2009-06-25, 19:06
  #1021
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas_LA
Kan lova att det inte är en jävel som kallar honom Tjabo. Det är nog en skröna som enbart lever kvar i tidningarna, om det nu någonsin ens varit sant.

Tjabo är härlett från romaniordet "siavoro", som betyder "pojke" och "son". Det är egentligen inget riktigt namn, utan användes från början som smeknamn. Knugen kallas ibland skämtsamt för Tjabo (förmodligen härlett från Carl).
Citera
2009-06-25, 21:21
  #1022
Medlem
Lilla Bofinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Du vet väl att vederbörande är släkt med denne figur: https://www.flashback.org/showthread.php?t=896246

Jag rättar mig själv: Min källa var ansvarig för hovets kulturföremål utom just textilierna, alltså en av de högsta tjänstemännen. Året var -91 eller -92. Efter att ha tagit lite djupare del i den orgie i trams som denna tråd utgör, kan jag konstatera att jag är den enda som angivit en riktig källa som faktiskt arbetat nära kungen själv.
Citera
2009-06-25, 22:05
  #1023
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla Bofinken
Jag rättar mig själv: Min källa var ansvarig för hovets kulturföremål utom just textilierna, alltså en av de högsta tjänstemännen. Året var -91 eller -92. Efter att ha tagit lite djupare del i den orgie i trams som denna tråd utgör, kan jag konstatera att jag är den enda som angivit en riktig källa som faktiskt arbetat nära kungen själv.

Du menar:
Husgerådskammaren som underhåller och vårdar den lösa inredningen på de tio kungliga slotten. Totalt handlar det om cirka 250 000 enskilda föremål, som ägs av staten och disponeras av Kungen. Chef är överintendent Carin Bergström.
Källa: http://www.kungahuset.se/monarkinhovstaterna/kungligahovstaterna/hovstaternasorganisation/kunglhusgeradskammaren.4.7c4768101a4e8883780001233 .html

Det handlar om 250 000 enskilda föremål, som är folkets egendom men som disponeras av Knugen.
Citera
2009-06-25, 22:09
  #1024
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JAE
Japp hört Victoria prata många gånger. Kanske du kan ge något exempel på en riktig "idiotkommentar" hon har sagt? Upplys mig. (Sen har jag inte sagt att hon är något geni men att kalla henne idiot tycker jag är lite starkt, av det jag har sett av henne)

Tisdagen den 23 juni 2009 invigde Kronprinsessan det 17:e ISAPA-symposiet (International Symposium of Adapted Physical Activity) i Gävle.
Källa: http://www.kungahuset.se/kungafamiljen/aktuellahandelser/2009aretsaktuellahandelser/kronprinsessaninvigdeisapasymposiumigavle.5.6b0698 e911fa8f90058800020485.html

I invigningstalet sade Kronprinsessan: "Jag har vid flera tillfällen haft äran att följa Svenskt utvecklingscentrum för handikappidrotts viktiga arbete och innovativa aktiviteter, samt även både den svenska och internationella paralympiska kommitténs arbeten. Ett exempel är den paralympiska skoldagen som anordnades under de paralympiska spelen. Jag har mött så många imponerande människor fyllda av förmåga att jag måste säga att det inte handlar om oförmåga i form av handikapp utan snarare om förmåga."
Citera
2009-06-25, 22:20
  #1025
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas_LA
Den absolut vanligaste frågan jag får om Knugen är annars Vad kallar kompisarna honom? Säger de du eller Ers majonäs, eller...?

Jo, de tilltalar honom Kungen. Det är noga, det. Han blir märkbart irriterad om det någon inte håller på etiketten och försöker dua honom, lite folkligt, sådär. Till och med de allra äldsta vännerna säger Kungen.

När man talar om kungen i vänskretsen används istället kodnamnet Chefen, för att ingen utomstående ska förstå.

Och när han är i USA privat använder han själv kodnamnet Mr. King from Sweden. Japp, jag vet att det låter som en skröna men det är faktiskt sant. King är ju ett sånt vanligt efternamn så det funkar alldeles förträffligt.

Hans Majonäs Honungen !
__________________
Senast redigerad av AelgenTheKung 2009-06-25 kl. 22:31.
Citera
2009-06-25, 22:29
  #1026
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas_LA
Vågar fan i mej inte, men man kan säga lite svepande såhär:

Tänk dig ett gäng gubbar som går ihop och hyr restauranger och festvåningar lite här och var, några gånger om året (alternativt beställer utlandsresor), där spriten flödar. Maten, och ställena, är OK men inget lyxkäk alls, de flesta av dessa halvrika gubbar är trots allt rejält snåla.

En viss evig fattiglapp får vara med på nåder, men då bara egentligen bara som "festfixare" och brudleverantör. Lättfotade damer från Stockholms nattliv bjuds in av den personen, helst s.k. säkra kort. Så äts det middag, sups som fan, och görs bekantskap med damerna för eventuell transport till mer privata lokaler. Japp, somliga av dessa tjejer är eller har varit kända, men sällan för sin skönhets skull. Vissa av dessa har "umgåtts" med K. och hans vänner i flera år.




Eftersom herrarna anses vara rätt patetiska och framför allt lastgamla numera, har det blivit svårare och svårare att få tag i friskt kött till festerna, om det inte betalas. Därför är de berömda "jaktresorna" till Ungern så populära i kretsen, där finns det nämnligen billiga horor och liten risk att bli igenkänd. Numera svinas det mindre än tidigare, men dock.

Expressen skulle ganska nyligen ( något år sedan ) och köra en hård granskning av Knugen men när de gjort jobbet kunde de inte publicera för det var så fruktansvärt snaskigt.

Senare hade de en " liten insinuerande " men den var grovt nedklippt !
Citera
2009-06-25, 22:55
  #1027
Medlem
Thomas_LAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AelgenTheKung
Expressen skulle ganska nyligen ( något år sedan ) och köra en hård granskning av Knugen men när de gjort jobbet kunde de inte publicera för det var så fruktansvärt snaskigt.

Senare hade de en " liten insinuerande " men den var grovt nedklippt !

Det stämmer bra, det!! Jag var faktiskt en av de tillfrågade. De hör av sig ungefär varannat år.

Senast hade de fått tag i några scandal beauties från Uppsala som tydligen hade varit med om det ena och det andra, och gladeligen uttalade sig i detta reportage.

Det hela blev så slabbigt att redaktionscefen gjorde an helomvändning och lät bli att skriva det som hade planerats.
Citera
2009-06-25, 22:58
  #1028
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
I invigningstalet sade Kronprinsessan: "Jag har vid flera tillfällen haft äran att följa Svenskt utvecklingscentrum för handikappidrotts viktiga arbete och innovativa aktiviteter, samt även både den svenska och internationella paralympiska kommitténs arbeten. Ett exempel är den paralympiska skoldagen som anordnades under de paralympiska spelen. Jag har mött så många imponerande människor fyllda av förmåga att jag måste säga att det inte handlar om oförmåga i form av handikapp utan snarare om förmåga."

Det krävs nog en idiot för att kunna stå ut med att resten av livet uttala dylika idiotier med jämna mellanrum.
Citera
2009-06-25, 23:00
  #1029
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas_LA
Det stämmer bra, det!! Jag var faktiskt en av de tillfrågade. De hör av sig ungefär varannat år.

Senast hade de fått tag i några scandal beauties från Uppsala som tydligen hade varit med om det ena och det andra, och gladeligen uttalade sig i detta reportage.

Det hela blev så slabbigt att redaktionscefen gjorde an helomvändning och lät bli att skriva det som hade planerats.

Jo, det blir väl lite jobbigt kanske när Expressen vill vara med och hylla fanskapet när han fyller sjuttio.

Men någon mindre nogräknad blaska då? Kanske Realtid kanske ställer upp?
Citera
2009-06-25, 23:19
  #1030
Medlem
Thomas_LAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Knugen kallas ibland skämtsamt för Tjabo (förmodligen härlett från Carl).

Av vem då?? Har jag aldrig hört. Skulle anses vara väldigt respektlöst, till och med i riktigt nära kretsar. Tror han skulle bli rätt duktigt irriterad dessutom. Man tilltalar med Kungen i slappa kretsar och Ers majestät om det skall vara formellt. Så är det bara.

Måhända att Tjabo användes i den tidiga ungdomen, men definitivt inte de senaste, sisådär 45, åren... Det är nog som sagt bara i tidningarna det förekommer. Men rätta mig gärna om jag har fel.

(Alla svenska tidningar gillar för övrigt att kalla Prinsessan Madeleine för Madde. Det är dock ingen som kallar henne det i familjen! Hennes smeknamn är Len. Sen om hon lever upp till det, är en annan fråga.. )
__________________
Senast redigerad av Thomas_LA 2009-06-25 kl. 23:23.
Citera
2009-06-26, 02:15
  #1031
Medlem
DanielWCs avatar
Hon lever definitivt upp till det smeknamnet!
Citera
2009-06-26, 08:27
  #1032
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jo, det blir väl lite jobbigt kanske när Expressen vill vara med och hylla fanskapet när han fyller sjuttio.

Men någon mindre nogräknad blaska då? Kanske Realtid kanske ställer upp?

eller kanske flashback?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in