• 2
  • 3
2010-05-19, 23:58
Medlem
Draedons avatar
Den där hyresvärden verkar ju vara rätt störd, inte verkar han ha någon vidare koll heller om han kräver antivirus under Linux. Nåja, lycka till.
Citera
2010-05-20, 06:43
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Se där ja, fick veta att den var föråldrad, och håller nu på att skanna alla mina filer i Home...

Då kör du freshclam för att uppdatera. Men som andra har påpekat så finns det väl inte speciellt mycket att vara orolig över då den knappast lär hitta något som kan skada ditt system. Har man sina mejl lagrade på datorn så kan den t.ex hitta en massa virus spam, men de är ju vanligen avsedda att skada datorer med Windows. Det är egentligen mest om man har en maskin som på något sätt fungerar som server för andra datorer (med Windows) i nätverket som det är viktigt att scanna efter virus.

Edit: sudo freshclam lär du nog få köra om det är Ubuntu.
Senast redigerad av PhantomBlot 2010-05-20 kl. 06:45.
Citera
2010-05-20, 11:38
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Då kör du freshclam för att uppdatera. Men som andra har påpekat så finns det väl inte speciellt mycket att vara orolig över då den knappast lär hitta något som kan skada ditt system. Har man sina mejl lagrade på datorn så kan den t.ex hitta en massa virus spam, men de är ju vanligen avsedda att skada datorer med Windows. Det är egentligen mest om man har en maskin som på något sätt fungerar som server för andra datorer (med Windows) i nätverket som det är viktigt att scanna efter virus.

Edit: sudo freshclam lär du nog få köra om det är Ubuntu.

Det finns dock en del macrovirus till MS Office som även fungerar under OpenOffice så om man får in ordbehandlingsdokument från andra (t.ex. studenter) så kan det vara god ide att virusscanna dem.

Nu varnar ju iofs Openoffice för dokument som innehåller macron, men användaren kan ju fortfarande köra dessa macron genom att ignorera varningen.
Citera
2010-05-20, 13:29
Medlem
c3ls avatar
Alla större distributioner har inbyggd brandvägg, och antivirus behövs inte. Det finns uppskattningsvis 1000 skadliga koder för linux, men samtliga är inte längre verksamma då alla exploits och buggar patchas på ett ögonblick av communityn och devs.

Jämför man med windows så finns det miljontals olika skadliga koder, och dessa patchas långt från lika snabbt, om alls.

Så länge du inte kör systemet som root hela tiden så finns det ingenting du ska oroa dig för (i ubuntu är man dessutom vanlig användare per automatik, och sudo används för att temporärt köra något som root)

Alltså, med ubuntus inbyggda brandvägg, den säkra och stabila kernelen tillsammans med ett hårt arbetande utvecklingsteam och en community som glatt patchar säkerhetshål, så kan du omöjligt vara rädd för att skadlig kod attackerar (attacker får du säkert, men inget som lyckas skada) ditt system.

(värt att påpeka kan vara att om du kör skadlig kod som root så kan det gå illa, så vara bara säker på att allt du kör som root (sudo) är oskadlig kod.)

Detta bör vara argument nog för att din ISP (eller vem det var som blockerade) ska tillåta dig använda Internet fullt ut.

Att köra antivirusprogram i linux är som att bygga en mur kring en oförstörbar borg, blir bara otympligt.
Citera
2010-05-21, 18:52
Medlem
Runebergs avatar
Kanske mobilt bredband vore något för dig? Jag skulle aldrig gå med på att min hyresvärd bevakade min uppkoppling på det där viset.
Citera
2010-11-08, 17:20
Medlem
Zomrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runeberg
Kanske mobilt bredband vore något för dig? Jag skulle aldrig gå med på att min hyresvärd bevakade min uppkoppling på det där viset.

Fast när jag hade mobilt bredband var det ett rent helvete att få igång i ubuntu, kanske fungerar bättre nu, det var trots allt ett par år sedan jag provade.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in