2010-05-17, 12:38
Medlem
failures avatar
Är det lagligt att plocka bort plastkåpor dvs de som sitter på sidorna och fram på styret och ev skärmar så länge jag lämnar blinkers, hastighetsmätare, lysen och vänster backspegel. Man har ju sett massvis med 16åringar som plockat bort hela fronten från styret även blinkers och hastighetsmätare, detta kan ju troligtvis inte vara lagligt. Någon som har en susning?
Citera
2010-05-17, 12:48
Vad jag fick lära mig medans man var 15 och finnig var att man ej får ändra det ursprungliga utseendet.
Oftast blir det väl bara en varning.

Edit: Du får ju självklart lacka om den, men inte ta bort detaljer.
Citera
2010-05-17, 14:09
Medlem
sommarlovs avatar
Jag gissar att det är ok, så länge lysen och bromsar fungerar.

Men jag undrar om denna företeelse har ett namn!?
Citera
2010-05-17, 14:22
Medlem
Jag tror det ska vara okej.
Jag plockade bort några kåpor typ, stänkskärmen fram o bak och styrkåpan sen små fula grejjor.
Det brydde sig inte polisen om när jag blev stoppad. dock påpekade dom att jag inte hade någon hastighetsmätare.
trimmröret och luftfiltret var ett nono iallafall.
Citera
2010-05-17, 14:24
Medlem
EU-mopeder är helfordonsgodkända med ett CoC så man får inte ändra dem genom att ta bort kåpor och liknande. Dock misstänker jag att man inte blir stoppad i första taget om allt ser snyggt ut utan utstickande fästen och löst hängande sladdar och att motorn inte är allt för uppenbart trimmad.
Citera
2010-05-17, 14:32
Moderator
Arne.Ankas avatar
Får inte finnas några vassa kanter som kan skada fotgängare.
Citera
2010-05-17, 14:34
Medlem
alroberts avatar
Man får inte göra någonting sånt så nej alla skriver det i tråden.

ingenting får ändras utseende/hastighets mässigt på eu mopeder. det blir böter på det om polisen är en riktigt kärring
Citera
2010-05-17, 16:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alrobert
ingenting får ändras utseende/hastighets mässigt på eu mopeder. det blir böter på det om polisen är en riktigt kärring
Står ingenting i vägverkets föreskrifter vad jag kan se att plastkåpor måste finnas på en moped så att det skulle va ett krav vill jag se källa på.
Det enda jag hittar är att vassa kanter som kan skada i en olycka inte får finnas.
Senast redigerad av Arne.Anka 2010-05-17 kl. 16:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in