2010-05-14, 00:28
Medlem
Jag har ett problem. Jag kan inte gå ner på huk utan att ha hälen kvar i marken.
Vilket gör att man får dålig balans.

Hört att många har strechat så dom kan det.
Ja har haft så sen ja föddes.

Men nu på slutet har det varit drygt. Vi spelade häck idag fotboll. SÅ när man bli häckad ska man ju gå ner på huk vilket ja inte klara lära hålla i mig i stolpen.

Så undrar hur ja ska kunna fixa/strecha ut så jag kan gå ner på huk inom 1-3 månader.
Citera
2010-05-14, 00:34
Bannlyst
''Det som till 99% (1% är stel höft/länd/bröstrygg) begränsar fullt djup i knäböj är fotleden (och till viss del även vadmuskulaturen)

Man har då två val

Antingen försöker man stretcha vadmusklerna och genom mobilisering få upp rörligheten i fotleden (vilket är extremt svårt då fotleden är en enormt rigid led och stretching av vadmuskulaturen är väldigt krävande då achillessenan är den vävnad som tar upp största delen av stretchen innan muskeln som den fäster i börjar tänjas).

Det andra alternativet är att köra med en liten förhöjning under hälen likt en planka eller små viktskivor. Även klassiska tyngdlyftar skor brukar kunna åtgärda problemet men dessa är rätt dyra. Detta kommer ändra det biomekaniska förhållandet och möjliggöra ett huksittande utan att öka skaderisken varken i rygg, höft, knä eller fotled.''

Citera
2010-05-14, 00:42
Medlem
Ja men ja skulle gärna villa kunna gå ner på huk utan sån där hälsena förhöjning
Citera
2010-05-14, 01:50
Bannlyst
Då är det val ett som gäller för dig.
Citera
2010-05-14, 11:04
Medlem
Här har du en video som visar några övningar för att klara en full knäböj.
http://www.youtube.com/watch?v=MqyV9KIBuPw
Citera
2010-05-14, 22:21
Medlem
Endorphines avatar
Kan faktiskt va ett balansproblem. Ta en viktplatta och håll den intill dig. Ju djupare du knäböjer, desto längre ut trycker du viktplattan.
Citera
2010-05-14, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endorphine
Kan faktiskt va ett balansproblem. Ta en viktplatta och håll den intill dig. Ju djupare du knäböjer, desto längre ut trycker du viktplattan.

Nej inget balans problem måste va att hälsenan är för kort/stell
Citera
2010-05-14, 23:48
Medlem
Endorphines avatar
Jag har instruerat massor med personer som går upp på hälarna när de knäböjer och efter det jag just beskrev så kom de ner utan problem
Citera
2010-05-19, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endorphine
Jag har instruerat massor med personer som går upp på hälarna när de knäböjer och efter det jag just beskrev så kom de ner utan problem

Men liksom ja kommer inte ner långt alls. vilken vikt ska det va då ?
Citera
2010-05-20, 00:25
Medlem
Endorphines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredde84
Men liksom ja kommer inte ner långt alls. vilken vikt ska det va då ?

Desto tyngre vikt, desto lättare borde du ta dig ner i och med att vikten hjälper dig med balansen. Börja med en 10kg-platta, sen 5, 2,5, 1,25kg och sen kan du pröva att bara sträcka ut händerna.
Citera
2010-05-20, 11:53
Medlem
du är "stel" i musklerna, inget konstigt, typiskt fotbollspelare, jag är själv fotbollsspelare och allt du skriver är exakt hur jag kände: "jag har aldrig kunnat gå ner i huk, det är vaderna"

fotbollsspelare springer alltid omkring upprätt och därför blir vi bra på det.

kör squats utan vikt, långsamt och försök komma längre och längre ner. du kan gå ner inom 2 månader. kör 3 ggr/vecka, se det som lätt styrketräning av muskelfibrer du aldrig använder. Man kan också se det som teknikträning, att träna in en ny rörelse precis som en fotbollsfint.

för mig var det en kombination av rumpa, lår, vader och höfter + balans (mentalt?)

stretcha inte! det ger absolut ingenting

lycka till
Citera
2010-05-22, 15:50
Medlem
@Endorphine
Tack för tipset! Jag lider av exakt samma problem som ts, försöker jag gå mycket längre ned än ~90 med hälarna i golvet så hamnar jag på rygg lika snabbt som paris hilton i Denver Broncos omklädningsrum.

Dock testade jag just det du sade och kom hela vägen ned med en 5kg platta, en helt absurd känsla!
Dock innebär det ju inte att man inte är stel, plattans vikt tillåter ju vadmuskeln att vara kortare utan att du ramlar bakåt, men att försöka minska viktens hävstång kontinuerligt kan kanske vara ett bra sätt att strecha ned sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in