• 1
  • 2
2010-05-18, 17:35
Medlem
Jag har installerat om datorn. Jag kör med Windows 7 Ultimate x64. Jag har aktiverat den inbyggda Administratör kontot och är inloggad i den. Jag har stängt av UAC (User Account Control), startat om datorn. Då får jag ändå säkerhetsvarningar (popup) varje gång jag ska installera nytt program. Jag kan inte heller stänga av mitt antivirus program via aktivitetshanteraren. Får bara åtkomst nekad.

Jag har tydligen inte administratör rättigheter trots jag är inloggad i den inbyggda administratör kontot. Jag har aldrig haft det här problemet tidigare. Har installerat om datorn på det här sättet många många gånger och alltid funkat tidigare.

Vad är problemet? Hur löser man detta?

Är verkligen behov av hjälp. Känns helt omöjligt det här.
Citera
2010-05-18, 17:38
Medlem
SlimTheWeasels avatar
haft samma problem med vista.. jag löste de genom att inte använda admin-kontot, känns lite overkill om du inte ska ha den som en server förstås.. ge adminrättigheter till din vanliga inloggning..

alternativt, kolla så du har allting ibockat som rättighet åt administrator i säkerhetscenter :P
Citera
2010-05-18, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlimTheWeasel
haft samma problem med vista.. jag löste de genom att inte använda admin-kontot, känns lite overkill om du inte ska ha den som en server förstås.. ge adminrättigheter till din vanliga inloggning..

alternativt, kolla så du har allting ibockat som rättighet åt administrator i säkerhetscenter :P

Alla inställningar stämmer som det ska. Jag har alltid varit inloggad i den inbyggda admin kontot och allt har funkat utan problem. Nåt fel är det ju. Vill ju lösa det. Det ska inte vara så här.
Citera
2010-05-18, 17:49
Medlem
SlimTheWeasels avatar
när du slog av UAC, gjorde du de så att den får lägsta nivån? jag tabbade mig när jag bytte från vista å bara sänkte ett snäpp.. eftersom de bara finns på och av på vista :P
Citera
2010-05-18, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlimTheWeasel
när du slog av UAC, gjorde du de så att den får lägsta nivån? jag tabbade mig när jag bytte från vista å bara sänkte ett snäpp.. eftersom de bara finns på och av på vista :P

Ja. Drog den längst ner.
Citera
2010-05-18, 17:54
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HiTech
Alla inställningar stämmer som det ska. Jag har alltid varit inloggad i den inbyggda admin kontot och allt har funkat utan problem. Nåt fel är det ju. Vill ju lösa det. Det ska inte vara så här.
Den datorn verkar inte funka som det ska. Eller är det kanske användaret som inte vet vilken knappar man ska trycka på? Kanske öppnar användaret fel fönstren och hittar således inte dom rätta knappen.
Citera
2010-05-18, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Den datorn verkar inte funka som det ska. Eller är det kanske användaret som inte vet vilken knappar man ska trycka på? Kanske öppnar användaret fel fönstren och hittar således inte dom rätta knappen.

Kan du berätta lite mer om vad du menar? Lösning?
Citera
2010-05-18, 20:05
Medlem
Ingen som fattar nåt av det här? Är det helt omöjligt?
Citera
2010-05-19, 12:04
Medlem
bump!
Citera
2010-05-19, 15:22
Medlem
Hi-Techs avatar
Citat:
Ingen som fattar nåt av det här? Är det helt omöjligt?
Nejnej, omöjligt är det definitivt inte

Testa att ändra UAC's registernycklar.
Såhär:
Start -> Regedit -> HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\Curr entVersion\Policies\System -> Hitta DWORD-värdet "EnableLUA" och ge det värdet 0.
Stäng rededit och starta om -> Done!

Känner du dig osäker på registereditorn kan du testa:
Start -> msconfig -> fliken "tools" -> markera "Disable UAP" -> Launch -> Vänta tills cmd-fönstret är färdig -> Stäng CMD -> OK på msconfig -> Starta om -> Done!
Citera
2010-05-19, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hi-Tech
Nejnej, omöjligt är det definitivt inte

Testa att ändra UAC's registernycklar.
Såhär:
Start -> Regedit -> HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\Curr entVersion\Policies\System -> Hitta DWORD-värdet "EnableLUA" och ge det värdet 0.
Stäng rededit och starta om -> Done!

Känner du dig osäker på registereditorn kan du testa:
Start -> msconfig -> fliken "tools" -> markera "Disable UAP" -> Launch -> Vänta tills cmd-fönstret är färdig -> Stäng CMD -> OK på msconfig -> Starta om -> Done!

Har testat det där och det funkar inte. Såg att dom var av när jag kollade upp dom.
Citera
2010-05-20, 14:30
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Jag har installerat om datorn. Jag kör med Windows 7 Ultimate x64. Jag har aktiverat den inbyggda Administratör kontot och är inloggad i den. Jag har stängt av UAC (User Account Control), startat om datorn. Då får jag ändå säkerhetsvarningar (popup) varje gång jag ska installera nytt program. Jag kan inte heller stänga av mitt antivirus program via aktivitetshanteraren. Får bara åtkomst nekad.

Jag har tydligen inte administratör rättigheter trots jag är inloggad i den inbyggda administratör kontot. Jag har aldrig haft det här problemet tidigare. Har installerat om datorn på det här sättet många många gånger och alltid funkat tidigare.

Vad är problemet? Hur löser man detta?

Är verkligen behov av hjälp. Känns helt omöjligt det här.

Vet inte om jag tolkar dig rätt, men menar du varningarna om att UAC är avstängt så går dom att stänga av via säkerhetscenter i kontrollpanelen.

Att du inte kan avsluta ditt antivirusprogram från kontrollpanelen, beror på att det inte körs av din användare utan av System (windows "egna adminkonto" typ), detta görs för att ett eventuellt virus

inte ska kunna döda ditt Antivirusprogram.

Så för att inaktivera ditt AV så kolla AV-programmets inställningar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in