2010-05-13, 20:22
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomman
Svaren finns i Pentagon ... ring dit?

Tivlar på att pentagon fört någon typ utav body count, bara hur mkt bomber dom släppte, vilket är helt ovidkommande. 1 bomb kan döda 100 000 och 1000 bomber kan döda 100 personer.

Hur som helst går folkmorden som skedde under RKs styre inte att snacka bort med att USA ett par år tidigare släppte bomber.
Citera
2010-05-13, 20:25
Medlem
Nej, TS vill bara förstärka att man lägger all energi på att ge kritik mot Pol Pott och hur många han mördade när USA egentligen mördade fler.
Citera
2010-05-13, 20:27
Medlem
BandieraRossas avatar
Citat:
Nej, TS vill bara förstärka att man lägger all energi på att ge kritik mot Pol Pott och hur många han mördade när USA egentligen mördade fler.

Nej, TS utmålar diktatorn som en mycket välvillig härskare.
Citera
2010-05-13, 20:30
Medlem
lundagrens avatar
Citat:

Jag baserar mina åsikter om händelserna på 2 personer som var där.
På vad baserar du din uppfattning om att USAs bombningar stod för majoriteten utav offren i massgravarna?
Citera
2010-05-13, 21:45
Medlem
Twisted-Studioss avatar
Jag vet inte hur seriös TS är efter att ha läst lite andra trådstarter av densamme och h*n verkar ha en fabläs för att skapa provocerande inlägg och glorifierade av diktatorer och kommunistregimer. Men om TS vill ha en seriös diskussion om Pol Pot och de röda khmerernas aktioner i Kambodja så skall detta självklart ges tillfälle.

Den videon som TS postade gav inte mycket källkritiskt material att arbeta med och kan i mitt tycke användas lika mycket "bevis" som Bosse Schöns böcker om de svenska soldaterna i Waffen-SS.

Om TS är genuint intresserad av detta ämne och vill skapa sig en god grund att stå på i sina kunskaper om Pol Pots regim så är detta en ganska givande litteratur med god källkritik och en ibland ganska cynisk syn på den gängse normen angående vad som hände och inte hände i Kambodja.

The Pol Pot Regime - Ben Kiernan; Yale University Press
Voices from S-21 - David P. Chandler; University of California Press
Pol Pot: Anatomy of a Nightmare - Philip Short; John MacRae Books
Brother Number One: A Political Biography of Pol Pot - David Chandler; Westview Press

Nu säger jag inte att du måste läsa alla för att kunna skapa dig en adekvat bild av hur det såg ut under de röda khmerarnas regim, men det ger dig i alla fall några tips om god litteratur i detta ämnet. Om någon har annan bra litteratur så uppskattas denna mycket.
Citera
2010-05-14, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Jag baserar mina åsikter om händelserna på 2 personer som var där.
På vad baserar du din uppfattning om att USAs bombningar stod för majoriteten utav offren i massgravarna?

Jag försökte bara tolka TS. Vi kan nog gräva fram lite källor ska du se
Citera
2010-05-14, 00:39
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Jag försökte bara tolka TS. Vi kan nog gräva fram lite källor ska du se

Gärna, hade varit intressant.
Dödstal, är som du antagligen vet, väldigt olika beroende pga vem som räknar av någon anledning =)

Frågar du en marxist historiker om svälten i Ukraina 37(tror jag) eller en amerikansk får du en diff på ett par miljoner t ex i de fallen jag tittat på.
Citera
2010-05-14, 10:40
Medlem
Varför gav sig din hjälte på vietnam då? Vilken jävla imperialist som försöker invadera Vietnam.
Citera
2010-05-14, 11:24
Medlem
Just det. För alla vet att bomber hugger av huvudet på folk och staplar kranierna på varandra innan bomberna sedan gräver ner dem.
Citera
2010-05-14, 13:09
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Antagligen för att västvärlden (främst USA) utmålar alla kommunistregimer som onda medan USA egentligen har varit värre, och alla tror på det.

Detta är återigen bara gissningar från din sida. Plocka gärna fram lite fakta som styrker dina belägg, annars är denna tråden helt menlös.
Citera
2010-05-14, 13:33
Medlem
Citat:
Antagligen för att västvärlden (främst USA) utmålar alla kommunistregimer som onda medan USA egentligen har varit värre, och alla tror på det.

Det är långt ifrån alla som tror och tycker att USA är goda men det är få människor som hyllar galna diktatorer som begår massmord. Man får acceptera att Pol pot är ansvarig för x antal miljoners död precis som att Nordkorea ett rent helvete att leva på och att de också är ansvariga för otaliga dödsoffer. Finns många fler helveten att leva på och finns fler platser där det har begåtts och begår massmord.
det är inte bara Nordkorea som är misslyckat land.

Men att försöka legitimera dessa länders ledare och försöka få framställa dom som hjältar är idiotiskt. Det är ungefär som att hävda att George Bush den yngre är smidig i media, intelligent eller gjorde ett bra jobb som president, man får titta på fakta inte på personliga känslor. Att fakta ofta är speglad av historikers, analytikers osv, samhällsbild, politisk åsikt eller levnadsår är ett problem.
Man får helt enkelt tillse att hitta objektiv fakta, den finns, och inte kolla på ngt youtube klipp från ngn stackars nordkorean och sen bilda sin uppfattning och spy ut galla över väst, som saturos gör över tiden... .
Senast redigerad av Zweibel 2010-05-14 kl. 13:50.
Citera
2010-08-14, 15:52
Medlem
Cousin Cocaines avatar
De amerikanska bombningarna av Kambodja och Laos mellan åren 1969 - 1973 tillhör utan tvekan ett av de värsta brotten som begåtts efter andra världskriget. Ingen vet med säkerhet hur många som mördades, men historiker brukar uppskatta mellan 600,000 till 1,000,000. Enbart i Laos släpptes över fem miljoner ton bomber och Krukslätten [i Laos] är förmodligen historiens mest bombade område. Det otäcka är också att de klusterbomber som fälldes innehåll "bombies" (små bomber) där tillverkaren Honeywell påstod att dessa hade en felprocent (odetonerade) på 30. Det låter allt för mycket i mina öron och antagligen var avsikten den samma som med personminor att lemlästa människor långt efter att USA:s bombplan försvunnit. Laos, tillsammans med Kambodja är de länder idag där du löper störst risk att lemlästas eller dö av "odetonerad" ammunition och minor. När ryssarna lämnade Afghanistan har jag för mig att de lämnade ut minkartor, jag tror inte ens tanken har uppkommit i USA.

Anledningen till att dessa grova brott mot mänskligheten och folkrätten inte kom upp i dager var att journalister inte skrev om det. Mediatystnaden var total och de enda skildringarna från den tiden som sticker igenom är Fred Branfmans rapporter och intervjuer med flyktingar som sökt sig till Laos huvudstad Vientiane, eftersom de inte kunde odla grödor och överleva på landsbygden där majoritetn av bombningarna skedde. Vissa odlade på nätterna och sov i grottor, detta tills USA började fälla bomber som penetrerade dessa också. Bombningarna var faktiskt i stort sett okända för den breda allmänheten innan de kom upp i samband med Watergateskandalen.

Bombningarna i Kambodja fick också den verkan att stödet för Pol Pot och hans RK ökade eftersom den USA-stödda Lon Nol regimen var hänsynslös. En annan tragisk parentes är att när RK tömde Phnom Penh 1975 och satte igång sina egna grymheter mot ett redan plågat folk är att staden var överfull av flyktingar. Dessa flyktingar hade liksom i Laos flytt in till städerna för att undkomma USA:s terror på landsbygden. Nu tvingades de tillbaka till landsbygden, men istället för att bygga upp samhället tvingades de till slavarbete, indoktrinering och massiv terror.

När liberala journalister i USA och Europa nämner Pol Pots gärningar så utelämnar man medvetet åren 1969 - 1975. Ty före 1975 var Kambodja (enligt dem) ett orört paradis med fredliga och glada människor.

Att sen USA stödde RK mellan 1980 - 1986 för att destabilisera Kambodja (som då invaderats av Vietnam och avsatt tyrannen) med 86 miljoner dollar är ödets grymma ironi.
Senast redigerad av Cousin Cocaine 2010-08-14 kl. 15:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in