Citat:
Ursprungligen postat av Banankvalster
Jag har riktigt aldrig fattat det hemska i förintelseförnekelse, det är ju extremt tabu i media och ses som ett brott i vissa länder

(om jag inte har fel). Jag menar, får man inte ha rätten till en egen åsikt om en historisk händelse?
Vissa saker är känsligare än andra att ha åsikter om.
Yttrandefrihet är en idélära. Obehindrad yttrandefrihet, det är idéläran i sin kliniska ultrakonservativa form, driven till sin yttersta spets, åsiktsmässig anarki, det fungerar inte i praktiken. Om ingen åsikt ansågs mer värd än en annan åsikt, har någon åsikt då ett värde överhuvudtaget? Halva vår tillvaro skulle braka ihop, befälskedjor och hierarkier skulle upplösas, samarbete och samvaro skulle bli praktiskt taget omöjligt.
Att ha en åsikt är en sak, men om man yppar åsikten så gör man indirekt anspråk på att det skulle vara överlag sant. Det är ofta på det sättet man upplever att man "inte får ha" en egen åsikt. Man får det, men folk är rädda för att man ska etablera den som sanning, speciellt när dom tycker annorlunda. Att folk säger emot, eller hindrar en från att yppa sin åsikt har oftare med rädsla att göra. Dom grälar emot med intellektuella resonemang och skäl, men i grund och botten är dom rädd för din åsikt, du *får* inte ha den åsikten, för då blir du ett hot.
Sen är ju förintelsen en milstolpe i vår historieuppfattning. Betvivlar man förintelsen, så är det nästan som att ifrågasätta all annan kunskap om historia med. Kan vi inte lita på uppgiften att förintelsen faktiskt ägde rum? att tornen i New York rasade 2001? då kan ju i princip all historieuppfattning vara fiktion och propaganda med.
För det första är inte det en tanke som är trygg för människor, och för det andra .. om all historia kan vara fiktion, hur kan förintelseförnekare i så fall vara säkra på sin egen uppgift? Dom rycker bort trovärdigheten från sig själv genom sitt påstående, och urholkar blotta skälet till varför de ens bryr sig i att predika någon uppfattning alls.
I Tyskland är det förbjudet att yttra den uppfattningen offentligt, ja, och kanske i något fler land. Det har att göra med att man vill hindra att folk piskar upp en opinion, hindra sympatisörer av den uppfattningen att organisera sig och vinna gehör ibland befolkningen. Man vill inte ha en ny våg av högerextremism.