Citat:
Ursprungligen postat av Squadrista
När började man tänka på det här tramset att alla människor är "jättespeciella" individer som är lika värdefulla och bra allihop? Förr i tiden var en man en man och mannen hade vissa plikter som man helt enkelt gjorde för att göra rätt för sig i samhället. Man arbetade, man gav mat på bordet till familjen och om det var krig så stred man för fosterlandet, hade man tur kom man hem levande, otur så dog man.
Men inte fan gick folk runt och trodde att de var universums mittpunkt och försökte vara speciella individer. Subkultur på 40-talet? Hade en man på 20 år på den tiden suttit på sitt rum med tuppkamsfrisyr och skurit sig i armen med rakblad och lyssnat på Tokio Hotel hade han fan suttit inspärrad och steriliserats. Tramsig liberalism vi ser här idag. Idag är det helt otänkbart för de flesta svenskar att gå ut i strid och dö, även för mig själv, medan förr i tiden så var det helt enkelt en plikt man gjorde för sitt land. Man brydde sig kanske inte om det så mycket helt enkelt? Dog man så dog man, familjen sörjde och det var trist, men det var vanligt. Folk var starkare förr i tiden, det kan man inte förneka. Idag är vi svagare. När egentligen blev folk svagare? Under WWII fanns det fortfarande lite stridsanda, ta t.ex Hans Gösta Pehrsson och hans kompani, rediga män som ville ut och bekämpa kommunismen. Ta alla som stred för finnarna mot Sovjet också.
Idag ser vi massa fjollor som springer runt med palestinasjalar och kajal och som vill bränna svenska flaggan och kyrkor. Det är inte radikalt eller extremt, det är bara så jävla bögigt och töntigt enligt mig. Det visar hur pacifistiska och löjligt humanistiska vi har blivit bara. Kung och fosterland förfan.
Tveksam rubrik när du främst skriver om samhällets förfall, och inte synen på döden. Men jag förstår vad du vill komma till och jag håller med. Det är en skev syn på döden gemene svensk besitter. I vissa fall gör man allt för att undvika den, genom medicinering och forskning ska man banne mig leva tills man är 90. Livskvalité är av mindre vikt. Man vårdar ömt kriminellas rätt till liv och avfärdar dödsstraff som barbarisk samtidigt som man aborterar många månader gamla foster utan en andra tanke.
Anledningen till att folk fruktar döden, är som jag ser det, att man stigmatiserar den. Man säger till barnen att "katten har åkt hem till sin familj", begravningstågen är sedan länge en glömd företeelse och man stänger kistan vid begravning för att slippa se sin anhörige.
Varför stigmatiserar man då döden?
Utav fruktan, de flesta drar sig med en ateistisk eller åtminstone agnostiskt inställning. Något efterliv tror man inte på, evigt mörker är vad som nalkas. I takt med att medellivslängden ökar blir döden något alltmer avlägset, och det främmande är inte sällan skrämmande. Stigmat som följer bidrar dessutom till en ännu dystrare bild av döden och ett etiskt moment 22 har uppnåtts.
Att död i krig är helt otänkbart för en svensk, får vi nog se som en positiv sak även om det kan sägas "försvaga" vårat folk. Att kungen gav storartade tal inför stormakttidens krig, och att nationalromantikens musiker skrev fantastiska stycken om värmlands djupa skogar gjorde inte kriget mindre vidrigt för de soldater som faktiskt deltog i kriget och i de flesta fall dog alltannat än en ärorik död. Att frysa ihjäl långt ifrån slagfältet, eller att dö av en enkel förkylning i ett tält tillsammans med dussintals jämrande lemlästade och sjuka "bröder", omgedd av infektionens och förruttnelsens stank, var det nog ingen som väntade sig när de glatt drog ut i politiskt motiverade konflikter för sitt "fosterland".