• 1
  • 2
2010-05-15, 23:23
Medlem
Snövits avatar
Jag har ju nyligen köpt ett hus med ett gammalt kök som ska rivas och byggas nytt. Det ska bli superkul att få det precis så som man vill ha det. Men nu behöver jag er hjälp med vad man ska tänka på och van man absolut måste ha.

Jag vill tex ha två ugnar för jag lagar ofta mat på två olika temeraturer, tex potatis och kött. Så det ska jag ha. Jag är också isberoende så en ismaskin på kylen blir det. Mycket förvaring och bänkytor blir det också och ett stort bord med möjlighet till extraskivor. Det blir ett stort kök.

Vad har ni för något i ert kök ni älskar och inte kan vara utan och vad har ni på önskelistorna?
Citera
2010-05-15, 23:26
Medlem
zarazas avatar
en sånnhär automatisk/maskindriven brödskärare
Citera
2010-05-15, 23:30
Medlem
Vinställ är ett måste.
Citera
2010-05-15, 23:39
Medlem
wedges avatar
Bra belysning och ventilation är viktigt.
Citera
2010-05-15, 23:39
Medlem
Napoleonsayss avatar
En La Pavoni.
Citera
2010-05-15, 23:50
Medlem
tillägg till det som tagits upp redan så skulle jag föreslå en rejäl diskho och hänga upp köksredskap o kastruller lättillgängligt på rör som dom gör i restaurangkök. två diskmaskiner i bekväm höjd är nog inte så dumt och sedan gasspis och kanske ett rejält fönster mot solen som man kan ha kryddörter o plocka från?
Citera
2010-05-16, 00:11
Medlem
zarazas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
tillägg till det som tagits upp redan så skulle jag föreslå en rejäl diskho och hänga upp köksredskap o kastruller lättillgängligt på rör som dom gör i restaurangkök. två diskmaskiner i bekväm höjd är nog inte så dumt och sedan gasspis och kanske ett rejält fönster mot solen som man kan ha kryddörter o plocka från?

Varför två och vad menas med bekväm höjd?
Citera
2010-05-16, 00:29
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Jag har ju nyligen köpt ett hus med ett gammalt kök som ska rivas och byggas nytt. Det ska bli superkul att få det precis så som man vill ha det. Men nu behöver jag er hjälp med vad man ska tänka på och van man absolut måste ha.

Jag vill tex ha två ugnar för jag lagar ofta mat på två olika temeraturer, tex potatis och kött. Så det ska jag ha. Jag är också isberoende så en ismaskin på kylen blir det. Mycket förvaring och bänkytor blir det också och ett stort bord med möjlighet till extraskivor. Det blir ett stort kök.

Vad har ni för något i ert kök ni älskar och inte kan vara utan och vad har ni på önskelistorna?
Jordkällare!

Skämt åsido (även om jordkällare är djävligt användbart) så hade en kyl som man kan gå in i varit trevligt. Ett stekbord också för den delen. Ja ett kök som påminner till stor del om ett restaurant-kök med arbetsbänkar som står på höga ben. Öppen spis i köket så klart och en brödlucka så man kan få stenugnsbakat bröd när som helst. Ett stort matbord, riktigt stort! Det hade varit fina grejer.
Citera
2010-05-16, 00:36
Medlem
ja vedugn står högt upp på listan det vore nåt det.
justerbara arbetsbänkar kanske vore nåt men det är nog lite overkill. ska man inte vara så många som använder köket och man har stora ytor så finns det möjligen möjlighet att köraickestandard höjd däremot
Citera
2010-05-16, 02:00
Medlem
FF0000s avatar
Lite tips/förslag:
stora arbetsytor, extra djupa.
Två diskhoar.
Ugn i arbetshöjd.
Luckor/lådor med sådan där "stängs långsamt" funktion. Guld värt att slippa höra höga smällar när man råkat putta igen skåpet lite för hårt.

Vinkyl kanske?
Många uttag och ni ha många hushållsmaskiner (mixer,brödrost,våffeljärn,assistent,blender,kaffe bryggare,vattenkokare....)
hmm..

det var det jag kom på just nu.
Citera
2010-05-16, 12:07
Medlem
Sees avatar
I mitt drömkök är det självklart bra belysning, ventilation, högtalare (!), extra djupa arbetsytor samt antingen en nice soffa eller litet barbord så att folk kan hänga medans jag lagar. Barbordet går att kombinera med den köksö som jag vill ha. På köksön skall det finnas gasspis och hyffsad arbetsyta så man kan överblicka gästerna samtidigt som man jobbar.

Två (kanske tom tre) diskmaskiner så en för rent och en för smutsigt och sen är det bara att växla (den tredje blir isf glas-disk). Med bra tillgång till diskmaskiner så slipper man ha överluckor, det är både fult och det blir en bättre känsla av att inte ha luckor över arbetsytan.Två ugnar, samma anledning som du har nämnt, gärna en vedeldad också.

Sen ett litet stekbord och grill samt el-spis.

Stora kylar samt frys.

Och sen sjävklart alla maskiner man kan behöva, med elutag (!) så man slipper krångla rund med att byta kontakter och släpa upp och ner grejerna.

Ja köket behöver vara ASstort!
Citera
2010-05-16, 12:13
Medlem
Vi byggde nytt kök förra året, det bästa med det blev:
* 72cm djupa bänkskivor, 40cm bred luckor i överskåpen, mindre risk att slå huvudet i luckorna.
* Avfallskvarn
* Sophantering i höjd diskbänken
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här