2010-05-15, 12:11
Medlem
Min tunga gör ont. Ibland när jag äter så börjar den göra jätteont, svida och bli röd och irriterad. Det lägger sig efter ett tag, men kommer tillbaka när jag sedan äter och dricker igen. Vad kan det bero på? Och finns det något botemedel?
Citera
2010-05-15, 12:14
Medlem
Owers avatar
Jag brukar få likadant, har läst att det kan vara att kroppen inte får tillräckligt med vitaminer.
Citera
2010-05-15, 12:41
Medlem
Som ovan nämnt: brist på Vitamin B12 kan ge irriterad och svidande tunga.

B12-brist kan bero på en mängd saker, men bl.a. om man får i sig för lite kött och mejerier. Kontakta din läkare för vidare utredning.
Citera
2010-05-15, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spectramox
Som ovan nämnt: brist på Vitamin B12 kan ge irriterad och svidande tunga.

B12-brist kan bero på en mängd saker, men bl.a. om man får i sig för lite kött och mejerier. Kontakta din läkare för vidare utredning.

Jag äter ju inte särskilt allsidigt.... men mikromat innehåller väl iaf kött och mejerier?
Citera
2010-05-15, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amarante
Jag äter ju inte särskilt allsidigt.... men mikromat innehåller väl iaf kött och mejerier?

Kanske det gör, äger själv ingen micro så jag vet inte...

Röd irriterad tunga kan vara många saker, men B12-brist är en av orsakerna. Man kan på sin vårdcentral mha blodprov kolla B12-nivåer, och därmed bestämma eventuell brist.
Citera
2010-05-15, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spectramox
Kanske det gör, äger själv ingen micro så jag vet inte...

Röd irriterad tunga kan vara många saker, men B12-brist är en av orsakerna. Man kan på sin vårdcentral mha blodprov kolla B12-nivåer, och därmed bestämma eventuell brist.

Med tanke på min dåliga kost borde jag nog bege mig till en vårdcentral. Suck.
Citera
2010-05-15, 16:35
Medlem
2MissMes avatar
Använder du några munsköljmedel kan det bero på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in