2018-04-14, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Hur menar du? Jag ser inget konstigt i det. Han anser han kan ändra på stadgarna om han så önskar men samtidigt så är han inte involverad i deras beslut.

Ja det är nästan rätt uppfattat

Kungen anser han kan ändra på stadgarna om han så önskar
men samtidigt så är han inte involverad i deras beslut.

Han kan ändra på stadgarna om han så önskar
men fattas enligt honom ett felaktigt beslut
så vill han inte vara involverad i deras beslut.

Kungen är endast involverad i Svenska Akademien
så länge det inte fattas för honom obekväma beslut.
Citera
2018-04-14, 18:04
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Ja det är nästan rätt uppfattat

Kungen anser han kan ändra på stadgarna om han så önskar
men samtidigt så är han inte involverad i deras beslut.

Han kan ändra på stadgarna om han så önskar
men fattas enligt honom ett felaktigt beslut
så vill han inte vara involverad i deras beslut.

Kungen är endast involverad i Svenska Akademien
så länge det inte fattas för honom obekväma beslut.

Men du skriver ju det själv "deras beslut". Hela upplägget med SA är ju att deras verksamhet inte ska kunna påverkas utifrån. Det såg ju Gustav 3 till inte, ens han kunde direkt lägga sig i besluten.
Mig veterligen så har kungen ingen rösträtt eller kan ändra på beslut.
Så just i detta fallet är det Anders Olsson som gjort bort sig då han försökte legitimera sparkandet av Danius med lite kunglig glans.
Om jag inte kommer ihåg original stadgarna fel så kan kungen enbart säga ja eller nej till en ny ledamot som SA vill ta in.
Citera
2018-04-14, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Men du skriver ju det själv "deras beslut". Hela upplägget med SA är ju att deras verksamhet inte ska kunna påverkas utifrån. Det såg ju Gustav 3 till inte, ens han kunde direkt lägga sig i besluten.
Mig veterligen så har kungen ingen rösträtt eller kan ändra på beslut.
Så just i detta fallet är det Anders Olsson som gjort bort sig då han försökte legitimera sparkandet av Danius med lite kunglig glans.
Om jag inte kommer ihåg original stadgarna fel så kan kungen enbart säga ja eller nej till en ny ledamot som SA vill ta in.

Ja du har rätt igen men när det något som får kungen att hamna i en ofördelaktig dager så dementeras det och Hovet vill inte kännas vid det. Däremot ser Hovet till att kungen kan ta äran åt sig när det är möjligt även om det inte har skett med kungens insats eller delaktighet.

Akademiens högste beskyddare, kung Carl XVI Gustaf, kan uttala sig om krisen i Akademien men i praktiken inte göra något åt den även om han säger " jag hoppas att vi kan lösa den på något vis".

Citat:
Det är ju en väldigt, väldigt, väldigt viktig institution, så jag håller mig informerad om utvecklingen. Och det är en väldigt tråkig utveckling som uppstått, men jag hoppas att vi kan lösa den på något vis. Alla problem är ju till för att man ska kunna lösa dem, och det tror jag vi gör förr eller senare, det får bara ta lite tid. Det pågår ett arbete inom Akademien – de tänker igenom situationen och det kommer nog bli bra det här.

Ord och löften ur kunglig mun som saknar betydelse ...
Citera
2018-04-26, 07:03
Medlem
Denna Calle är numera den svenske kung som "suttit längst på tronen" hittills i den svenska regentlängden.

Trots att han tillträdde vid 27 års ålder.
Citera
2018-05-15, 03:23
Medlem
Jag undrar om någon kan bekräfta eller motbevisa att kungen inte är hemlig katolik.

Som vi alla vet är Bernadottare från början katoliker från Franrkike. Kungens val av fru och vänskap (Henemark) går bra överens med en preferens av personer med katolsk bakgrund.

Jag har även talat med några grabbar från livgardet (eller vad det nu heter) i slottet som påstod att de sett kungen göra korstecken samt bär en liten guldkors vid halsen. Vi kan tillägga att kungen aldrig valt sin officella religion (lutherittron) men har däemot tvingats in i den, så vi kan inte ta för givet att trivs i den. Har för mig att någon nummer av Veckorevyn från 1981 också spekulerar i att kungen är hemlig katolik.

Någon som har mer information?
Citera
2018-05-15, 08:46
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Jag undrar om någon kan bekräfta eller motbevisa att kungen inte är hemlig katolik.

Som vi alla vet är Bernadottare från början katoliker från Franrkike. Kungens val av fru och vänskap (Henemark) går bra överens med en preferens av personer med katolsk bakgrund.

Jag har även talat med några grabbar från livgardet (eller vad det nu heter) i slottet som påstod att de sett kungen göra korstecken samt bär en liten guldkors vid halsen. Vi kan tillägga att kungen aldrig valt sin officella religion (lutherittron) men har däemot tvingats in i den, så vi kan inte ta för givet att trivs i den. Har för mig att någon nummer av Veckorevyn från 1981 också spekulerar i att kungen är hemlig katolik.

Någon som har mer information?

I hans jobbeskrivmingus står det att han ska kämpa för den rena lutherska tron. Att då gå och gifta sig med en troende katolik, utan att i hemlighet ta henne av dagarna, är mycket suspekt.
Citera
2018-05-15, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
I hans jobbeskrivmingus står det att han ska kämpa för den rena lutherska tron. Att då gå och gifta sig med en troende katolik, utan att i hemlighet ta henne av dagarna, är mycket suspekt.

Jag ser inget speciellt rent eller luthersk med kungen. Han kan ju be sina sekreterare skriva i hans namn vad som helst som får honom att verka lutherit.
Citera
2018-05-15, 18:44
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Jag ser inget speciellt rent eller luthersk med kungen. Han kan ju be sina sekreterare skriva i hans namn vad som helst som får honom att verka lutherit.

Det är vad jag menar. Han sköter inte sitt jobb.
Citera
2018-06-08, 13:06
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jqMXo/kungen-om-att-lamna-over-tronen-fraga-gud

Jag blir så förbannat trött på den här lågbegåvade pajasen. Han klarar ju förfan inte ens att säga en enda mening utan att framstå som en jubelidiot. Hur fan kan opionen ändå vara såpass att han får sitta kvar?

Att låta den här clownen representera Svenska folket är fan en skam.
Citera
2018-10-03, 16:19
Medlem
Under en promenad längs med Visby ringmur tog en kraftig vindby tag i kungens hatt som snabbt flög iväg ...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/kungen-i-blasvader

... men kolla in hans kala hjässa utan hatten.

Är kungen på väg att tappa håret och bli helt flintis?
Citera
2018-10-03, 20:38
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Under en promenad längs med Visby ringmur tog en kraftig vindby tag i kungens hatt som snabbt flög iväg ...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/kungen-i-blasvader

... men kolla in hans kala hjässa utan hatten.

Är kungen på väg att tappa håret och bli helt flintis?
Kungen försöker upprepade gånger 'täcka' huvudet efter att hatten flygit av och envisas med att bära hatten trots vädret och jagar dessutom omedelbart efter hatten när den far iväg.
Han är uppenbarligen medveten och bekymrad över hårets tillbakagång.
Citera
2018-10-05, 16:02
Medlem
Kungen har i dag informerats om och godkänt invalet av två nya ledamöter till Svenska Akademien.
Källa: https://www.kungahuset.se/press/pressmeddelanden/2018pressmeddelanden/hmkonungenhargodkantnyaledamotertillsvenskaakademi en.5.533b0c18164836d0d0b2d488.html

Ett slitsamt kneg vår kung har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in