2010-05-20, 12:45
Medlem
lupidas avatar
Hur många finns det här som "kommer ihåg" tiden innan de föddes?
-Ingen.
Döden och tiden innan man föddes borde man väll kunna säga är samma "stadium", så hur skulle man kunna vara rädd för att hamna på en plats som inte finns, och på samma sätt inte vara medveten om det?
Det är ungefär som att svimma när du går på gatan, helt otippat.

För övrigt brukar jag faktiskt fantisera om att man ser en STOR komet komma flygandes mot jorden, och man ser alla människor springa runt i cirklar och skrika. Så sitter man där i sin solstol, chillar med en fanta och garvar.
Finns nog inget vackrare än att se en hel värld förintas den sista sekunden man lever. Om det nu har någon betydelse, eftersom man nästa sekund kommer vara död.
Citera
2010-05-20, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupida
Hur många finns det här som "kommer ihåg" tiden innan de föddes?
-Ingen.
Döden och tiden innan man föddes borde man väll kunna säga är samma "stadium", så hur skulle man kunna vara rädd för att hamna på en plats som inte finns, och på samma sätt inte vara medveten om det?
Det är ungefär som att svimma när du går på gatan, helt otippat.

För övrigt brukar jag faktiskt fantisera om att man ser en STOR komet komma flygandes mot jorden, och man ser alla människor springa runt i cirklar och skrika. Så sitter man där i sin solstol, chillar med en fanta och garvar.
Finns nog inget vackrare än att se en hel värld förintas den sista sekunden man lever. Om det nu har någon betydelse, eftersom man nästa sekund kommer vara död.

Ofta är det väl smärtan man oftast upplever, om än snabbt just innan.
Citera
2010-05-20, 13:00
Medlem
lupidas avatar
Om du nu finner att smärtan är värd att bry sig om. Liksom allt annat är även den endast tillfällig, och troligtvis så smärtsam att man knappt hinner uppleva den innan man är död.
Citera
2010-05-20, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shenmueliraren
Men tänk om allt vi känner till om universum, alla planeter, gigantiska stjärnor osv är mikroskopiskt i jämförelse med vad som verkligen finns därute? Allt vi känner till är bara ett piss i öknen, och att det finns gigantiska saker därute råder det inga tvivel om. Titta på bilden som jag så fint målat: den svarta pricken är vi och allt vi känner till om universum. De röda bollarna är gigantiska massor som i princip är oändligt stora. Tänk om en explosion skett där... vi hade blåst bort på en millisekund likt ett litet knaster och det hade inte varit något mer med det
http://i46.tinypic.com/34ihdu9.jpg

Aa fast nu tycker jag du tar i en aning, vad sägs om att vi håller oss till att bara den där svarta pricken existerar
Citera
2010-05-20, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boostankan
Det finns något tröstande i att veta att ALLA människor på jorden också kommer att dö, samtidigt som mig. Det är som att man accepterar det på ett helt annat sätt, man sitter i samma båt som sina medmänniskor.

This^

Har också gått o funderat över detta och har kommit till samma slutsats faktiskt.
Om man nu hade fått veta när detta kommer att inträffa så tror jag de flesta hade tagit det lugnt, satt sig ner med familjen.
Citera
2010-05-20, 18:28
Medlem
Nä, det skrämmer mig inte. Kan ju bli knivhuggen vilken dag som helst, dö i bilolycka. osv osv, orka gå omkring och vara rädd för döden
Citera
2010-05-20, 18:57
Medlem
Lifelovers avatar
Inte det minsta. Dels är oddsen väldigt, väldigt låga och dels så skulle det gå så snabbt att man inte hinner bry sig.
Citera
2010-05-20, 21:56
Medlem
Falkhayns avatar
När jag tänker på detta (händer ganska ofta) kommer jag till en gräns där jag fintar av mig själv med mina egna tankar... Och ba' "whaat??"

En smart guy grej bara... Om ingenting finns, finns ju ingenting och ingenting är väl ett abstrakt substantiv, alltså en sak.

EDIT: Trodde du menade att hela universum förintades... Det förändrar hela mitt inlägg, som blir värdelöst.
Senast redigerad av Falkhayn 2010-05-20 kl. 21:57. Anledning: För att jag är så galet sexig.
Citera
2010-05-25, 18:13
Medlem
Det enda hemska med tanken för min del är att jag ytterst gärna skulle vilja veta om det någon vecka i förväg. Vore sån otroligt härlig stämning om alla på jorden visste att planeten bara hade några dagar kvar.
Citera
2010-05-25, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baba-Jaga
Det enda hemska med tanken för min del är att jag ytterst gärna skulle vilja veta om det någon vecka i förväg. Vore sån otroligt härlig stämning om alla på jorden visste att planeten bara hade några dagar kvar.

Du kan gärna få tala om för oss hur en flock vilda djur i panik kan skapa "härlig stämning"?
Citera
2010-05-25, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guttergod
Du kan gärna få tala om för oss hur en flock vilda djur i panik kan skapa "härlig stämning"?

Spatsera runt och se hur de märkligare delarna av folks personligheter blottläggs när alla vet att det inte finns någon morgondag. Folk som gråter, höga människor över allt, folk som bara stirrar ut i det tomma, mord, våldtäkter, människor helt okända för varandra som har spontansex osv osv.
Om det nu över huvud taget skulle se ut ens i närheten av min romantiserade bild av det hela, men det vore vackert på nått sätt att se alla människor släppa på alla sina hämningar i desperation.
Citera
2010-05-25, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baba-Jaga
Om det nu över huvud taget skulle se ut ens i närheten av min romantiserade bild av det hela, men det vore vackert på nått sätt att se alla människor släppa på alla sina hämningar i desperation.

Och du menar att du utan några som helst tvivel skulle vara i dina sinnens fulla bruk för att kunna uppskatta det som händer? Res runt i världen och besök ställen utan hopp, så kommer du inse att du inte är ens hälften så störd som du låter din "romantiserade bild" påskina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in