Kåseri av med anledning av knugens 60-års dag.
Källa:
http://www.aftonbladet.se/kultur/article373724.ab
"Hösten 1968 läste kronprins Carl Gustaf historia på Uppsala universitet. Där fick han lära sig om feodalismen, om hur kung och adel plundrade bönderna och tvingade fattiga pojkar ut i döden och ändlösa krig. När han en eftermiddag stod och rökte med sina kurskamrater i en föreläsningspaus, fick han frågan:
- Efter att ha hört om allt det här kan väl kronprinsen ändå inte vara för monarkin?
Efter en kort fundering kom svaret:
- Jo, det är alla i min familj.
Historien sammanfattar väl fördomarna om kungen: han är korkad och han är aningslös. Det var de egenskaperna Olof Palme tyckte sig registrera 1973 när den 27-årige suveränen av Stockholms nattklubbar tog över tronen efter sin farfar. "Vi är ett pennstreck från republiken!" sa Palme med en formulering som inte ens övertygade honom själv. Revolutionsåret 1917 hade socialdemokraterna inte ens varit ett pennstreck från republiken. Skräckslagen för massan hade Gustaf V hunnit packa bordssilvret på väg ner till Tyskland, när Hjalmar Branting övertalade sin gamla skolkamrat att stanna i landet. Därefter tog arbetarledaren en droska till det jäsande Folkets hus, där folket väntade att republik skulle utropas. I stället mumlade Branting att frågan skulle "avgöras i ett referendum" någon gång i framtiden. När upprörda röster höjdes i protest, gav han blåsorkestern tecken att spela Arbetets söner, varefter han beordrade att salen skulle utrymmas. Sedan dess har det inte varit något större korsdrag under den svenska kungatronen."