

Jag skall undersöka CIFS/Samba och återkommer med en rapport om hur det går.
Citera
2010-05-22, 10:46
  #10
Medlem
zocus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doctor-0xEF
Jag vet inte riktigt vad det är du menar nu men jag skall undersöka detta.

Jag kan även tillägga att 'halt' inte alltid fungerar när jag skall stänga av datorn (som jag skrev ovan). Det verkar som om det är varannan gång eller liknande som datorn stängs av som den skall.

Jag skall undersöka CIFS/Samba och återkommer med en rapport om hur det går.

Har du någon annan dator hemma som delar ut diskar som du sedan använder på laptopen med Ubuntu?
Citera
2010-05-23, 21:45
  #11
Medlem
doctor-0xEFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zocu
Har du någon annan dator hemma som delar ut diskar som du sedan använder på laptopen med Ubuntu?
Inget liknande, men jag har fått underliga felmeddelanden som jag tror har att göra med hårddisken. Jag skall scanna av min hårddisk och eventuellt installera om Ubuntu då jag börjar misstänka att det finns en trasig hårddisk
Citera
2010-06-16, 14:35
  #12
Medlem
doctor-0xEFs avatar
För intresserade tror jag att felet har legat i en USB mus av någon anledning. När jag använder en trådlös mus får jag inte detta fel. Hur en mus skall kunna ge detta fel vet jag inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback