• 1
  • 2
2010-05-19, 00:06
Medlem
Optimus-Qs avatar
Jag vet inte om mitt påstående nu kommer vara korrekt men jag har fått bilden av att de som tävlar i Strongman tävlingar har helt annorlunda kroppar än bodybuilders och klarar av att lyfta betydligt mer vikt än bodybuilders. Hur kommer det sig? Liksom Bodybuilders gör allt för att träna upp varenda bit av kroppen. Det ställer enorma krav rent mentalt och fysiskt. Man måste hela tiden äta rätt, träna rätt osv, och en bodybuilders kropp är också mycket mer definierad, snyggare och i mina ögon mer muskulös. Ändå är bodybuilders rent allmänt svagare än strongman. Hur kommer det sig? Hur uppstår skillnaden?

Liksom rätta mig ifall jag har fel, men vi säger ifall världens nuvarande starkaste man (Žydrūnas Savickas) skulle deffa. Skulle han få en kropp som en bodybuilder?
Citera
2010-05-19, 00:14
Medlem
Degerlundens avatar
Har alltid själv undrat över detta.

Jag går och tar en kopp thé och inväntar svar inom några minuter (förhoppningsvis)
Citera
2010-05-19, 00:15
Medlem
KloBengans avatar
Muskelns "form" ändras ju inte beroende på om den som tränar tränat efter styrka eller volym. Utan det som ändas är ju just storleken.

En deffad strongman skulle alltså bara se mindre ut än en deffad BB, eftersom att BBn har tränat för att bli just större.

Det råder ju dock vissa samband här, strongmans med stora muskler och bodybuilders som är starka, så det är ju inte antingen eller heller.

Det enda jag kan tänka mig skiljer sig åt annars är om en strongman har sämre symmetri, eftersom att de tränar just grenspecifikt, och att någon muskel kanske blir mer prioriterad till förmån för en annan, osv.
Citera
2010-05-19, 00:17
Medlem
victor.bs avatar
Repsantal och tekniken dom lyfter på sätter mig mina två kronor på.
En strongman vill ju ha upp vikten till varje pris, det kvittar hur han gör det, han vill aktivera många muskler så att han orkar mer.

Snackar vi tävlande tyngdlyftare blir det en annan grej, dels har dom dräkt som hjälper dom i lyften men dom har även rätt hårda regler att förhålla sig till.
Citera
2010-05-19, 00:17
Medlem
Zeropowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optimus-Q
Jag vet inte om mitt påstående nu kommer vara korrekt men jag har fått bilden av att de som tävlar i Strongman tävlingar har helt annorlunda kroppar än bodybuilders och klarar av att lyfta betydligt mer vikt än bodybuilders. Hur kommer det sig? Liksom Bodybuilders gör allt för att träna upp varenda bit av kroppen. Det ställer enorma krav rent mentalt och fysiskt. Man måste hela tiden äta rätt, träna rätt osv, och en bodybuilders kropp är också mycket mer definierad, snyggare och i mina ögon mer muskulös. Ändå är bodybuilders rent allmänt svagare än strongman. Hur kommer det sig? Hur uppstår skillnaden?

Liksom rätta mig ifall jag har fel, men vi säger ifall världens nuvarande starkaste man (Žydrūnas Savickas) skulle deffa. Skulle han få en kropp som en bodybuilder?

En BB skulpterar sin kropp för att nå perfekt definition av perfekt avvägda muskler...

En strongman tränar de muskler han behöver för att utföra de lyft denne tävlar i, han skiter i utseende definition och balans, för att hans profession kräver ej detta...

BB's skiter i styrka, för de behöver den inte, sedan medföljer givetvis en, för normala människor, enorm styrka, men inte mycket att komma med i jämförelse med strongman.

Det är två olika livsstilar...
Citera
2010-05-19, 00:24
Medlem
Optimus-Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeropower
En BB skulpterar sin kropp för att nå perfekt definition av perfekt avvägda muskler...

En strongman tränar de muskler han behöver för att utföra de lyft denne tävlar i, han skiter i utseende definition och balans, för att hans profession kräver ej detta...

BB's skiter i styrka, för de behöver den inte, sedan medföljer givetvis en, för normala människor, enorm styrka, men inte mycket att komma med i jämförelse med strongman.

Det är två olika livsstilar...

Jo men strongman tävlingar har massor av olika grenar som skiljer sig mycket åt. Jag har dessutom sett ett par videos på hur strongman tränar och det är i princip samma gymträning som bodybuilders. Iförsig så kanske de struntar i muskler som inte fyller någon stor funktion, medans bodybuilders vill få fram just den muskeln eftersom det ser snyggare ut och ger mer deinfition.
Citera
2010-05-19, 00:25
Bannlyst
Citat:

Starkare och starkare vet jag inte, de kör ju bara lite annorlunda övningar som bodybuilders oftast inte är vana i. Men tror inte många strongmen klarar knäböja samma vikter som Coleman.
Citera
2010-05-19, 00:27
Medlem
toizs avatar
Finns det någon strongman som deffat sig så extremt som en bb gör då?
En bb på bulk ser då i alla fall ut som vilken strongman som helst tycker jag
Citera
2010-05-19, 00:30
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toiz
Finns det någon strongman som deffat sig så extremt som en bb gör då?
En bb på bulk ser då i alla fall ut som vilken strongman som helst tycker jag
Han har: http://www.tmuscle.com/img/photos/05...g/image004.jpg GRRRRR! Nära drömfysiken!

http://1.bp.blogspot.com/_1x3Muszp5g...ulledge+b4.JPG där är han tydligen före deffen.
Citera
2010-05-19, 06:35
Medlem
19801s avatar
Citat:

Den stora skillnaden i det fallet är deffen. Däremot är styrkelyftare jäkligt starka. Samuelsson kan slänga sig i väggen där.
Citera
2010-05-19, 07:07
Medlem
Bodybuilders inte starka? Dom flesta är starka som oxar. Kolla ronnie coleman och johnny jackson t.ex
Citera
2010-05-19, 07:38
Medlem
Bodybuilders - högre reps
Strongman - lägre reps
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto