• 1
  • 2
2010-05-18, 18:11
Medlem
Ozgoods avatar
Hej

Jag tog nyss steget över till Linux efter år av slaveri i Windows.
Nu är det så att jag får mitt internet från hyresvärden som har spärrat mitt internetkonto så att jag bara kan vara uppkopplad 30 minuter åt gången. Detta på grund av att min dator för drygt ett halvår sedan spred virus vind för våg. Nu har jag gått över till Linux för att slippa sådana problem.
Skrev ett mail idag och bad om att få internetuppkopplingen tillbaka, men han har ett krav. Att jag skaffar antivirus på linux :-/
Nåväl, sagt och gjort. Laddade ner Clam Antivirus och installerade. Men nu hittar jag inte det någonstans på datorn. Jag testade istället med AVG Free. Men det hittade jag inte heller efter installation. Jag hittar dock filerna men jag kommer inte åt något program och vet inte hur jag ska göra för att få igång det och kunna scanna diskarna.

Någon som har tips till en vilsen nybörjare?
Citera
2010-05-18, 18:38
Medlem
Logisks avatar
Antivirus? Till Linux? Jag visste inte ens att det fanns antivirus till Linux.

Finns programmen i repos? Vilken distribution använder du?
Citera
2010-05-18, 18:39
Awaiting Email Confirmation
Dyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozgood
Hej

Jag tog nyss steget över till Linux efter år av slaveri i Windows.
Nu är det så att jag får mitt internet från hyresvärden som har spärrat mitt internetkonto så att jag bara kan vara uppkopplad 30 minuter åt gången. Detta på grund av att min dator för drygt ett halvår sedan spred virus vind för våg. Nu har jag gått över till Linux för att slippa sådana problem.
Skrev ett mail idag och bad om att få internetuppkopplingen tillbaka, men han har ett krav. Att jag skaffar antivirus på linux :-/
Nåväl, sagt och gjort. Laddade ner Clam Antivirus och installerade. Men nu hittar jag inte det någonstans på datorn. Jag testade istället med AVG Free. Men det hittade jag inte heller efter installation. Jag hittar dock filerna men jag kommer inte åt något program och vet inte hur jag ska göra för att få igång det och kunna scanna diskarna.

Någon som har tips till en vilsen nybörjare?
Säg att du har ett anti virus, skit sen i att skaffa ett?

Du lär ju knappast få några virus ändå så..
Citera
2010-05-18, 18:41
Medlem
Avinstallera Clam AV och AVG Free sedan skriver du ett e-mail till din ISP och säger "Jag kör Linux nu och har installerat antivirusprogram, både Clam och AVG, snälla ta bort spärren!"

Dvs ljug... du behöver inget antivirusprogram.
Citera
2010-05-18, 18:42
Medlem
sommarlovs avatar
Du påminner mig att jag också har det.
Efter lite letande hittade jag Clamtk 4.08 under Program - Systemverktyg - Virus scanner.

Installerade och glömde bort, hur vet man om det fungerar??
Citera
2010-05-18, 19:22
Medlem
petowans avatar
om du vill ha ett antivirus program så använd avast linux edition
Citera
2010-05-18, 20:09
Medlem
DigGaNs avatar
Sitter vid mitt nyinstallerade Ubuntu och ser detta... Det är knappast nödvändigt att man ska ha anti-virus när man har linux right?
Citera
2010-05-18, 20:47
Medlem
Ozgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigGaN
Sitter vid mitt nyinstallerade Ubuntu och ser detta... Det är knappast nödvändigt att man ska ha anti-virus när man har linux right?

Rent spontant är det min tanke också. Funderar på att ljuga för värden och säga att jag har antivirus. Men bara tanken på att det KAN finnas virus får mig att bli paranoid. Om värden skannar min dator och hittar något får jag internet spärrat under en längre tid.
Citera
2010-05-18, 20:52
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Rent spontant är det min tanke också. Funderar på att ljuga för värden och säga att jag har antivirus. Men bara tanken på att det KAN finnas virus får mig att bli paranoid. Om värden skannar min dator och hittar något får jag internet spärrat under en längre tid.

Hur ska din värd få tillgång att skanna din dator då?
Citera
2010-05-18, 20:58
Medlem
Ozgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logisk
Antivirus? Till Linux? Jag visste inte ens att det fanns antivirus till Linux.

Finns programmen i repos? Vilken distribution använder du?

Jag använder Linux Mint 8 Helena Main som är baserat på Ubuntu 9.10.
http://www.linuxmint.se
Citera
2010-05-18, 20:59
Medlem
Ozgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigGaN
Hur ska din värd få tillgång att skanna din dator då?
Alla uppkopplade datorer går via hyresvärden och de har koll på all trafik, tydligen.
Bor i studentrum och gör man det har man tydligen inget privatliv enligt dem...
Citera
2010-05-18, 21:00
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Alla uppkopplade datorer går via hyresvärden och de har koll på all trafik, tydligen.
Bor i studentrum och gör man det har man tydligen inget privatliv enligt dem...

Men som någon tidigare har sagt så säg bara att du har anti-virus inbyggt i ditt os
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in