2010-05-17, 15:37
Medlem
Aurelios avatar
Jag insåg nu att jag har 100 telia-aktier som jag fick av farsan innan jag flyttade hemifrån. Avkastningen kommer till mitt konto på Handelsbanken. På grund av att man bara får halva CSN i maj, och jag inte har tid att jobba har jag insett att jag borde sälja av skiten för att klara mig undan att be mor och far om cash, något jag starkt ogillar. Hur gör jag? Jag har aldrig sålt eller köpt aktier.
Citera
2010-05-17, 16:17
Medlem
aliv33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurelio
Jag insåg nu att jag har 100 telia-aktier som jag fick av farsan innan jag flyttade hemifrån. Avkastningen kommer till mitt konto på Handelsbanken. På grund av att man bara får halva CSN i maj, och jag inte har tid att jobba har jag insett att jag borde sälja av skiten för att klara mig undan att be mor och far om cash, något jag starkt ogillar. Hur gör jag? Jag har aldrig sålt eller köpt aktier.

Med avkastning antar jag att du menar utdelning. Gå till din bank som i det här fallet är Handelsbanken, dom hjälper dig. Men glöm inte bort att du i efterhand kan få lov att betala vinstskatt dvs 30% av värdet om akiterna har stigit i värden sedan du fick dom!
Citera
2010-05-17, 20:34
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliv33
Med avkastning antar jag att du menar utdelning. Gå till din bank som i det här fallet är Handelsbanken, dom hjälper dig. Men glöm inte bort att du i efterhand kan få lov att betala vinstskatt dvs 30% av värdet om akiterna har stigit i värden sedan du fick dom!
Telia... Vinst... ?!?!

Du måste skoja
Citera
2010-05-18, 09:57
Medlem
Diablo1118s avatar
Tänk också på ditt fribelopp då det räknas som inkomst när du säljer aktierna och kan därför påverka dina studiemdel.
Citera
2010-05-18, 10:06
Medlem
Lönar sig inte att sälja de där aktierna.
Kursutvecklingen har varit apkass medan både säljavgifterna (Pga att de ligger hos handelsbanken.) och direktavkastningen är höga.
Citera
2010-05-18, 17:04
Medlem
Aurelios avatar
Hur mycket tror ni jag får ut på ett innehav av 100 aktier?
Citera
2010-05-18, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurelio
Hur mycket tror ni jag får ut på ett innehav av 100 aktier?

Lätt att räkna ut. Kursen står i 47,7kr/aktie=4770kr minus courtaget på 175kr=4600kr

Någon skatt blir det inte eftersom din far gav ca 9000kr för dom.
Citera
2010-05-19, 10:44
Medlem
Aurelios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Lätt att räkna ut. Kursen står i 47,7kr/aktie=4770kr minus courtaget på 175kr=4600kr

Någon skatt blir det inte eftersom din far gav ca 9000kr för dom.

Då går jag till banken idag och hämtar mina pengar helt enkelt, tack för hjälpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in