2013-06-14, 08:11
Medlem
Eftersom kungen fått hyra slottet Stenhammar av staten för enbart 1000 kronor (ett tusen kronor) om året så skulle han som gengäld lova att rusta det för egna pengar men nu har han låtit staten, dvs indirekt det svenska folket, betala upprustningen istället. Det fattar tydligen hans enkla undersåtar men inte kungen själv.
Citera
2013-06-14, 09:49
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
En sån mediacirkus det är kring kungen och hans familj och ett sånt vidrigt drev.
I dag sa han kan ni aldrig hålla er till sanningen och sen fy fan!

You Go, säger jag då och anser att dessa kloakarbetarna har mist både sans och balans i sitt drev.
Det bästa vittnet i kungahistorien heter ju Mille M och det är väl ganska känt nu vilken sanning han satt på. Och numera lär hans sanningar sitta på anstalt för kriminellt slödder.

https://www.flashback.org/t2140171

http://www.kungahuset.se/pressrum/pressmeddelanden/2013pressmeddelanden/kommentarmedanledningavinslagparapportsvt13juni201 3.5.4ea495e313c19c119aa735b.html
http://www.svt.se/nyheter/sverige/kungen-miljonrenoverade-med-skattepengar
Citat:
Upplägget i avtalet är att arrendatorn – kungen – får arrendera hela godset med slott, 150 byggnader och 2.200 hektar mark för bara 1.000 kronor per år.

Men avtalet säger samtidigt att arrendatorn skall stå för allt underhåll och renoveringar, även sådant som i normala fall fastighetsägaren betalar.

Hovets ekonomichef, Jan Lindman bekräftar för SVT att inte ens apanaget, de pengar kungen årligen får för att fullgöra sina kungliga plikter, får användas till Stenhammar.

– Verksamheten här har ingenting med apanaget att göra, utan det är kungens privata pengar som det handlar om. Apanaget skall användas till statsbesök, länsbesök, personal, informationsavdelning - och inte till Stenhammar.
Förvisso har Calle dyslexi men någon runt honom borde väl kunna läsa testamentet och förklara innebörden för honom.
Senast redigerad av bagarn29 2013-06-14 kl. 09:51.
Citera
2013-06-14, 10:06
Medlem
Dr.Roberts avatar
För min del står det ju helt klart att det är juristerna på Fastighetsverket som felat här.Dom om några borde ju kunna läsa testamentet och avtalet.Att dom sen släpper till 8-9 mille för renovering får stå för Fastighetsverket och inte HMS.För övrigt gläder det mig att han visar attityd mot svensk idiotpress.Kloakreportage stämmer kanska bra in på drevet mot kungahuset just nu.

Saxat från kungahusets pressrum :

Staten och Kungen kan sluta ett särskilt avtal om större ändringar eller nybyggnationer, vilket har skett i det här fallet.
Senast redigerad av Dr.Robert 2013-06-14 kl. 10:36.
Citera
2013-06-14, 10:47
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Dr.Robert skrev

För min del står det ju helt klart att det är juristerna på Fastighetsverket som felat här.Dom om några borde ju kunna läsa testamentet och avtalet.Att dom sen släpper till 8-9 mille för renovering får stå för Fastighetsverket och inte HMS.För övrigt gläder det mig att han visar attityd mot svensk idiotpress.Kloakreportage stämmer kanska bra in på drevet mot kungahuset just nu.

Saxat från kungahusets pressrum :

Staten och Kungen kan sluta ett särskilt avtal om större ändringar eller nybyggnationer, vilket har skett i det här fallet.

Jo, man kan ju ju inte förvänta sig att Pungen skall kunna hålla reda på dom konstiga saker som står i ett avtal:

"Upplägget i avtalet är att arrendatorn – kungen – får arrendera hela godset med slott, 150 byggnader och 2.200 hektar mark för bara 1.000 kronor per år.

Men avtalet säger samtidigt att arrendatorn skall stå för allt underhåll och renoveringar, även sådant som i normala fall fastighetsägaren betalar.

Hovets ekonomichef, Jan Lindman bekräftar för SVT att inte ens apanaget, de pengar kungen årligen får för att fullgöra sina kungliga plikter, får användas till Stenhammar."

Tidigare var jag verkligen anti Kungahuset. Jag hade helt enkelt inte förstått underhållningsvärden. Som tur är så tvekar ju inte heller utländsk media att rapportera om hans eskapader. Tänk så många han glädjer.

Leve våran Pung!
Citera
2013-06-14, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Jo, man kan ju ju inte förvänta sig att Pungen skall kunna hålla reda på dom konstiga saker som står i ett avtal:

"Upplägget i avtalet är att arrendatorn – kungen – får arrendera hela godset med slott, 150 byggnader och 2.200 hektar mark för bara 1.000 kronor per år.

Hovets ekonomichef, Jan Lindman bekräftar för SVT att inte ens apanaget, de pengar kungen årligen får för att fullgöra sina kungliga plikter, får användas till Stenhammar."

Tidigare var jag verkligen anti Kungahuset. Jag hade helt enkelt inte förstått underhållningsvärden. Som tur är så tvekar ju inte heller utländsk media att rapportera om hans eskapader. Tänk så många han glädjer.

Leve våran Pung!

Jag är enig i det du skriver och jag gillar verkligen din syn på saker och ting. Kortsiktigt.

Folket ska ha bröd och underhållning, och då blir det för en billig peng om man ser saker ur ditt perspektiv. Man får alla turer serverade från hög till låg, från kung till Mille och alla däremellan, som La C*milla.

Mem tycker du inte i det är märkligt att det finns en miljonrullnig av pengar, varav en del kallas apanage? Att man bryr sig ha olika konton med bestämmelser, men ändå utan full insyn?
Citera
2013-06-14, 11:37
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Vresrosen skrev

Jag är enig i det du skriver och jag gillar verkligen din syn på saker och ting. Kortsiktigt.

Folket ska ha bröd och underhållning, och då blir det för en billig peng om man ser saker ur ditt perspektiv. Man får alla turer serverade från hög till låg, från kung till Mille och alla däremellan, som La C*milla.

Mem tycker du inte i det är märkligt att det finns en miljonrullnig av pengar, varav en del kallas apanage? Att man bryr sig ha olika konton med bestämmelser, men ändå utan full insyn?

Jo.
Citera
2013-06-14, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Alla var glada utom kungen för han hade ont i penningpungen.

Rolig kommentar, men det saken handlar om är inte roligt när jag tänker närmare på saken, för det går ingen nöd på familjens penningpung.

Det som jag tycker är märkligt är responsen på intervjun och den bitterhet kungen visade; han var verkligen förorättad.

Det föranleder mig att spekulera i varför han anser sig blivit illa behandlad. Det handlar bara om hans förväntningar på livet, utifrån en helt orimlig verklighetsuppfattning. Det verkar som kungen saknar en känsla för vad som legitimerar honom och kungahuset.

Som kung borde han berätta om allt som han tillfrågas om. Det hade varit enkelt att visa en droppe grace, och berätta om Stenhammar slott och renoveringen, och tala om att han inte sköter det ekonomiska själv. Det verkar som kungen är otrygg, i försvarsställning mot journalister om det frågas utan förvarning om något.
Citera
2013-06-14, 15:45
Medlem
Koen van Veltems avatar
Tja,

Kungen...

Svårt att säga vad det är för fel. Sverige har liksom sakta men säkert "försvunnit"... Vet inte hur och varför, eller varthän, bara att det är ett faktum. Som jag inte lastar någon för. Det kanske var på tiden. Verkligheten hann ikapp oss... Då känns kungen som person och funktion totalt bisarr. Egentligen är jag republikan, men inte fundamentalistiskt. Den här tragiska killen (CGXVI) borde snarast få lämna offentligheten. Jag tycker faktiskt en smula synd om honom. Snart har han absurt nog "regerat" lika länge som farfars far (V-Gurra). Inte för att jag hurrar, men jag tror att detta land skulle få en värdigare statschef om Victoria, så snart det låter sig göras, tar över. Hennes pappa - med tanke på familjens goda gener, som jag inte tror vare sig nikotin eller alkohol kan trubba av särskilt mycket - blir säkert 90+. Och är självfallet gravt och öppet dysfunktionell - i åtskilliga avseenden - långt innan dess. Låt oss slippa detta ömkliga skådespel!
Citera
2013-06-14, 16:24
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det verkar som kungen är otrygg, i försvarsställning mot journalister om det frågas utan förvarning om något.

Att han går i försvarsställning för denna relativt enkla fråga gör att jag undrar om det finns mer att gräva fram i detta fallet?
Citera
2013-06-14, 16:28
Medlem
P55s avatar
Ja Koen van Veltem, du är nog på rätt spår, dvs att Kungen nog bör abdikera och överlåta tronen till Victoria.

Eller;
Att han skärper till sig dels genom att uppföra sig lite vänligare och dels vara värdigare inför media,

Och;
Att han följer de lagar och regler som gäller för kungahusets ekonomi och förvaltning.

Det jag inte begriper riktigt är varför han, som säkert är den mest påpassade personen i Sverige, inte kan hantera media! Han om någon borde väl veta att man kollar så kamerorna är avstängda innan man vräker ur sig svordom och andra tokiga åsikter. Han beter sig ju som en tredje klassens "trash-människa" direkt hämtat från nån amerikansk realityserie, t.ex. Cops...

Tror att han har för många jasägare runt omkring sig. Ingen vågar att säga emot honom mer än Victoria och Carl-Filip när det gäller val av livspartners.

Det känns också som att det blivit sämre med Kungens image och uppförande sen den där Bertil Ternert anställdes. Byt ut honom och in med en man eller kvinna med lite kurage och som vågar säga emot.
Citera
2013-06-14, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Det känns också som att det blivit sämre med Kungens image och uppförande sen den där Bertil Ternert anställdes. Byt ut honom och in med en man eller kvinna med lite kurage och som vågar säga emot.

Att någon i hovstaten skulle våga sig på att ifrågasätta kungen vore väl ändå som att såga av den gren man själv sitter på.
Citera
2013-06-14, 18:34
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Att någon i hovstaten skulle våga sig på att ifrågasätta kungen vore väl ändå som att såga av den gren man själv sitter på.

Ja naturligtvis 2006. Ternert är inte en man som är ekonomiskt oberoende och jag undrar för mig själv hur han blivit den han är, det får ni andra utforska om.

Men jag skulle tänka mig att Kungen tillsammans med regeringen/riksdagen utser en person som dels inte jobbar för pengar och dels inte är rädd för varken Kung eller adel.

Har tankar om dessa personer; Göran Persson, Maud Olofsson.
Rejäla personer som har folkets förtroende och som säkert Kungen har. Dessutom tror jag att dom
har mage och kraft att sätta Kungen på plats!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in