• 2
  • 3
2010-11-12, 21:22
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Kör electron då.

Electron och Maestro är så jävla fattigt. Tom Volvokortet rockar hårdare.
Citera
2010-12-09, 01:26
Medlem
CAXAPs avatar
Skaffade också här om dan ett VISA. Är 18 och har nada inkomst, så banktjänstemännen ville först ge mig VISA Ung och gav mig en hel speach om 100k i inkomst och diverse. Jag sa ok, whatever, kör på. Sen när han försöker beställa en sån åt mig så funkade inte funktionen så klart, han vart less och gav med sig och beställde en vanlig VISA. Idag har jag fått mitt kort och gick direkt till affären. När jag väl skulle betala med kortet så fick jag i apparaten en möjlighet att välja 'Konton' eller 'Kredit'. Vad innebär det? Kan jag ta kredit? Hur tar jag reda på det utan att gå till banken? Vill inte att dem ska ta ifrån mig kredit-möjligheten!
Citera
2010-12-09, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CAXAP
Skaffade också här om dan ett VISA. Är 18 och har nada inkomst, så banktjänstemännen ville först ge mig VISA Ung och gav mig en hel speach om 100k i inkomst och diverse. Jag sa ok, whatever, kör på. Sen när han försöker beställa en sån åt mig så funkade inte funktionen så klart, han vart less och gav med sig och beställde en vanlig VISA. Idag har jag fått mitt kort och gick direkt till affären. När jag väl skulle betala med kortet så fick jag i apparaten en möjlighet att välja 'Konton' eller 'Kredit'. Vad innebär det? Kan jag ta kredit? Hur tar jag reda på det utan att gå till banken? Vill inte att dem ska ta ifrån mig kredit-möjligheten!

Kortterminalen vet inte på förhand om du har en kredit eller inte (när det gäller swedbanks kort). Trycker du på kredit utan att ha det så kommer transaktionen att blir nekad. Det finns alternativ ( i alla fall för studenter med CSN) för att få ett kreditkort utan övrig inkomst, men för en student så rekommenderar jag verkligen Cash is King, dvs skippa kreditköp. När man skaffar kortet så tänker man att man bara ska använda det under den räntefria perioden, dvs 20 till 55 dagar (varierar lite mellan olika kort). Men om man inte har råd att betala något dag 1, vad är det som säger att man ska ha råd dag 55? Gneta ihop 5 till 10K på ett extrajobb under några månader så kan man låna av sig själv i stället. Ingen ränta och ingen risk för betalningsanmärkning etc.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in