2004-04-06, 19:48
Medlem
OXzes avatar
Hej alla matglada!

Jag har fått ett plötsligt sug efter något gott och enkelt gjort på choklad och skulle vilja få tips på något att laga. Problemet är att jag inte har mycket hemma, så om någon kan knåpa ihop något gott med de få ingredienserna jag listar upp vore det underbart.

ca 80g Lindt 85% mörk choklad
margarin/Smör
socker
mjöl

Tack på förhand...
Citera
2004-04-06, 20:29
Medlem
scratchys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OXze
Hej alla matglada!

Jag har fått ett plötsligt sug efter något gott och enkelt gjort på choklad och skulle vilja få tips på något att laga. Problemet är att jag inte har mycket hemma, så om någon kan knåpa ihop något gott med de få ingredienserna jag listar upp vore det underbart.

margarin/Smör
socker
mjöl

Tack på förhand...

Har för mig att jag smakat en gudomligt god sockerkaka en gång som kallades tigerkaka eller nåt. Jag tror det var vanlig kaksmet med mosad banan och smet med choklad hält i lager på varandra. Kanske kan vara nåt...?
Citera
2004-04-06, 20:38
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Hej alla matglada!

margarin/Smör
socker
mjöl

Tack på förhand...

Koka mjölk, riv ned en massa chocklad och en aning socker, rör om och njut, kan med fördel toppas med grädde också.
Annars kan du ju införskaffa vaniljglass och riva över chockladen.

Men det bästa är konjak och en redig bit Lindt samt en kopp mörkt kaffe.

Nu är Lindt ingen favorit chocklad, man behöver lägga på någon tjuga för att få den godare chockladen.
Citera
2004-04-06, 20:41
Medlem
OXzes avatar
Citat:
Last edited by Caine_Gothenburg : Today at 19:54. Reason: Tog bort särskrivningen i titeln

Nästan lite pinsamt, jag som alltid brukar irritera mig på folk som särskriver och dessutom undra hur det går till eftersom det bara är att skriva orden som de låter. Der bet jag allt mig själv i foten

scratchy tack för förslaget men tyvärr innehåller sockerkaka bakpulver vilket jag inte har hemma, dessutom har jag inte införskaffat någon sockerkaksform ännu. Men tack för förslaget, fast vad jag kan minnas brukar väl tigerkaka innehålla kakao och inte choklad, fast det kanske finns olika varianter.
Citera
2004-04-06, 20:46
Medlem
OXzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
Koka mjölk, riv ned en massa chocklad och en aning socker, rör om och njut, kan med fördel toppas med grädde också.
Annars kan du ju införskaffa vaniljglass och riva över chockladen.

Men det bästa är konjak och en redig bit Lindt samt en kopp mörkt kaffe.

Nu är Lindt ingen favorit chocklad, man behöver lägga på någon tjuga för att få den godare chockladen.

Tyvärr är det dåligt med mjölk också.....men tack för förslaget

Är ingen chokladfinsmakare så jag köpte Lindt för att testa....mörk choklad är ju ganska så beskt och passar bra i mindre bitar, problemet är ju nu att jag är fruktansvärt chokladsugen men pallar inte att äta hela kakan som den är. Mörk choklad är ju också mycket mättande, men brukar vara lättare att äta i andra former...
Citera
2004-04-06, 23:48
Medlem
~Milla~s avatar
Det kanske är försent men...

Det var inte det lättaste med så få ingridienser... Antar att du inte har nån grädde hemma heller? Annars hade du kunnat göra tryffel.

Har du havregryn då?
Du kan ju göra en sats chokladbollar isf. Smält chokladen och använd den istället för kakao.

100 gram rumstempererat smör
1 dl socker
3 dl havregryn
1 tsk vaniljsocker
2 msk starkt kaffe
2 msk kakao
kokosflingor att rulla bollarna i

Slänger med ett bonusrecept.. Se till att köpa hem ingridienser

Baileystryffel

ca 50 stycken

1 dl vispgrädde
150 g mörk choklad i bitar
½ dl florsocker
100 g smör, rumstempererat
2 cl Baileys eller whisky
kakaopulver att rulla tryfflarna i

1. Koka upp grädden.

2. Lägg choklad och florsocker i en bunke och slå över den kokande grädden under omrörning. Rör till en helt slät smet.

3. Vispa i smör och sprit.

4. Fyll en spritspåse med smeten. Lägg i kyl att stelna.

5. När smeten börjat att stelna, spritsa ut fem längder på smörpapper med slät tyll nummer tre. Låt sedan åter stelna i kylskåp.

6. Dela varje längd i tio bitar och rulla dem i kakao. Förvara kallt fram till servering.

Recept ifrån Chokladsajten
Citera
2004-04-07, 21:53
Medlem
OXzes avatar
Vad gör man när man inte hittar något recept som matchar de råvaror man har hemma? Jo, man hittar på ett eget, ibland blir det lyckat som igårkväll.

50g Mörk choklad
1 msk socker
1 msk margarin
ca 1 dl vaniljyoghurt

Smält chokladen i vattenbad, rör ner margarinet i chokladen. Rör ner sockret, här kan man ta hur mycket eller lite man vill beroende på vilken choklad man använder. Tag bort chokladen från vattenbadet och rör ner ca 1 dl vaniljyoghurt. Ställ in i frysen ca 30 min. Det du då för en någon hårdare variant av mousse med en syrlig och mycket god smak. Jag känner igen smaken mycket väl men kan inte placera den. Kan smaka som någon sorts lösgodis eller något man gör till jul. Mycket gott var det i alla fall.
Citera
2004-04-07, 21:55
Medlem
ahlmans avatar
Citat:
Vad gör man när man inte hittar något recept som matchar de råvaror man har hemma? Jo, man hittar på ett eget, ibland blir det lyckat som igårkväll.

50g Mörk choklad
1 msk socker
1 msk margarin
ca 1 dl vaniljyoghurt

Smält chokladen i vattenbad, rör ner margarinet i chokladen. Rör ner sockret, här kan man ta hur mycket eller lite man vill beroende på vilken choklad man använder. Tag bort chokladen från vattenbadet och rör ner ca 1 dl vaniljyoghurt. Ställ in i frysen ca 30 min. Det du då för en någon hårdare variant av mousse med en syrlig och mycket god smak. Jag känner igen smaken mycket väl men kan inte placera den. Kan smaka som någon sorts lösgodis eller något man gör till jul. Mycket gott var det i alla fall.

Tack. Jag lovar att testa det någon regnig dag.

Annat choklad-gott:
*Tag av papperet.
*Håll kakan i ett stadigt grepp med båda händerna (det kladdar så i knät om man tappar den).
*Ät.
Smaskens var ordet.

Ingen som nämnt choklad i banan förresten?
Man tager lämpligast fyra bitar Marabou-choklad (en mjölkchokladskaka på 200 g.), snittar ett lagom stort hål i en banan (mogen) och klär med ganska mycket aluminiumfolie.
Skjuss in i ugnen, hög värme ett tag. Snabbt och gott.

Nej, jag är inte någon mästerkock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in