Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Jag är bunden att hålla med, drottning Margrethe är verkligen superskön medan vår drottning är och beter sig som den uppkomling hon är.
Margrethe har ingenting att bevisa...
Det är möjligt att du vet mycket skvaller på hemmaplan,
xallo, men din kunskap stannar också där. Det är svårt för en icke-dansk, och speciellt för en stockholmare född långt ifrån kontinenten, att förstå broderlandets syn på dess drottning och monarki. Man måste vara född in i den s k danske fælledskaben för att bäst kunna förstå vad drottningen betyder för Danmark. Jag själv, en svensk född i södra Sverige men med en dansk far, känner mig så mycket mer förankrat i det danska sättet att tänka och vara än konservativa Sverige.
Som sagt, i Danmark kan drottningen bäst beskrivas som
känslor. Hon är en del av den danska
nationalismen, som innefattar allt som är bra med Danmark. I Danmark är nationalism ett positivt laddat ord och man är stolt över att vara dansk.
Hon är en institution i det danska samhället och Danmark är inte Danmark utan henne. Hon har en direktlänk till folket - både som sagt emotionellt men också kommunikativt. Detta till stor skillnad från den svenske kungen som är starkt alienerad gentemot det svenska folket. Detta tror jag mångt om mycket beror på att det svenska kungahuset saknar i värme. Kungen dyker upp förvirrad i olika sammanhang och vill verka både folklig och omtyckt, fast ingen verkar egentligen bry sig. Han är en pajas vår kung och hans valda utanförskap och von oben-attityd mot de människor som försörjer honom, svenska skattebetalare, kommer i värsta fall att bli den svenska monarkins fall.
Det är möjligt att Victoria när hon tillträder kan återuppta respekten för det svenska kungahuset, annars är detta början på slutet för ätten Bernadotte.