2010-05-17, 23:23
Medlem
HaShMaNs avatar
Hej, kommer inom en vecka att dra igång min första inomhusodling. Kommer försöka att flitigt fota och lägga ut bilder, så det blir väl som en dagbok. Det kommer odlas allt från prydnadsväxter till kryddväxter och här är en lista på det som kommer att gro i tältet:

- Jätteasblomma (Stapelia gigantea)
- Rävsvans (Amaranthus caudatus L.)
- Passionsblomma (Passiflora)
- Zinnia (en limegrön sort)
- Mangold
- Röd Paprika
- Körsbärstomater
- Klassisk basilika
- Basilika (Buskig)
- Dill
- Kinesisk gräslök
- Klassisk gräslök
- Persilja
- Sallads Mix
- Isbergssallad
- Chili (Vit Habanero, Purple Tiger, Black Hungarian och Pasilla)

Odlingsutrustning:
Odlingstält, 2x2m
Ljus: HPS samt GIB har cooltube
Veg 12/12- Första veckorna, 2st 125w Kallvita LE med reflektor sedan slås 600W GIB med blått spectrum på
Blom 18/6- 600W HPS rött spectrum samt 2st 125W LE rött spectrum
Ventilation: 2st 350m2/h kanalfläktar en insug andra utsug
Billig luftfuktare 24/7
Vanlig växtnäring
Hasselfors P-jord med leca kulor på toppen
Krukor från 0,26L->3L->6L->11L krukor
Termo/Hygrometer

Allt detta kommer att planteras mer eller mindre samtidigt och kommer då att veggas 8-10 veckor innan det sätts i blom (behöver några av dessa växter längre/kortare blomtid?) Kommer alla växter trivas i runt 20-25grader om luftfuktigheten ligger på över 50%?
Har ni några frågor, funderingar eller synpunkter dela gärna med er!

MvH Hashman
Senast redigerad av HaShMaN 2010-05-17 kl. 23:39.
2010-05-18, 01:22
Medlem
JohnTheSavages avatar
Vissa örter tål inte näringsrik jord så bra. Funkar det inte får du kanske blanda ut med något annat än p-jord.
2010-05-18, 08:31
Medlem
HaShMaNs avatar
Ok, får kolla upp lite mer innan, ska väl läsa en hel del ikväll.
2010-05-18, 08:44
Medlem
HaShMaNs avatar
Har du möjligtvis några tips på jordsorter som skulle passa? Kan väl tillägga att jag kommer att plantera gräslöken och persiljan i små krukor för att sedan omplanteras till stor balkonglåda med 10-15 cm fröavstånd.
2010-05-18, 13:17
Medlem
JohnTheSavages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaShMaN
Har du möjligtvis några tips på jordsorter som skulle passa? Kan väl tillägga att jag kommer att plantera gräslöken och persiljan i små krukor för att sedan omplanteras till stor balkonglåda med 10-15 cm fröavstånd.

Jag kör själv lite örter i planteringsjord och en den växer på bra.
Det tar ju så kort tid innan de kommer upp så enklast är att testa först eftersom förlusten av några frön ändå inte är så farligt.
Hasselfors säljer tom en speciell örtjord eller kryddjord eller vad de nu kallar den i små påsar som jag antar är mer anpassad, men som sagt det är lite olika för olika växter.
Läser du något kort på fröpåsen eller wikipedia om varje sort så står det säkert något om vilket jord de trivs i, och så kan du blanda ut med något som och se som det funkar bättre.
Kör du med lampa så är du ju inte beroende av solen och årstiderna så det gör ju inte så mycket om det blir fel.
2010-05-18, 15:49
Medlem
HaShMaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTheSavage
Jag kör själv lite örter i planteringsjord och en den växer på bra.
Det tar ju så kort tid innan de kommer upp så enklast är att testa först eftersom förlusten av några frön ändå inte är så farligt.
Hasselfors säljer tom en speciell örtjord eller kryddjord eller vad de nu kallar den i små påsar som jag antar är mer anpassad, men som sagt det är lite olika för olika växter.
Läser du något kort på fröpåsen eller wikipedia om varje sort så står det säkert något om vilket jord de trivs i, och så kan du blanda ut med något som och se som det funkar bättre.
Kör du med lampa så är du ju inte beroende av solen och årstiderna så det gör ju inte så mycket om det blir fel.

Ok, tack för hjälpen. Kommer ändå att behöva handla lite mer jord så det får väl bli sånär ört/kryddjord
2010-05-18, 16:06
Moderator
Evil Eds avatar
Inget för matlagning.

Klick.

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in