Citat:
Ursprungligen postat av
crocodilelilo
Men du skriver ju det själv "deras beslut". Hela upplägget med SA är ju att deras verksamhet inte ska kunna påverkas utifrån. Det såg ju Gustav 3 till inte, ens han kunde direkt lägga sig i besluten.
Mig veterligen så har kungen ingen rösträtt eller kan ändra på beslut.
Så just i detta fallet är det Anders Olsson som gjort bort sig då han försökte legitimera sparkandet av Danius med lite kunglig glans.
Om jag inte kommer ihåg original stadgarna fel så kan kungen enbart säga ja eller nej till en ny ledamot som SA vill ta in.
Ja du har rätt igen men när det något som får kungen att hamna i en ofördelaktig dager så dementeras det och Hovet vill inte kännas vid det. Däremot ser Hovet till att kungen kan ta äran åt sig när det är möjligt även om det inte har skett med kungens insats eller delaktighet.
Akademiens högste beskyddare, kung Carl XVI Gustaf, kan uttala sig om krisen i Akademien men i praktiken inte göra något åt den även om han säger "
jag hoppas att vi kan lösa den på något vis".
Citat:
Det är ju en väldigt, väldigt, väldigt viktig institution, så jag håller mig informerad om utvecklingen. Och det är en väldigt tråkig utveckling som uppstått, men jag hoppas att vi kan lösa den på något vis. Alla problem är ju till för att man ska kunna lösa dem, och det tror jag vi gör förr eller senare, det får bara ta lite tid. Det pågår ett arbete inom Akademien – de tänker igenom situationen och det kommer nog bli bra det här.
Ord och löften ur kunglig mun som saknar betydelse ...