• 1
  • 2
2010-05-17, 17:19
Medlem
c014s avatar
Hej

Jag hade för ett tag sedan en diskussion med en tjej angående ägg.
Hennes granne har höns som producerar ägg (doh) och jag tyckte det verkade jätteschysst att kunna få färska ägg ifrån grannen.

Men hon hävdade att man kan bli sjuk av färska hemproducerade ägg.

Jag sa att det enda man behöver bry sig om är väl ifall äggen är ruttna eller så, men det kollar man om man använder dem, samt att salmonella sitter i så fall i skalet, och det kokas eller tas bort innan man använder äggen.

Men jag fick då höra att hon kände någon som blivit sjuk av "hemproducerade" ägg, så jag fick vika mig. För jag visste ju inte hundraprocentigt.

Jag har även hört att ägg som produceras mer industriellt punkteras med ett litet stick och så spruter man in något i äggen. Stämmer det?

Om någon vet huruvida man kan bli sjuk och vilka sjukdomar som kan spridas av färska ägg så svara gärna.
Citera
2010-05-17, 17:35
Medlem
anthropophobics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c014
Hej

Jag har även hört att ägg som produceras mer industriellt punkteras med ett litet stick och så spruter man in något i äggen. Stämmer det?

Om någon vet huruvida man kan bli sjuk och vilka sjukdomar som kan spridas av färska ägg så svara gärna.
Kan tänka mig att man sprutar in något slags konserveringsmedel om detta ens stämmer just för att äggen inte ska bli dåliga så fort.

Kan även tänka mig att de "färska" äggen blir dåliga ganska fort, och att det har med detta att göra.
Man har ju använt höns och ägg ett jävla tag, långt innan de började massproduceras och innan urbaniseringen så att säga. Låter därmed i mina ögon konstigt att man skulle bli sjuk av just "färska" ägg. Sen kan man ju diskutera definitionen av färsk.
Citera
2010-05-17, 17:43
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Hej

Hennes granne har höns som producerar ägg (doh) och jag tyckte det verkade jätteschysst att kunna få färska ägg ifrån grannen.

Jag sa att det enda man behöver bry sig om är väl ifall äggen är ruttna eller så, men det kollar man om man använder dem, samt att salmonella sitter i så fall i skalet, och det kokas eller tas bort innan man använder äggen.

Men jag fick då höra att hon kände någon som blivit sjuk av "hemproducerade" ägg, så jag fick vika mig. För jag visste ju inte hundraprocentigt.

Sjuka hönor värper inga ägg. Det är BS allt du hört.
Citera
2010-05-17, 17:50
Medlem
Citat:
Hej

hahaha.. var får ni allt ifrån??? I hela södra europa har folk i byarna höns... i turkiet , kaukasus , norra afrika, sydamerika, australien, kina... varför blir inte de sjuka.... En sak vet jag säkert... vi som är vana att äta köpta ägg har svårt att äta färska och tycka om det , då smaken är annurlunda.... så är det för mig i allafall... äggulan i ett färskt ägg är riktigt orange i färgen (ser äckligt ut) om hönorna käkar gräs.... ger man dem majs blir gulan lite mer gul... och nej... det behövs ingen tupp för att det ska bli ägg...
Senast redigerad av Himara 2010-05-17 kl. 17:58.
Citera
2010-05-17, 18:01
Medlem
c014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himara
hahaha.. var får ni allt ifrån??? I hela södra europa har folk i byarna höns... i turkiet , kaukasus , norra afrika, sydamerika, australien, kina... varför blir inte de sjuka.... En sak vet jag säkert... vi som är vana att äta köpta ägg har svårt att äta färska och tycka om det , då smaken är annurlunda.... så är det för mig i allafall... äggulan i ett färskt ägg är riktigt orange i färgen (ser äckligt ut) om hönorna käkar gräs.... ger man dem majs blir gulan lite mer gul... och nej... det behövs ingen tupp för att det ska bli ägg...

Men när någon hävdar bestämd att någon blivit sjuk av färska ägg för att det tydligen kan finnas någon smitta via äggen, vad ska jag tro? Jag är såklart skeptisk. Men det är just därför jag tar reda på fakta genom att fråga här.

Jag är mycket väl medveten om att man äter ägg i massvis av andra länder där man har egna höns, men det är inte jag som kommit med dessa påståenden heller.

Förövrigt tycker jag att en orange gula är ett friskhetstecken. Är mycket trevligare färg på gulan.
Citera
2010-05-17, 18:11
Medlem
Citat:
Men när någon hävdar bestämd att någon blivit sjuk av färska ägg för att det tydligen kan finnas någon smitta via äggen, vad ska jag tro? Jag är såklart skeptisk. Men det är just därför jag tar reda på fakta genom att fråga här.

Jag är mycket väl medveten om att man äter ägg i massvis av andra länder där man har egna höns, men det är inte jag som kommit med dessa påståenden heller.

Förövrigt tycker jag att en orange gula är ett friskhetstecken. Är mycket trevligare färg på gulan.

japp.. orange gula betyder som sagt att de är ute fritt å käkar gräs.... jag tycker det ser lite äckligt ut med orange gula... vi är ju vana vid gul gula så ger man dom majs så blir gulan knallgul.... kan du nu svara på en fråga?? vad kom först... hönan eller ägget?
Citera
2010-05-17, 18:15
Medlem
mattias_rs avatar
Du behöver inte oroa dig det minsta, är du osäker så tvätta händerna och ät dom inte råa.

Lägg äggen i kallt vatten - dom som flyter upp är dåliga.
Citera
2010-05-19, 17:36
Medlem
Jag vet inte om detta är en myt, men jag har hört att det ska finnas otroligt mycket bakterier på äggskalen, så mycket att man ska skicka tillbaka en carbonara om den serveras med ägggula i äggskal. Kan detta verkligen stämma?
Citera
2010-05-19, 20:29
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av montanegra
Jag vet inte om detta är en myt, men jag har hört att det ska finnas otroligt mycket bakterier på äggskalen, så mycket att man ska skicka tillbaka en carbonara om den serveras med ägggula i äggskal. Kan detta verkligen stämma?

Förmodligen (förhoppningsvis) är de tvättade innan
Citera
2010-05-19, 22:16
Medlem
WeaselPodowskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himara

Lite ot, men jag tycker mycket bättre om färska ägg även om det nästan alltid blir vanliga butiksägg med blek och tråkig gula till vardags – den orangea färgen på de färska äggens gulor är ju hur härlig som helst och de smakar oftast fantastiskt.
Citera
2010-05-19, 23:25
Bannlyst
Jag skulle inte äta sådana ägg! De kanske har gått utomhus och blivit smittade av andra.
Citera
2010-05-20, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tittitjejen
Jag skulle inte äta sådana ägg! De kanske har gått utomhus och blivit smittade av andra.

Va?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in