Började nyligen köra hantelpress istället för bänkpress, samtidigt som jag gick från 6 reps till 10. Efter hantelpressen kör jag även sned hantelpress.
De första fem-sex repetitionerna går bra, med sedan kommer värken. Det svider/bränner i mitten av främre delen av axeln (delta?). Jag känner av smärtan in i sneda hantelpressen, och är tvungen att gå ner i vikt på grund av att jag inte vill förvärra skadan (känns en del ändå). Idag följde den även med i CC-flyes, så jag körde några set triceps emellan. Då försvann smärtan. Det är alltså främst i pressövningar.
Jag har känt av samma problem i militärpress (även där har jag ökat antalet reps), även om det inte var i lika stor utsträckning.
Beror det hela på att mina axlar är ovana vid träning med högre reps, eller kan det vara något annat som spökar?
Jag vet att mina axlar är lite dåligt balanserade - främre delen är mer tränad än bakre. Kan det därför bero på rotatorcuffen?
Ditt problem är extremt vanligt.
Orsaken är till allra största delen utförande/teknikmässiga. Vanligtvis kör man även för tungt och för långt ner (bak med armarna). Gäller både press och flyes. I många fall beror det på att man lägger stången/hantlarna för högt upp mot halsen.
En tredje sak kan vara att du ändrar riktning på armbågarna under lyftet, speciellt när du kör för tungt, eller på de sista repsen.
Smärtan behöver inte komma från övningen i sig utan nån annanstans, men gör sig påmind i just denna.
Sedan finns det många fler orsaker, men de är lättast att hitta när man ser utförandet.
Började för cirka tre veckor sedan, då jag inleder alla överkroppspass med uppvärmning av rotatorcuffen. Två av dessa pass (bröst/triceps och axlar/mage) har jag även avslutat med två set utotrotation.
Jag håller ngt smalare, lyfter längre ner från halsen men framför allt alltid med superkoncentration. Det kan fortfarande smärta till ibland men då främst när man tar slut och försöker pressa fram 1-2 rep extra.
Är båda två väldigt bra sidor där du kan se rörliga bilder om övningars utförande. Jag gillar bodybuilding sidan då den har en förklarande berättar-röst också. Klicka på muskel, sen på rating så får du upp de 20 mest populära övningarna för just den muskeln enligt användarna där.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!