• 1
  • 2
2010-05-13, 17:02
Medlem
Oscar Vidals avatar
Hej, jag bor i Oslo just nu, har bott här ett tag, och har inga direkt större planer på att flytta tillbaks till Sverige. Saken är den att CSN har nyligen börjat kontakta mig för indrivning av studielån, och jag har inte någon större lust att ge dem ett piss av min hårt förvärvrade inkomst. Jag flyttade hit till stor del för att jag börjat bygga på mig ett skuldberg hemma i Sverige, och jag ville jämna ut det med en stadig inkomst. Men eftersom allt är dubbelt så dyrt här har jag inte kunna betala av så mycket av mina skulder. Jag har redan Kronofogden efter mig, men dem lämnar mig iallafall ifred till skillnad från CSN, så min fråga är; vad kan dem egentligen göra, då jag inte bor i landet och troligtvis inte kommer tillbaks? Kan dem verkligen driva in skulder från Norge?

Jag har som sagt redan Kronofogden efter mig, och varken dem eller CSN får ett öre från mig, förrän jag lever ett tillräckligt drägligt liv för att ens kunna ponera att betala tillbaks påhittade skulder.
Citera
2010-05-13, 17:15
Medlem
jmo_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar Vidal
Hej, jag bor i Oslo just nu, har bott här ett tag, och har inga direkt större planer på att flytta tillbaks till Sverige. Saken är den att CSN har nyligen börjat kontakta mig för indrivning av studielån, och jag har inte någon större lust att ge dem ett piss av min hårt förvärvrade inkomst. Jag flyttade hit till stor del för att jag börjat bygga på mig ett skuldberg hemma i Sverige, och jag ville jämna ut det med en stadig inkomst. Men eftersom allt är dubbelt så dyrt här har jag inte kunna betala av så mycket av mina skulder. Jag har redan Kronofogden efter mig, men dem lämnar mig iallafall ifred till skillnad från CSN, så min fråga är; vad kan dem egentligen göra, då jag inte bor i landet och troligtvis inte kommer tillbaks? Kan dem verkligen driva in skulder från Norge?

Jag har som sagt redan Kronofogden efter mig, och varken dem eller CSN får ett öre från mig, förrän jag lever ett tillräckligt drägligt liv för att ens kunna ponera att betala tillbaks påhittade skulder.

Precis som alla andra med skulder skall även du betala. Svenska och norska myndigheter har ett visst samarbete, men jag vet inte om det omfattar indrivning av skulder. Du blir i alla fall inte av med skulderna bara för att du inte betalar dom, tvärtom växer skulden.

Du skriver att skulderna är påhittade. Vad menar du egentligen med det?
Citera
2010-05-13, 17:16
Medlem
DanteAlighieris avatar
Hur mycket tjänar du nu och hur mycket kostnader har du?
Citera
Medlem
Googlade "driva in skulder utland" fast utan citationstecken och bland det första som poppar upp är en massa rubriker om att CSN inte gör det.

Edit:
Läser man mer så står det iofs att det gäller England och USA, så glöm vad jag skrev.
Senast redigerad av HJ-C 2010-05-13 kl. 17:18.
Citera
Medlem
VanElliss avatar
Det var en artikelserie på aftonhoran angående parasitmentaliteter som du, då specifikt om personer som har stora skulder hos CSN och som bor utomlands. Vissa har skitit i att betala i tiotals år och CSN kan inte göra något speciellt åt det verkar det som. Som någon skrev så växer bara skulderna och snart så kommer du inte kunna bosätta dig här i Sverige igen utan att bli av med allt du äger.

Vad menar du med "påhittade skulder"?
Senast redigerad av VanEllis 2010-05-13 kl. 17:19.
Citera
2010-05-13, 17:23
Medlem
Oscar Vidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jmo_h
Precis som alla andra med skulder skall även du betala. Svenska och norska myndigheter har ett visst samarbete, men jag vet inte om det omfattar indrivning av skulder. Du blir i alla fall inte av med skulderna bara för att du inte betalar dom, tvärtom växer skulden.

Du skriver att skulderna är påhittade. Vad menar du egentligen med det?

Tack, jag är väl medveten om att jag inte står över lagen och är återbetalningsskyldig. Har hört talas om ränta också. Jag menar dock att det har gått så långt att jag inte orkar engagera mig längre, och trots att skulden fortsätter växa så har jag varken tid, intresse eller kapital för att betala av det nu, och det är även det jag menar med "påhittade skulder" då räntan har överstigit den egentliga skulden.

Någon annan som vet vad för konsekvenser jag har att vänta?
Citera
2010-05-13, 17:26
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Tack, jag är väl medveten om att jag inte står över lagen och är återbetalningsskyldig. Har hört talas om ränta också. Jag menar dock att det har gått så långt att jag inte orkar engagera mig längre, och trots att skulden fortsätter växa så har jag varken tid, intresse eller kapital för att betala av det nu, och det är även det jag menar med "påhittade skulder" då räntan har överstigit den egentliga skulden.

Som alltid när det gäller skulder så finns det två alternativ:

1. De struntar i att driva saken vidare i brist på tid/pengar/ork, och du slipper undan. Denna chans är liten, speciellt om du bor i Norge.

2. Allt blir värre, du får betala dröjsmålsräntor och kostnader för indrivning. Det hela leder till utmätning av din egendom. Större risk för detta alternativ.
Citera
2010-05-13, 17:28
Medlem
Oscar Vidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Hur mycket tjänar du nu och hur mycket kostnader har du?

Kan ju säga att när alla månadens utgifter är täckta så är det ingen större ingen större summa jag har att klara mig på
Citera
2010-05-13, 17:33
Medlem
Oscar Vidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff

2. Allt blir värre, du får betala dröjsmålsräntor och kostnader för indrivning. Det hela leder till utmätning av din egendom. Större risk för detta alternativ.

Kan dem verkligen göra det här i Norge eller gäller det bara Sverige? Saken är ju bara att jag inte har några tillgångar eller egendom, så vad ska dem egentligen ta från mig?
Citera
2010-05-13, 17:34
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Så länge du bor i Norge så lär du inte komma undan eftersom de norska myndigheterna glatt lämnar ut inkomstuppgifter etc till de svenska skattemyndigheterna (man har ett samarbete). Så om du inte ansöker om anstånd så kommer CSN att säga upp hela lånet för omedelbar inbetalning, och detta via handräckning genom norska myndigheter.
Citera
2010-05-13, 17:37
Medlem
Oscar Vidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Så länge du bor i Norge så lär du inte komma undan eftersom de norska myndigheterna glatt lämnar ut inkomstuppgifter etc till de svenska skattemyndigheterna (man har ett samarbete). Så om du inte ansöker om anstånd så kommer CSN att säga upp hela lånet för omedelbar inbetalning, och detta via handräckning genom norska myndigheter.

Tack för svar. Ponera att CSN kräver omedelbar inbetalning, vad blir då konsekvenserna?
Citera
2010-05-13, 17:51
Medlem
Att du bor i Norge är ditt eget val och gör ingen skillnad. Dina fordringsägare (CSN m.fl.) kan söka dig lika enkelt där som i Sverige - och verskställa eventuell utmätning. Hur du än vänder dig kommer du alltså i alla fall att ha ändan där bak.

Föreslår att du ansöker hos kronofogden om skuldsanering. Om du uppfyller deras krav så tar det 5 år. Sen är du skuldfri.

Kolla också in www.insolvens.se

Beträffande ditt rekord i att använda "dem" och "de" i fel sammanhang: Skriv antingen som du talar, dvs "dom" eller lär dig den här regeln:
Citat:
Om du tvekar mellan "de" och "dem" kan du ersätta "de" med "vi" och "dem" med "oss". Då hör du oftast vad som låter bra och kan på så sätt välja rätt. Exempel:

– För de/dem som vill åka med avgår bussen om en timme.

(Om du ersätter de/dem med vi/oss hör du att oss låter bäst och då är det alltså objektsformen dem som gäller.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in