• 1
  • 2
2010-05-13, 23:48
Medlem
Fargoths avatar
Kan inleda med att säga att jag är riktig noob på datorer. Anyway...

Jag fick en trojan idag och körde Ad-aware. Vid reboot så fick jag fram "starta windows normalt, safe mode, etc" men inget av dem fungerar. Datorn hänger sig varje gång. Jag sätter i XP-skivan och det kommer fram att "symc810.sys is corrupted" och att "setup failed" varvid jag tvingas reboota igen och starta om från punkt 1.
Någon som vet hur jag ska göra? Står verkligen handfallen här och har ingen aning om hur jag ska gå tillväga. Vad kan vara problemet?
Citera
2010-05-13, 23:51
Medlem
bergsturks avatar
Symbios Logic C810, fan vad gött! Gammalt SCSI-chipset det. Symbios såldes till LSI. Har ett liggande nånstans.

Om den säger det när du bootar från skivan är det tyvärr fel på antingen skivan eller din optiska drive. XP-setupen laddar ett helt skitlass med gamla lagringsdrivar vid start, shotgun-approachen till stöd för lagringsenheter

Är skivan 1) ren 2) orepig 3) original?
Citera
2010-05-13, 23:59
Medlem
Fargoths avatar
Har ingen aning om vad du snackar om.

Nej, skivan är inte speciellt laglig. Är det det som är problemet?

Jag har även en massa skolarbeten och saker med oersättligt sentimentalt värde på hårddisken så jag ville inte göra en fullständigt wipe.
Citera
2010-05-14, 00:02
Medlem
bergsturks avatar
Det kan absolut vara problemet. Speciellt om den är gammal och bränd på en annan dator.

Nej, wipe behöver man aldrig göra. Då är man sannerligen en noob. De som rekommenderar wipe är alltid noobs.

Jag tycker vi fixar ditt windows istället.

Har du testat att starta i felsäkert läge? Då bör du se var starten hänger sig.

Har du tillgång till en annan dator?
Citera
2010-05-14, 00:06
Medlem
Fargoths avatar
Ja, jag sitter på brorsans dator just nu.
Skivan är rätt gammal (kanske 2 år) och bränd på annan dator, ja.
Jag kan inte starta i felsäkert läge, datorn bara hänger sig om jag försöker. Kan inte komma in i windows öht.

Ska jag försöka komma över en original-XP-skiva?
Citera
2010-05-14, 00:13
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth
Ja, jag sitter på brorsans dator just nu.
Skivan är rätt gammal (kanske 2 år) och bränd på annan dator, ja.
Jag kan inte starta i felsäkert läge, datorn bara hänger sig om jag försöker. Kan inte komma in i windows öht.

Ska jag försöka komma över en original-XP-skiva?

Har du din egen dator i närheten? Kan du koppla in den i den dator du sitter i?

Det jag är ute efter med det felsäkra är att man ska kunna se var den hänger sig i booten. Kan du koppla av automatisk omstart och sedan starta i felsäkert läge?
Citera
2010-05-14, 00:15
Medlem
bergsturks avatar
Koppla in hårddisken alltså... lite trött.
Citera
2010-05-14, 00:20
Medlem
Fargoths avatar
Nu lyckades skivan ta sig förbi felet och jag ska göra en recovery. Man skulle skriva in administratörlösenordet vilket jag verkar ha glömt Återkommer strax med uppdatering.
Citera
2010-05-14, 00:25
Medlem
bergsturks avatar
Woo hoo!

I 90% av fallen är det blankt. Tryck enter.
Citera
2010-05-14, 00:41
Medlem
Fargoths avatar
ok, nu hittade jag rätt lösenord men c:/windows> kommer upp. Vad ska jag skriva/göra?
Citera
2010-05-14, 00:55
Medlem
bergsturks avatar
Och jag som trodde du hade en plan... jag använder sällan återställningskonsollen för återställning. Finns en massa program men det är väl väldigt osäkert att det är bästa sättet.

Men om du ändå är där, gå till c:\windows\system32\drivers och undersök om det möjligtvis finns någon .sys-fil som är 0 byte stor där.
Citera
2010-05-14, 01:17
Medlem
Fargoths avatar
Jag valde tydligen fel kommando vad gäller repair, så nu funkar allt som det ska. Tack för hjälpen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in