2010-05-19, 11:23
Medlem
eXklusivts avatar
Har haft min dator ett tag men har börjat märka att den blir segare nu. Har nod32 antivirus men har aldrig sökt igenom datorn riktigt.

Det jag undrar vad man generellt kan göra för att rensa upp datorn?
Finns det program som kan rensa upp filer och spam/ad/virus etc?
Bör man rensa datorn på damm på något sätt?

Tackar för all hjälp jag kan få
Citera
2010-05-19, 11:27
Medlem
Tanka hem CC-cleaner och rensa register mm, spyboot search and destroy är ett annat bra program.

Mvh stipex
Citera
2010-05-19, 11:45
Medlem
eXklusivts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stipex
Tanka hem CC-cleaner och rensa register mm, spyboot search and destroy är ett annat bra program.

Mvh stipex
Tack! Laddar ner CC-cleaner nu.

När jag ändå håller på, jag funderar på att uppgradera datorn men vet inte riktigt vad jag ska uppgradera.

Intel Core2 Duo CPU E6550 2.55ghz'
2gb ram
geforce 8800GT
vettefan vad jag har för nätagg
Citera
2010-05-19, 11:51
Medlem
dag-ottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXklusivt
Tack! Laddar ner CC-cleaner nu.

När jag ändå håller på, jag funderar på att uppgradera datorn men vet inte riktigt vad jag ska uppgradera.

Intel Core2 Duo CPU E6550 2.55ghz'
2gb ram
geforce 8800GT
vettefan vad jag har för nätagg

Ramen kan du åtminstonde höja till minst 4gb
Citera
2010-05-19, 11:52
Medlem
eXklusivts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dag-otto
Ramen kan du åtminstonde höja till minst 4gb
Kör med Windows XP proffesional SP 3, då funkar 4gb eller? =P Har något gammalt inpräntat att det inte skulle funka
Citera
2010-05-19, 12:00
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Kör med Windows XP proffesional SP 3, då funkar 4gb eller? =P Har något gammalt inpräntat att det inte skulle funka

Använd sökfunktionen då dessa frågor har varit uppe flertal gånger. Men här kommer en av trådarna -> https://www.flashback.org/t1168871
Citera
2010-05-19, 12:05
Medlem
dag-ottos avatar
Citat:

googlade och hittade: "Windows XP Pro can use up to 4GB of RAM, but when you first install all of it you will only see 3 GB. this is caused by one or both of the following;
1. There is a BIOS setting that uses a portion of the RAM ans a temp file backup solution, which can be disabled in the BIOS.
2. Add the /PAE switch to the boot.ini file, this will access the full 4GB, but will limit 2GB to the OS and 2GB to other programs. If you add the /3GB switch after the /PAE it will allocate 1GB RAM to the OS, and 3GB to all other apps."

Men är det inte dags att börja köra med Win7?
Citera
2010-05-19, 12:28
Medlem
eXklusivts avatar
Win7 kostar säkert skjortan, ser ingen mening med det då mitt windows XP funkar prima.

Finns det något lätt sätta att få ut dammet ur datorn utan att riskera skada på hårdvaran?
Citera
2010-05-19, 12:38
Medlem
dag-ottos avatar
Citat:
Win7 kostar säkert skjortan, ser ingen mening med det då mitt windows XP funkar prima.

Finns det något lätt sätta att få ut dammet ur datorn utan att riskera skada på hårdvaran?

win7 går ju alltid att fixa gratis Dock ska jag inte säga nåt som sitter på Vista Dock äkta. Ska fixa ny Laptop snart med äkta Win7

Antar att du har en Stationär? Dra ut sladden ur nätagget, tryck även av ströbrytaren som sitter på nätagget. Öppna datorn, använd en dammsugare med plaströr och sug rent datorn. Undvik att röra komponenterna så som moderkort, Ram-minnen osv. Kan du ställa in sugstyrka på damsugaren, så kör på så låg effekt som möjligt för att verkligen försäkra dig om minimum satisk elektricitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in