Citat:
Ursprungligen postat av stureson
De länder som inte har monarki har haft en blodig bestialisk revolution eller har varit med om en synnerligen otrevlig ockupation. De länder som fortfarande har monarki har varit förskonade eller så har kungahuset varit den samlade motståndet mot ockupation. För att avskaffa kungahuset i Sverige behövs antingen en blodig revolution eller en ockupation av en illvillig främmande makt, som avrättar dem.
Kungen och hans familj saknar makt och är populära. Till och med jag som är liberal och "republikan" kan hålla med de som vill behålla kungahuset. Och då är det av samma anledning som jag inte vill att man ska riva Stockholms slott eller Storkyrkan eller någon gammal kyrka. Trotts att jag är ateist.
Kostnaden för kungahuset är väldigt lågt, jämför med Finland där Presidenten kostar 10 gånger så mycket för den Finländska stadskassan än Svenska kungahuset och de gamla slotten kostar för den Svenska stadskassan.
Jävla trams! Det är bara att avskaffa. Det räcker med två beslut i riksdagen med val däremellan. Vad får dig att tro att krig eller revolution är nödvändiga? Tänk på att om du av någon anledning kommer till slottet och ska tala med knugen, så måste du tilltala honom Ers Majestät, annars åker du ut.
Anledning till att länder med monarki har varit mer förskonade från revolutioner och ockupationer, är att det är de länder som inte upplevt detta som har kvar monarkin. Det är en självklar orsak-verkan du nog håller med om?
Frågan är hur populär han egentligen skulle vara om man faktiskt hade en folkomröstning. Då skulle de mindre smickrande sidorna komma fram, i stället för de sminkade beskrivningarna vi får i veckopressen. Att presidentskapet i Finland skulle kosta tio gånger mer än svenska kungahuset får stå för dig. Det finns ingen anledning att det skulle kosta vare sig mer eller mindre. Vill du ha något som kostar kan du titta på Frankrike i stället. Så det handlar bara om vad vi skattebetalare är beredda att betala. Skillnaden är att nu har vi fem personer som kostar kanske bortåt en miljard som faktiskt inte gör ett jävla dugg.