2010-05-14, 15:17
Medlem
PolRogers avatar
Tjena

Det är såhär att jag har lite trubbel hemma och måste flytta ganska så omgående och jag vill köpa en lgh..

Utropspriset på lägenheten är på 1.2milj och är i centrala göteborg.

Jag tjänar omkring 27000 föreskatt. får ut omkring 18-19 tusen.

Finansiera handpenningen har jag tänkt göra med mina sparade 50tusen och sälja bilen, som är belånad.
det är där kruxet är..

lägenheten kostar 2800:- i månaden + 1600:- i fasta avgifter.
lånet på bilen kostar 2000:- som jag har kvar tre år på.

Är detta jätte idiotiskt att finansiera ett lån med ett annat lån även om det bara är tre år?

Tacksam för reflektioner.. vill inte gå till föräldrarna med detta då jag tänkt klara detta utan deras hjälp.

Ha de bäst
Citera
2010-05-14, 15:29
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolRoger
Tjena

Det är såhär att jag har lite trubbel hemma och måste flytta ganska så omgående och jag vill köpa en lgh..

Utropspriset på lägenheten är på 1.2milj och är i centrala göteborg.

Jag tjänar omkring 27000 föreskatt. får ut omkring 18-19 tusen.

Finansiera handpenningen har jag tänkt göra med mina sparade 50tusen och sälja bilen, som är belånad.
det är där kruxet är..

lägenheten kostar 2800:- i månaden + 1600:- i fasta avgifter.
lånet på bilen kostar 2000:- som jag har kvar tre år på.

Är detta jätte idiotiskt att finansiera ett lån med ett annat lån även om det bara är tre år?

Tacksam för reflektioner.. vill inte gå till föräldrarna med detta då jag tänkt klara detta utan deras hjälp.

Ha de bäst

Det är inte möjligt för dig att sälja bilen då den står som säkerhet för lånet.
Du får nog ta ett topplån också för att fiansiera lgh.
Med din inkomst och så så bör det dock fungera ändå...
Citera
2010-05-14, 15:34
Medlem
PolRogers avatar
Jag tänker behålla lånet på bilen jag tänker sälja..
Köpte bilen ny och hade tur och kände säljaren, så jag fick den så billigt så jag går med 30tusen vinst om jag säljer den nu idag.
Jag kommer få omkring 120-130tusen för bilen och de pengarna har jag tänkt finansiera lånet med.
Citera
2010-05-14, 15:52
Medlem
Citat:
Jag tänker behålla lånet på bilen jag tänker sälja..
Köpte bilen ny och hade tur och kände säljaren, så jag fick den så billigt så jag går med 30tusen vinst om jag säljer den nu idag.
Jag kommer få omkring 120-130tusen för bilen och de pengarna har jag tänkt finansiera lånet med.

Jo men det var ju det Diablo menade att du inte kan sälja bilen utan att lösa lånet eftersom det är säkerheten för lånet.

Samma sak med lägenheten du kan inte sälja den heller utan att lösa lånet eftersom din BR är säkerheten för lånet.
Citera
2010-05-14, 17:21
Medlem
PolRogers avatar
Okey! Kan en bil som jag har lånat pengar till verkligen vara en säkerhet för banken då?
Räcker det inte för för mig att jag har mina 10% i fickan och ett fast jobb för att ta ett lån?
Citera
2010-05-14, 18:14
Medlem
Medianas avatar
Citat:
Okey! Kan en bil som jag har lånat pengar till verkligen vara en säkerhet för banken då?
Räcker det inte för för mig att jag har mina 10% i fickan och ett fast jobb för att ta ett lån?

Bilen är bankens säkerhet för billånet. Har inget med lägenheten att göra. Jag förutsätter att du inte lånat pengarna till bilen privat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in