2010-05-17, 09:15
Medlem
Visste inte riktigt vad topic skulle bli, men läs så förstår ni.

Jag har 110k totalt, varav 90k av dessa är svarta pengar. Jag och min flickvän tänkte öppna ett sparkonto på en bank där man faktiskt får mer än 0,0000001% ränta på pengarna. Vi tänkte öppna det i hennes namn och sedan föra över hennes pengar samt mina pengar. Det jag undrar är när vi för över mina 110k så kommer banken garanterat meddela skatteverket om dessa pengar, inte sant? De kommer se att pengarna kommer från mitt konto. Kommer de sedan börja titta på var jag har fått dessa pengarna ifrån? För isåfall finns ju risken att jag blir påkommen och får skatta och böta vilket jag inte är intresserad av...

Jag kanske skulle fråga istället hur jag får över 110k till min flickväns konto utan att skatteverket lägger näsan i blöt. Hon tjänar 300000 i månaden, men har bara gjort så i två månader. Tidigare har hon inte tjänat mer än 70k om året. Kan jag föra över 20k i månaden tro utan att skatteverket börjar undra? eller 40k?
Citera
2010-05-17, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masterofmasters111
Visste inte riktigt vad topic skulle bli, men läs så förstår ni.

Jag har 110k totalt, varav 90k av dessa är svarta pengar. Jag och min flickvän tänkte öppna ett sparkonto på en bank där man faktiskt får mer än 0,0000001% ränta på pengarna. Vi tänkte öppna det i hennes namn och sedan föra över hennes pengar samt mina pengar. Det jag undrar är när vi för över mina 110k så kommer banken garanterat meddela skatteverket om dessa pengar, inte sant? De kommer se att pengarna kommer från mitt konto. Kommer de sedan börja titta på var jag har fått dessa pengarna ifrån? För isåfall finns ju risken att jag blir påkommen och får skatta och böta vilket jag inte är intresserad av...

Jag kanske skulle fråga istället hur jag får över 110k till min flickväns konto utan att skatteverket lägger näsan i blöt. Hon tjänar 300000 i månaden, men har bara gjort så i två månader. Tidigare har hon inte tjänat mer än 70k om året. Kan jag föra över 20k i månaden tro utan att skatteverket börjar undra? eller 40k?

Du har alltså 90.000 i svarta pengar på ett bankkonto och vill föra över dessa till hennes bankkonto?

Tror inte detta kommer bli några problem, det är så små summor i sammanhange. Kom ihåg att detta lämnar ett spår efter sig så om kronofogden är ute efter dig eller så kan pengarna sparas. Jag antar att ett gemensamt konto är uteslutet av denna anledning?
Citera
2010-05-17, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du har alltså 90.000 i svarta pengar på ett bankkonto och vill föra över dessa till hennes bankkonto?

Tror inte detta kommer bli några problem, det är så små summor i sammanhange. Kom ihåg att detta lämnar ett spår efter sig så om kronofogden är ute efter dig eller så kan pengarna sparas. Jag antar att ett gemensamt konto är uteslutet av denna anledning?

Jag har faktiskt 30% på ett konto, 30% på ett annat konto och 30% i ett kassaskåp hemma.

Vad menas med att pengarna sparas? Kronofogden är inte ute efter mig, men jag är däremot orolig över att pengarna redan är upptäckta och under utredning p.g.a en incident och därför vill jag "ge bort" dem till min flickvän så att om jag skulle få böter etc så är det inget jag kan betala direkt.
Citera
2010-05-17, 12:35
Medlem
Kom precis på att jag bara kan ta ut alla pengar jag har (tar inte mer än 3 veckor) och sedan sätta in allt på min flickväns nyöppnade konto. Då kan det omöjligt kopplas till mig. Och skulle de undra var min flickvän fick alla pengar ifrån så är det pengar hon haft i ett kassaskåp helt enkelt. Hon har tjänat 70k om året i ett par år och nu lyckats få ett jobb med 400k om året så det är inget de borde utreda överhuvudtaget såsom jag ser det?
Citera
2010-05-17, 13:30
Medlem
Vad är finessen med att flytta pengarna till din tjejs konto?
Pengarna som du redan har på konton är inga problem att föra över direkt, sen får hon flytta över 10k av sin lön under några månader medan ni istället handlar för de pengar du har hemma.
Citera
2010-05-17, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gusteng
Vad är finessen med att flytta pengarna till din tjejs konto?
Pengarna som du redan har på konton är inga problem att föra över direkt, sen får hon flytta över 10k av sin lön under några månader medan ni istället handlar för de pengar du har hemma.

Finessen med att flytta pengarna är att om jag är påkommen och blir sköntaxerad etc så vill jag inte bli tvingad att betala denna summa i en klump.

Finessen med att dölja flytten (såpass så de inte spårar var jag har fått pengarna ifrån) är om jag inte är påkommen, för då vill jag ju heller inte bli det.
Citera
2010-05-17, 16:22
Medlem
De pengar som du redan idag har på bankkonton går ju inte att dölja.
Kommer du med pengarna kontant blir det mycket mer frågor än om du bara gör en överföring.
Så det som är kvar att fixa är de 30k som du har i kassaskåpet, jag skulle göra så att jag gjorde en överföring från mitt lönekonto på 5-10k varje månad och använde pengarna i kassaskåpet till handla mat för osv.
Citera
2010-05-17, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gusteng
De pengar som du redan idag har på bankkonton går ju inte att dölja.
Kommer du med pengarna kontant blir det mycket mer frågor än om du bara gör en överföring.
Så det som är kvar att fixa är de 30k som du har i kassaskåpet, jag skulle göra så att jag gjorde en överföring från mitt lönekonto på 5-10k varje månad och använde pengarna i kassaskåpet till handla mat för osv.

Nej, fast om de inte är uppmärksammade vill jag ju inte att de uppmärksammas genom en stor överföring.

Grejen med att sätta in kontant är ju att min flickvän inte har någonting på sig och dessutom en bra lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in