2009-06-25, 14:51
  #1009
Medlem
Thomas_LAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jo, jag har hört talas om dessa tillställningar. Men inte att det skulle supas och svinas så, eller att lösaktiga damer skulle närvara.

Nu jävlar suger det i skvallertarmen!

Mja, svinas och svinas. Det är ju definitivt inga rock'n'rollfester ā la St. Tropez, om man säger så. Gubbarna var ju trötta redan för 15 år sedan.

Men sprit och köpta, alternativt lättimponerade, damer, definitivt. De flesta dricker ordentliga mängder, så även Knugen, som blir helt såsig och frånvarande och stirrar förvirrat omkring sig och säger obegripligheter när han fått i sig några glas.

Tänk dig ett stadshotell i nån håla och vilket stuk det är i baren på en sådan en lördagskväll. Kåta gubbar i kostym, många paddor med för mycket smink som helst skulle vilja åka tillbaka ner på Spy Bar. Typ.
Citera
2009-06-25, 15:03
  #1010
Medlem
Jag har en liten sjuk fråga men vad äter kungen till vardags? Är det pizza och grejer eller är det bara delikatesser? Äter han falukorv o makaroner må tro? Tror ni att kungen någonsin har svullat i sig en kebabpizza med extra vitlökssås? Japp, jag har dålig koll på royaliteten.
Citera
2009-06-25, 15:06
  #1011
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas_LA
Mja, svinas och svinas. Det är ju definitivt inga rock'n'rollfester ā la St. Tropez, om man säger så. Gubbarna var ju trötta redan för 15 år sedan.

Men sprit och köpta, alternativt lättimponerade, damer, definitivt. De flesta dricker ordentliga mängder, så även Knugen, som blir helt såsig och frånvarande och stirrar förvirrat omkring sig och säger obegripligheter när han fått i sig några glas.

Tänk dig ett stadshotell i nån håla och vilket stuk det är i baren på en sådan en lördagskväll. Kåta gubbar i kostym, många paddor med för mycket smink som helst skulle vilja åka tillbaka ner på Spy Bar. Typ.

Nej, men vad de förlorar med ålderns rätt kompenserar de ökande gubbsjuka.
Citera
2009-06-25, 15:09
  #1012
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pucca
Jag har en liten sjuk fråga men vad äter kungen till vardags? Är det pizza och grejer eller är det bara delikatesser? Äter han falukorv o makaroner må tro? Tror ni att kungen någonsin har svullat i sig en kebabpizza med extra vitlökssås? Japp, jag har dålig koll på royaliteten.

Det kan man ju undra. Sluddrar han till chauffören att stanna vid Wurren vid Fridhemsplan för en grillad med extra räksallad å en Pucko, efter sina backanaler vi diskuterat. Eller förresten, han kör väl själv, han har ju ingen anledning att låta bli.
Citera
2009-06-25, 15:25
  #1013
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pucca
Jag har en liten sjuk fråga men vad äter kungen till vardags? Är det pizza och grejer eller är det bara delikatesser? Äter han falukorv o makaroner må tro? Tror ni att kungen någonsin har svullat i sig en kebabpizza med extra vitlökssås? Japp, jag har dålig koll på royaliteten.

Han åker hem till Silvia som står vid spisen och lagar till slottsstek.
Slotssteken kommer av det sena 1800-talets tradition att namnge rätter. Slott är ett attribut som gör en fin rätt ännu finare, och denna rätt kan ha fått sitt namn vid 1900-talets början. Länge var söndagsmiddagen en tradition hos svenskarna. Middagarna hade två fördelar. De gav feststämning och familjegemenskap på söndagen och producerade rester till måndagens och tisdagens måltider och matlådor. Man tillagade därför ett helt kött, som en stek eller liknande. Slottsstek är väl en typisk sådan rätt som många förknippar med söndagsmiddagarna så även knugen.
Citera
2009-06-25, 16:31
  #1014
Medlem
Thomas_LAs avatar
Den absolut vanligaste frågan jag får om Knugen är annars Vad kallar kompisarna honom? Säger de du eller Ers majonäs, eller...?

Jo, de tilltalar honom Kungen. Det är noga, det. Han blir märkbart irriterad om det någon inte håller på etiketten och försöker dua honom, lite folkligt, sådär. Till och med de allra äldsta vännerna säger Kungen.

När man talar om kungen i vänskretsen används istället kodnamnet Chefen, för att ingen utomstående ska förstå.

Och när han är i USA privat använder han själv kodnamnet Mr. King from Sweden. Japp, jag vet att det låter som en skröna men det är faktiskt sant. King är ju ett sånt vanligt efternamn så det funkar alldeles förträffligt.
Citera
2009-06-25, 16:41
  #1015
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas_LA
Den absolut vanligaste frågan jag får om Knugen är annars Vad kallar kompisarna honom? Säger de du eller Ers majonäs, eller...?

Jo, de tilltalar honom Kungen. Det är noga, det. Han blir märkbart irriterad om det någon inte håller på etiketten och försöker dua honom, lite folkligt, sådär. Till och med de allra äldsta vännerna säger Kungen.

När man talar om kungen i vänskretsen används istället kodnamnet Chefen, för att ingen utomstående ska förstå.

Och när han är i USA privat använder han själv kodnamnet Mr. King from Sweden. Japp, jag vet att det låter som en skröna men det är faktiskt sant. King är ju ett sånt vanligt efternamn så det funkar alldeles förträffligt.

Det är klart att han måste hålla på det. Något annat har han ju faktiskt inte att komma med strängt taget.

Så när jag ser två äldre gentlemän som bär skräddarsydda kostymer sådär lite extra ledigt pratar om chefen ska jag alltså lyssna lite extra.

Mr. King! Det är ju faktiskt lite roligt. Det ska jag kalla honom om jag nånsin möter honom. Då får jag prata engelska också. Det blir extra roligt.
Citera
2009-06-25, 16:58
  #1016
Medlem
Tjabo kallades knugen i sin ungdom. Smeknamnet förekom under hans kronprinstid på 1960-talet och är tydligen vad han kallades som scout.
Citera
2009-06-25, 17:07
  #1017
Medlem
Kåseri av med anledning av knugens 60-års dag.
Källa: http://www.aftonbladet.se/kultur/article373724.ab

"Hösten 1968 läste kronprins Carl Gustaf historia på Uppsala universitet. Där fick han lära sig om feodalismen, om hur kung och adel plundrade bönderna och tvingade fattiga pojkar ut i döden och ändlösa krig. När han en eftermiddag stod och rökte med sina kurskamrater i en föreläsningspaus, fick han frågan:
- Efter att ha hört om allt det här kan väl kronprinsen ändå inte vara för monarkin?
Efter en kort fundering kom svaret:
- Jo, det är alla i min familj.
Historien sammanfattar väl fördomarna om kungen: han är korkad och han är aningslös. Det var de egenskaperna Olof Palme tyckte sig registrera 1973 när den 27-årige suveränen av Stockholms nattklubbar tog över tronen efter sin farfar. "Vi är ett pennstreck från republiken!" sa Palme med en formulering som inte ens övertygade honom själv. Revolutionsåret 1917 hade socialdemokraterna inte ens varit ett pennstreck från republiken. Skräckslagen för massan hade Gustaf V hunnit packa bordssilvret på väg ner till Tyskland, när Hjalmar Branting övertalade sin gamla skolkamrat att stanna i landet. Därefter tog arbetarledaren en droska till det jäsande Folkets hus, där folket väntade att republik skulle utropas. I stället mumlade Branting att frågan skulle "avgöras i ett referendum" någon gång i framtiden. När upprörda röster höjdes i protest, gav han blåsorkestern tecken att spela Arbetets söner, varefter han beordrade att salen skulle utrymmas. Sedan dess har det inte varit något större korsdrag under den svenska kungatronen."
Citera
2009-06-25, 17:13
  #1018
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JAE
Japp hört Victoria prata många gånger. Kanske du kan ge något exempel på en riktig "idiotkommentar" hon har sagt? Upplys mig.

Visst kan kungafamiljen vara underhållande, som när de gör julkorv i tv och lilla Victoria vrålar "Mer kött, pappa!" till knugen, som står och vevar fram långa bleka saker. Victoria sladdrar med skinnet så att Silvia tvingas visa hur man trär på. Det är så oförglömligt kinky alltihop - knugen inser det själv men kan inget annat göra än att besvärad veva vidare allt medan kamerorna går.
Citera
2009-06-25, 17:21
  #1019
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Jag tror kåsören gjorde misstaget att tro att knugen förstod vad föreläsaren sa eller ens lyssnade. Vad kan man vänta sig för svar då?
Citera
2009-06-25, 18:51
  #1020
Medlem
Thomas_LAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Tjabo kallades knugen i sin ungdom. Smeknamnet förekom under hans kronprinstid på 1960-talet och är tydligen vad han kallades som scout.

Kan lova att det inte är en jävel som kallar honom Tjabo. Det är nog en skröna som enbart lever kvar i tidningarna, om det nu någonsin ens varit sant.

Överhuvudtaget så är det tredje-person som gäller vid alla tilltal, alltså "Vill kungen ha lite mer konjak?", medan han själv hörrudu-ar tillbaka så mycket han vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in