2010-05-18, 22:31
Medlem
Hallå allihopa!

Tänkte bara höra om någon vet hur det rent juridiskt ligger till när det gäller hurvida man får köpa in en stor kvantitet av en viss produkt, för att sedan på något sätt paketera om den och sedan sälja vidare den i stor skala?

Ett dåligt exempel på vad jag menar: Är det tillåtet att gå till affären och köpa in stora mängder koncentrerad saft och sedan späda ut den och tappa på mindre flaskor för att sedan börja sälja denna produkt i stor skala?

Självklart vill jag veta ifall detta är tillåtet UTAN att man ens har pratat med företagen som producerar den ursprungliga produkten.
Citera
2010-05-19, 00:02
Medlem
andouilles avatar
Kort svar: Nej. Rimligtvis måste du ingå avtal med den som tillverkar produkten för att du ska ha rättigheter att sälja den. En immaterialsrättslig fråga alltså.
Citera
2010-05-19, 00:06
Medlem
Thu.s avatar
Intressant fråga, var går gränsen?

Är det skillnad på varor och varor, för jag tvivlar på att någon lär bli stämd av Kungsörnen för att använt deras mjöl i sina produkter.
Citera
2010-05-19, 00:14
Medlem
Derstrutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andouille
Kort svar: Nej. Rimligtvis måste du ingå avtal med den som tillverkar produkten för att du ska ha rättigheter att sälja den. En immaterialsrättslig fråga alltså.

Borde inte immaterialrättigheterna snarare ligga i antingen receptet, varumärket eller annat jämförligt kännetecken. Om man späder ut saften och förpackar om den utan att göra någon referens till det tidigare varumärket borde inte någon immaterialrätt vara kränkt. Däremot borde ju inte lönsamheten vara speciellt bra, om man tänker sig att originalprodukten säljs billigare och i större förpackningar än den produkt du tänker dig att erbjuda.
Citera
2010-05-19, 09:18
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krixkrix
Ett dåligt exempel på vad jag menar: Är det tillåtet att gå till affären och köpa in stora mängder koncentrerad saft och sedan späda ut den och tappa på mindre flaskor för att sedan börja sälja denna produkt i stor skala?

Ja, det är tillåtet. Som vissa är inne på ovan får du dock inte använda någon annans varumärke, firmanamn eller liknande i försäljningen av din egen produkt.
Citera
2010-05-19, 10:57
Medlem
appe-s avatar
ett gott exempel som redan nämns här i tråden är något som faktiskt utövas här i växjö. det finns en kille som på heltid köpte saft, ett par kyldunkar med tappkran för att sedan hyra ut sig själv till mindre fotbollsmatcher, events eller liknande. han tog inte ens betalt för att vara där, utan tog fem kronor per 50cl saft (vilket är rätt rejäla glas i plast). lönsamheten var enorm, men det behandlade inte så stora summor, och tillfällena han använde det på limiterade omsättningen.

hur som, det är fullt tillåtet och det fungerar bevisligen. dock så finns det kanske "smidigare" metoder att tjäna större pengar på.

edit:
hur blir det här med t.ex. import av datorer då? jag har själv en hel del verksamhet inom det området, och då har jag alltid samarbetat fram mer effektiva avtal med producenten. hur fungerar det utan?
Citera
2010-05-19, 22:09
Medlem
Verkar alltså som att det är lagligt då? Någon som är väldigt kunnig inom juridik som skulle vilja verifiera detta? Man gör alltså en mindre förändring av produkten, exempelvis späder ut den med vatten, och ändrar produktnamn och varumärke helt och hållet.
Citera
2010-05-19, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andouille

Fel, varor får självklart säljas vidare.
Citera
2010-05-19, 23:08
Medlem
namgrebs avatar
Ett problem torde ligga i hur konsumenten uppfattar produkten. Tar du Pelles koncentrerade saft, spär ut skiten med vatten och sedan säljer det som Olles saft när konsumenterna utan svårighet kan komma fram till att det egentligen är Pelles, bara utspädd, då lär du nog få en del problem eftersom det kan skada Pelles anseende, varumärke, goodwill och whatnot. Tänk dig scenariot där Pelle byggt upp sitt märke och anseende i flera år, och sedan säljer du deras saft när den är blandad i fula lågprisförpackningar, om konsumenten då tror att det är samma person bakom (dvs. Pelles), då blir det garanterat liv i luckan.
Senast redigerad av namgreb 2010-05-19 kl. 23:10.
Citera
2010-05-20, 15:53
Medlem
Egentligen är det väl inte konstigare än att ett cafe säljer varm choklad av oboy, pulveriste eller så?
Citera
2015-09-28, 20:44
Medlem
MorganPalssons avatar
Bumpar denna tråd då jag inte tycker svaret är tydligt.

Vad gäller. Får företag A köpa storpack av företag B(ex. en korvtillverkare), paketera om den och sälja den som företagets A egna korv?

Självklart vilseleder inte A sina kunder och skriver ex. att de har egen tillverkning, det står inget alls om produktionen på förpackningen förutom innehållsförteckningen som de kopierat från B:s förpackning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in