2010-05-16, 17:41
Hej!
Har i princip bestämt mig för att köpa en MacBook Pro 13" eftersom jag blir student nu till hösten.
Såklart började jag med att kolla in nya MBP's eftersom det alltid är kul med nya grejer, men jag kan ju faktiskt inte påstå att de är särskilt billiga.
Hittade en begagnad MBP, ca 8 månader gammal, Unibody, och med följande specifikationer:
--------------------------------------
• Processor: 2.53GHz
• Minne: 4GB (2x2GB) DDR3 So-dimm 1066MHz
• Hårddisk: 250GB - 5400 rpm
• Grafik: NVidia GeForce 9400M
• Bildskärm:13.3 tum, 1280 x 800 pixlar, blank,
LED-belysning
• Vikt: 2.27 Kg
• Batteritid: Upp till 7 timmar
Priset för denna är ca 9000kr.
Frågan är då ifall det är värt att satsa på en splitter-ny MBP istället för denna?
Kommer tyvärr inte ha ekonomin att köpa den värre versionen av MBP 13".
Specifikationer för den nya:
• Processor: 2,4 GHz Intel Core 2 Duo
• Grafik: Grafikprocessorn NVIDIA GeForce 320M med 256 MB DDR3 SDRAM som delas med huvudminnet
LED-belysning
• Vikt: 2.04 Kg
• Batteritid: Upp till 10 timmar
Priset för denna är ca 11 200kr (med studentrabatten).
Så, är det värt mellanskillnaden på ca 2200kr för ett bättre grafikkort (är det bättre?), en 200g lättare dator och en batteritid på ca 3h mer?
Den begagnade datorns processor är ju en aningen snabbare, men de kanske blir likvärdiga i och med att den nya datorns grafikkort är bättre(?)?
Hur skulle ni ha gjort?
Kommer använda datorn till vanligt skolplugg, en del bildredigering, en del videoredigering och såklart även för att slösurfa.
Tack för svar!
Har i princip bestämt mig för att köpa en MacBook Pro 13" eftersom jag blir student nu till hösten.
Såklart började jag med att kolla in nya MBP's eftersom det alltid är kul med nya grejer, men jag kan ju faktiskt inte påstå att de är särskilt billiga.

Hittade en begagnad MBP, ca 8 månader gammal, Unibody, och med följande specifikationer:
• Processor: 2.53GHz
• Grafik: NVidia GeForce 9400M
LED-belysning
• Vikt: 2.27 Kg
• Batteritid: Upp till 7 timmar
Priset för denna är ca 9000kr.
Frågan är då ifall det är värt att satsa på en splitter-ny MBP istället för denna?
Kommer tyvärr inte ha ekonomin att köpa den värre versionen av MBP 13".
Specifikationer för den nya:
• Processor: 2,4 GHz Intel Core 2 Duo
• Grafik: Grafikprocessorn NVIDIA GeForce 320M med 256 MB DDR3 SDRAM som delas med huvudminnet
LED-belysning
• Vikt: 2.04 Kg
• Batteritid: Upp till 10 timmar
Priset för denna är ca 11 200kr (med studentrabatten).
Så, är det värt mellanskillnaden på ca 2200kr för ett bättre grafikkort (är det bättre?), en 200g lättare dator och en batteritid på ca 3h mer?
Den begagnade datorns processor är ju en aningen snabbare, men de kanske blir likvärdiga i och med att den nya datorns grafikkort är bättre(?)?
Hur skulle ni ha gjort?
Kommer använda datorn till vanligt skolplugg, en del bildredigering, en del videoredigering och såklart även för att slösurfa.

Tack för svar!