• 1
  • 2
2010-05-16, 17:41
Medlem
Multiplikationstabellens avatar
Hej!
Har i princip bestämt mig för att köpa en MacBook Pro 13" eftersom jag blir student nu till hösten.
Såklart började jag med att kolla in nya MBP's eftersom det alltid är kul med nya grejer, men jag kan ju faktiskt inte påstå att de är särskilt billiga.

Hittade en begagnad MBP, ca 8 månader gammal, Unibody, och med följande specifikationer:
--------------------------------------
• Processor: 2.53GHz
• Minne: 4GB (2x2GB) DDR3 So-dimm 1066MHz
• Hårddisk: 250GB - 5400 rpm
• Grafik: NVidia GeForce 9400M
• Bildskärm:13.3 tum, 1280 x 800 pixlar, blank,
LED-belysning
• Vikt: 2.27 Kg
• Batteritid: Upp till 7 timmar
Priset för denna är ca 9000kr.

Frågan är då ifall det är värt att satsa på en splitter-ny MBP istället för denna?
Kommer tyvärr inte ha ekonomin att köpa den värre versionen av MBP 13".

Specifikationer för den nya:
• Processor: 2,4 GHz Intel Core 2 Duo
• Minne: 4GB (2x2GB) DDR3 So-dimm 1066MHz
• Hårddisk: 250GB - 5400 rpm
• Grafik: Grafikprocessorn NVIDIA GeForce 320M med 256 MB DDR3 SDRAM som delas med huvudminnet
• Bildskärm:13.3 tum, 1280 x 800 pixlar, blank,
LED-belysning
• Vikt: 2.04 Kg
• Batteritid: Upp till 10 timmar

Priset för denna är ca 11 200kr (med studentrabatten).

Så, är det värt mellanskillnaden på ca 2200kr för ett bättre grafikkort (är det bättre?), en 200g lättare dator och en batteritid på ca 3h mer?
Den begagnade datorns processor är ju en aningen snabbare, men de kanske blir likvärdiga i och med att den nya datorns grafikkort är bättre(?)?
Hur skulle ni ha gjort?

Kommer använda datorn till vanligt skolplugg, en del bildredigering, en del videoredigering och såklart även för att slösurfa.

Tack för svar!
Citera
2010-05-16, 17:48
Medlem
Leovinuss avatar
svar: NEJ
vänta ett år till åtminstone så att MBP hinner få bättre processor i 13"
Citera
2010-05-16, 17:49
Medlem
Humpacks avatar
Jag tycker att begagnade macar oftast har ett överpris.

Själv skulle jag rekommendera att du köper en ny eftersom du inte kan veta om batteriet och/eller hårddisken är slitna (eller hur pass använda de är).

Troligtvis kommer du vara i behov av en dator med bra batteritid och därför tror jag det är värt att satsa på den nya.
Citera
2010-05-16, 17:52
Medlem
Snöjs avatar
Vill man lita på detta (http://www.macrumors.com/2010/05/16/...-school-promo/) så hade jag väntat till 25 Maj och köpt den nya. Då får du en gratis iPod också (eller iallafall en stor rabatt på en)
Citera
2010-05-16, 18:26
Medlem
Humpacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leovinus

Varför vänta ett helt år?

Behöver man en dator nu så köp en nu. Processorn i datorn som är nu är helt duglig för vardagsbruk. Kan tillägga att jag kör på den näst äldsta core 2 duo och den räcker och blir över.
Citera
2010-05-16, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leovinus

Jag använder alltid 5-20% av min processor. Så jag tror nog en vanlig student klarar sig fint även om han inte väntar på någon bättre.

Om man gör väldigt avancerat arbete på datorn (vilken en student sällan gör) kanske man kan vänta.
Citera
2010-05-16, 18:47
Medlem
Vänta inte ett år och köp en ny! Tänk att du ska ha den hela din plugg tid och inte fan vill man köpa beg. Du kommer få orgasm när du unboxar din nya MBP!

Som sagt, vänta till 25 maj (om det nu är då det erbjudandet börjar gälla) och köp en då med ipod. Sen om du inte vill ha den där ipoden så kan du ju sälja den och vips blir bara mellanskillnaden en tusing ca..
Citera
2010-05-16, 19:09
Medlem
barrot08s avatar
synd att MBP 13" inte fått en ny processor... vem orkar släpa omkring på en 15 eller ännu värre 17tummare?
Citera
2010-05-16, 19:55
Medlem
Apelsinens avatar
Köp en ny. Grafikkortet är bättre OCH drar mindre ström, batteritiden var 3h bättre när de båda var nya och när den ena är 8 månader gammal kommer skillnaden att bli ännu större. För mig var iaf batteritiden den största anledningen till en Macbook Pro och att spara någon tusenlapp och tumma på det, det skulle jag aldrig göra.
Citera
2010-05-18, 18:28
Medlem
Multiplikationstabellens avatar
Får tacka för alla svar, det blir nog en sprillans ny MBP 13" för min del
Någon som vet något mer angående den här "Back-to-School"-kampanjen?
Har den gällt även i Sverige tidigare år?

Verkar ju inte helt fel att få en gratis iPod på köpet
Citera
2010-05-18, 20:39
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multiplikationstabellen
Får tacka för alla svar, det blir nog en sprillans ny MBP 13" för min del
Någon som vet något mer angående den här "Back-to-School"-kampanjen?
Har den gällt även i Sverige tidigare år?

Verkar ju inte helt fel att få en gratis iPod på köpet
Jo den har gällt i Sverige förr, och kommer med största säkerhet göra i år också! Apple har inte sagt något officiellt om när det startar, men enligt länken jag gav tidigare ser det ut som om den startar 25 maj
Citera
2010-05-18, 22:51
Medlem
Oscizs avatar
tidigare har ju kampanjen alltid gått igång under augusti/september i Sverige. Så förmodligen blir det så i år igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in