2010-05-13, 16:34
Medlem
dkws avatar
Hej, kom på nu att ja hade potatis hemma men såg när jag öppnade påsen att något hade börjat växa från potatisen, samt att den var ganska mjuk. Är de nån fara om jag kokar potatisen och äter den?

Om ni behöver bild kan det fixas.
Tack!!
2010-05-13, 16:41
Medlem
dkws avatar
Please nån?
2010-05-13, 16:46
Medlem
LailyRoses avatar
Det är absolut ingen fara att äta. Skär bara bort om det är nåt missfärgat, för det smakar inte så bra.

Det som börjat växa är grodden. Sätter man potatisen i jorden så blir det en ny potatisplanta.
Senast redigerad av LailyRose 2010-05-13 kl. 16:50.
2010-05-13, 16:47
Medlem
Dom får absolut inte blivit gröna. Annars e det lugnt.
2010-05-13, 16:48
Medlem
rayraviolis avatar
Det är groddar. Inte farligt så vitt jag vet. Men smaken är nog försämrad.
2010-05-13, 17:09
Medlem
Meanmachines avatar
Köp nya, kostar typ 2 spänn.
2010-05-13, 17:18
Medlem
Aleopas avatar
De gröna heter Solanin, bara skala/skär bort.
Groddarna lär inte va goda, bara släng.

Annars som nån sagt, de e inte dyrt med nya om
du nu ändå ska ställa dig å smälla ihop en go middag.
2010-05-13, 17:21
Medlem
dkws avatar
Tack! Kokade upp potatisen och det var faktiskt helt ok.
Såg lite roligt ut med allt som hade börjat växa från dom bara
2010-05-13, 18:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
De gröna heter Solanin, bara skala/skär bort.
Groddarna lär inte va goda, bara släng.

Annars som nån sagt, de e inte dyrt med nya om
du nu ändå ska ställa dig å smälla ihop en go middag.
Det är tyvärr inte så enkelt. Det gröna är ett bevis på att potatisen blivit utsatt för solljus på det stället där missfärgningen har uppstått. Nu är det inte själva missfärgningen i sig som är farlig (det är endast klorofyll) utan reaktionen i potatisknölen på själva UV-strålningen. Solanin är nämligen inte enbart begränsad till det gröna området utan jämnt fördelad i hela knölen. Man kan således inte skydda sig genom att skära bort det gröna.

Solanin i högre doser är rejält giftigt. I mindre mängder får man huvudvärk, diarré och kräkningar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Solanine

~Paul~
2010-05-13, 20:37
Medlem
HerrVits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är tyvärr inte så enkelt. Det gröna är ett bevis på att potatisen blivit utsatt för solljus på det stället där missfärgningen har uppstått. Nu är det inte själva missfärgningen i sig som är farlig (det är endast klorofyll) utan reaktionen i potatisknölen på själva UV-strålningen. Solanin är nämligen inte enbart begränsad till det gröna området utan jämnt fördelad i hela knölen. Man kan således inte skydda sig genom att skära bort det gröna.

Solanin i högre doser är rejält giftigt. I mindre mängder får man huvudvärk, diarré och kräkningar.

~Paul~
Bra info, trodde länge det var klorofyllet man inte tålde men förstod inte varför; man äter ju spenat!
2010-05-13, 20:43
Medlem
Gimp_offers avatar
Jag har en regel när det gäller färskvara. Så länge det inte är mögel eller luktar illa så är det inte farligt.
2010-05-13, 22:36
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

~Paul~

Oj shit. Då har jag lyssnat illa eller lärt mig fel i kockaskolan.
Vi fick veta att de bara är att skära bort.
Men "för mkt är giftigt", kan ju betyda vad som.
Äter man 2-3 knölar i en middag lär de ju inte vara en fara.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in