2010-05-18, 17:55
Medlem
Lunarus avatar
Finns säkert ett tusen dussintals och flera trådar om just det här - men jag har inte hittat något som just tar upp det jag vill ta upp med samma punkter etc, kan vara för att jag är en dålig sökare, eller för att jag helt enkelt är dum i huvudet och är den ända som tror detta är okej.

Hursomhelst, jag har många vänner som är minderåriga, och de flesta av dom är faktiskt medlemmar på Flashback, antagligen är 30-40% av Flashbacks medlemmar minderåriga - kan jag tro. Man ser folk som är under 18 stängas av dagligen, även om dom inte direkt varit omogna. Man drar verkligen alla över en kam, och det känns lite fel då det finns många äldre som är minst lika omogna och även värre än folk som är så små som 14.

Och när det nu är så många på sidan som är minderåriga - varför måste man då ha någon åldersgräns? Kan man inte bara köra lite tajtare moderering om någon verkligen beter sig omoget? Att man måste vara 18 känns lite fånigt. Speciellt då gränsen inte lyds alls och alla skiter i det. Jag tror inte det finns så många som verkligen tänker registrera sig men skiter i det då dom ser att man måste vara 18 år.

Jag antar dock att det skulle kunna komma många omogna minderåriga, men antagligen lika många som är mogna. Kanske dags att ta bort gränsen Flashback?

Jag vill inte starta någon diskussion - vill bara veta varför linjen finns även om minderåriga strömmar in hela tiden utan att det går att stoppa. Vad fyller den för funktion? tycker man bör ta bort den och avancera sidan med annorlunda moderering och dylikt istället.
Kanske det ni tänker på är forumen som erotik och drogdiskussion men ni ansvarar väl inte för vad medlemmarna skriver - och det mesta är väl i teorin och inte i praktiken?
Säg bara anledningen någon, tack.
Citera
2010-05-19, 16:37
Medlem
Joomlas avatar
För mycket trams med minderåriga, som jag förstått det.

Visst finns det minderåriga här, men dom som faktiskt kan debattera är nog smarta nog att inte avslöja något som kan kopplas till att man är minderårig.
Citera
2010-05-19, 16:40
Medlem
Salorms avatar
Jag skulle mer vilja säga att varför man har en åldersgräns på 18 är för att det diskuteras saker här som kan vara "barnförbjudna".

Annars kan man ju öppna upp alla sidor där det är 18 års gräns utan problem. Varför behöva verifiera att man är 18 för att kolla på porr osv?
Citera
2010-05-19, 16:41
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla

Visst finns det minderåriga här, men dom som faktiskt kan debattera är nog smarta nog att inte avslöja något som kan kopplas till att man är minderårig.

Vart har du läst det om åldergränsen, och har du verkligen förstått något?

Åldersgränsen tillkom då Flashback fick ett val; förhandsgranska alla inlägg eller sätt en åldersgräns. Gränsen har inget med mognad att göra, därför sätts det inga större resurser på att spåra upp minderåriga (förutom hos idioterna som ska spamma ner hela trådar med "HAHAHA HEJ DÅ!!!" "OMG!!!111one du e 16!!!! HERÅ!").

EDIT: https://www.flashback.org/t246317

EDIT2: Det var pga en Brittisk lag, ska åldersgränsen tas bort nu när allt är flyttat?
Senast redigerad av b0gfetto 2010-05-19 kl. 16:47.
Citera
2010-05-19, 16:42
Medlem
micaeles avatar
Lär även ha att göra med lagkrav, då forum som riktar sig mot minderåriga (i lagens mening) har helt andra krav ställda på sig vad gäller kontroll och innehåll.
Att det finns ofantliga mängder minderåriga som medlemmar är uppenbart och intet fel i sig - dom uppför sig i de flesta fall lika bra som överåriga.
Och likväl har dom uppenbarligen ljugit om sin ålder vid registrering, således är det personen som gjort fel - inte Flashback, antar jag.
Citera
2010-05-19, 17:57
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla

Snarare är det att det på FB finns mycket material som är ämnat till personer över 18 år. Sedan är inte trams per se mot reglerna.
Citera
2010-05-19, 20:46
Medlem
bullrunks avatar
Om nu någon är minderårig men beter sig moget så borde dem få vara kvar på forumet tycker jag.
Citera
2010-05-19, 20:54
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullrunk
Om nu någon är minderårig men beter sig moget så borde dem få vara kvar på forumet tycker jag.

Om de är tillräckligt mogna att inte avslöja sig själva så får de ju vara kvar
Citera
2010-05-19, 21:56
Medlem
dolppens avatar
Sätt en åldersgräns på 15 så har vi "mogna" 12åringar på flashback...

nej tack
Citera
2010-05-20, 00:31
Medlem
Citat:
Vad fyller den för funktion?
Utan åldersgränsen hade flashback hamnat i massa jävla problem med lagen, den finns av samma anledning som 1.02 alltså.
Citera
2010-05-20, 11:01
Medlem
bullrunks avatar
Jag tycker att man är tillräckligt mogen när man är 16 år gammal
Citera
2010-05-20, 11:25
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullrunk
Jag tycker att man är tillräckligt mogen när man är 16 år gammal

Vilken tur att inte lagarna kommer fram av vad du tycker då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in