2011-06-08, 23:16
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Alltså det var förre chefen för den svenska militära underrättelsetjänsten MUST som uttalade sig, inte någon från CIA. Läs mina tidigare inlägg.

Hoppsan! Då ber jag om ursäkt!

Poängen är dock att underrättelsetjänster säger va fan de vill.
Citera
2011-06-08, 23:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moralgubben
När Kungen var i 20 års åldern (sökaråldern) såg inte Sthlm ut som det gör i dag 45 år senare.
För att roa sig som ung fanns inte mkt. Restaurangerna med eller utan dans hade s.k. mattvång (ett minne fr. motbokens tiden som försvann 1955) och de stängde senast kl. 01.
Det var tedans på Grand Hotell sö. 14 - 17. Högloftet på Skansen, Berzelieterassen för de yngre och det dyrare och flottare Cecil på Biblioteksgatan för de ngt äldre som gällde. För att ha koll på att "de yngre" inte slank in startades Embassy Club på Sturegatan och då med medlemskort men stängde 01.

Trycket att hålla på efter 01 blev stort och de s.k. "svartklubbarna" växte fram som hade öppet 03.
Club Saltsjön var en, den var på en Waxholmsbåt vid Strandvägskajen, Lill-Babs och Lasse Berghagen kunde man möta där. Skåpet på Birger Jarlsgatan, man kunde ha sitt eget i ett skåp, var en annan.
Sen poppa clubbarna upp som svampar ur jorden Gamlingen med artister och tidn.folk som medlemmar, Kolingen, Engelen, alla i g:la stan och flera i Wasastan och på Kungsholmen. Men alla fodrade att man var medlem och det för att clubben skulle kunna sälja alkohol (mest mellanöl som kom då) under parollen "slutet sällskap". Alla hade medlemskort en del t.o.m. med foto på medlemmen.

Sedan kom Atlantic (bakom Strand Hotell) och Club Alexandra (var på Cecil i många år) och alla gick på "club" när man skulle ut och dansa med eller utan medlemskort. Kungen har varit på båda dessa clubbar, som var helt rumsrena och öppna till 03 av vad jag minns och absolut inga fylleställen.

Nattclubbarnas tid kom när krogarna fick servera och vara öppen längre. De var dyra med dans och show till kl. 03, men inget mattvång utan entrébiljett. Ambassadör på Kungsgatan med Sixten Herrgård och Berns Salonger för att nämna några och alla andra som följde efter, med eller utan dans. Men den epoken tog också slut och efterföljdes av After dark bl.a. inte full så lyxigt och dyrt men bra.

Studenterna bildade i slutet av 60-talet och början av 70-talet, Club Academica och en till för de yngre och SNÄS (Sthlms Något Äldre Studenter) för de äldre. De hade inga egna lokaler utan budkaveln gick vart de hyrde och de ersatte danserna på resp. högskola Skogis, Stutis. Käftis och allt vad de hette, för där fick man inte dricka öl, vilket blivit högsta mode.

Vad vanligt folk visste om snusket var att det fanns porrfilmer och porrateljer och de låg bakom Hotell Carlton på en tvärgata till Kungsgatan, nere vid Wasagatan där gick äckelgubbarna. Bögarna höll till i Humlegården och Gatflickorna raggade på flera gator på Östermalm, till allas fasa men de fanns även på Malmskillnadsgatan, Regeringsgatan och Biblioteksgatan men det var bara nattetid.

Synden på den tiden var filmerna Gul och Blå med Börje Alstedt och Lena Nyman, 491 och några till, det kittlade. Det fanns herrtidningar oftast på bensinstationerna men även på andra ställen.

Alla växer ju ur sin sökarålder så även jag. Vad som hänt i clubbvärlden efter 1971, då Kungen var 25 år det vet jag inte. Utelivet byts ju atomatiskt ut mot familjeliv och så är det väl för de allra flesta.

Du verkar insatt. Underhåll oss med fler historier från Stockholm förr om åren tack!
Citera
2011-06-09, 01:47
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Pust, jamen historien om kungens besök på Gold Club på OS i Atlanta 1996 måste väl anses ha punkterats rätt väl efter att förre chefen förre den militära underrättelsetjänsten som var med kungen hela OS säger att kungen aldrig besökte den klubben. Även Jan Guillou verkar anse den historien vara punkterad. Allt som står om kungen i Aftonbladet, Expressen, Svensk Damtidning, Hänt Extra, Proletären eller Pockettidningen R måste inte vara sant. Det KAN vara sant, men det behöver inte vara sant. Och i det här fallet är det väl rätt mycket som tyder på att historien inte skulle vara sann.

Jag är den första att inte köpa allt som mainstream media producerar.
Jan Guillous ord är dock heller inte lag och jag kan inte se att han bedrivit någon vidare undersökande journalistik i denna fråga. http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article13127712.ab

Bland annat tycks han försvara Advokatsamfundets generalsekreterare Anne Ramberg, tillika vän till kungafamiljen, som häromveckan rusade till kungens försvar och menade att "gangsters" ord per automatik vägde lättare än kungens... Ett märkligt uttalande kan man tycka.

Vidare så sväljer han fd underrättelsechefens uttalande med hull och hår och avskriver därefter Gold Club i Atlanta från agendan. Men varför skulle inte underrättelsechefer kunna ljuga om stora insatser står på spel? Underrättelsechefen och personer anställda av kungen kan ju knappast bedömas som objektiva i och med att de haft en lojalitet till kungen, vissa under lång tid.
Att kungen är ute och strular ser ju knappast bra ut för en underrättelsechef så kanske är en lögn bättre för att rädda ansiktet? Tror även att dessa människors lojalitet gör att de är beredda att stå upp för kungen och att det t o m ses som en ära. Troligen samma sak med Lettström som också offrade sig enligt min mening.

Det här med att kungen skulle varit på Gold Club i Atlanta är ju uppgifter som först dök upp i samband med en rättegång i USA mot dåvarande ägarna:

2001 ställdes ägarna för Gold Club inför rätta i USA. Åtalet gällde bland annat huruvida strippklubben förmedlat sexuella tjänster, vilket är olagligt i USA. I rättegången framkom namnen på flera superkändisar som besökt klubben, och bland dem skulle kungen finnas.

Det är alltså ingen som är ute efter kungen här utan hans namn figurerar bland flera andras.
Varför skulle det göra det om han aldrig varit där?

I boken "Den motvillige monarken" har Gold Clubs dåvarande manager Roy Ciccola samt vip-värdinnan Heather Rellinger intevjuats:

Kungen förnekade i måndagens intervju med TT bestämt att han skulle besökt Gold Club - men nu släpper bokens författare ljudfilerna från intervjuerna med Ciccola och Rellinger.

Roy Ciccola är i intervjun helt säker på sin sak: kungen var på Gold Club.
- Secret Servicemännen kom 30 minuter innan kungen anlände. Han gick sedan in och tittade sig omkring. Han behandlades som vilken vipgäst som helst. Jag skakade hand med honom och sade hej innan han gick in i ett privat rum.

Vipvärdinnan Heather Rellinger var den som sedan serverade kungen i det privata rummet - men han var inte ensam. Enligt Rellinger valde kungen ut en av ställets dansöser att hålla honom sällskap i vip-rummet.
- Som jag minns det valde han en tjej som heter Nico. Han var ensam med tjejen under större delen av kvällen, man får inte glömma att jag inte fick gå in på rummet förutom när jag behövdes. De drack champagne och om jag minns rätt tror jag de åt något också, säger Rellinger som tycker det är märkligt att kungen i samband med rättegången 2001 förnekat att han var där.

- Jag serverade honom. Jag förstår inte varför han förnekade att han var där. Jag minns att jag tänkte "Vad är grejen?" Man går på strippklubbar hela tiden, det är inget konstigt, säger hon.
http://www.expressen.se/nyheter/1.2456826/jag-serverade-kungen-pa-strippklubben

Frånsätt Heathers låga syn på moral så kan man undra varför hon - och managern - skulle ljugit ihop allt detta. Detta var år 2001 och långt före drevet börjat gå. Och som sagt, Sveriges kung och statschef var bara ett av flera namn...

Kungen ska enligt deras uppgifter ha tillbringat mer än två timmar i ett avskilt rum med strippan Nico samt totalt spenderat 10 000 dollar på klubben och lämnat 2 000 dollar i dricks.
http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article12636456.ab

Inget man glömmer i första taget kanske...

Intervjuklipp med Roy Ciccola och Heather Rellinger:
http://tv.expressen.se/nyheter/inrikes/1.2456894/kungen-hade-kul-med-nico

Sen kan man fråga sig varför underrättelsechefen inte trädde fram i samband med de första anklagelserna 2001? Jag kan inte se någonstans att han framträtt med detta tidigare utan hittar bara uttalanden från kungahusets dåvarande pressekreterare Elisabeth Tarras-Wahlberg.

Citat:
Hos en del kompisar jag var hemma hos på 70-talet när jag var 8-9 år kunde packar av Fib Aktuellt ligga på hyllor och i lådor fullt synliga när mamman knallade in i rummet. Det var alltså en tidning där vuxna kvinnor särade på benen. Sådant var väl dock mindre vanligt i akademikerhem och bland de jag brukade umgås med, men jag vet att det kunde förekomma även hos mer bildat folk.

Jag tror definitivt att det här till viss del kan vara en klassfråga.
För mig är allt försvar av porr och strippklubbar och att detta ska ses som någonting "normalt" helt främmande. Klart att folk i alla samhällsklasser kan konsumera porr men att normalisera det och närmast stoltsera över det är en helt annan sak...

Att sakna omdöme kan dock folk göra oavsett klass och status (vilket blir väldigt tydligt i kungens fall).
Citera
2011-06-09, 02:12
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
.................
Kungen ska enligt deras uppgifter ha tillbringat mer än två timmar i ett avskilt rum med strippan Nico samt totalt spenderat 10 000 dollar på klubben och lämnat 2 000 dollar i dricks.
http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article12636456.ab

Inget man glömmer i första taget kanske...
...........

Är det verkligen någon i tråden som på fullt allvar tror att HMK i egen hög person tar hand om betalningen i någotsomhelst sammanhang???

/Provokatör
Citera
2011-06-09, 02:14
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
När det sedan gäller kungens eventuella strippklubbsbesök så har Christer Gustavsson hävdat att kungen hängde med kompisgänget vid ett tillfälle. Frågan är då om han kom in bakvägen som han tydligen brukat göra ibland när han varit ute på olika ställen eller om han klart kunnat se vad det var för ställe han knallade in på.

Och hur trovärdig är Christer Gustavsson? Ska man tala om trovärdighet utifrån brottsregistret (à la Anne Ramberg) så lämnar ju även Christer en hel del att önska (dömd till ett års fängelse för grovt bokföringsbrott i en härva där flera miljoner har förskingrats).
Även han har en lojalitetsroll gentemot kungen och kan mycket väl ha offrat sig för att rädda kungens ära.

Nej, det har inte alls bara varit ett tillfälle. Det har festats på det här sättet under flera årtionden.
Mille Marcovic hävdar att kungen och hans vänner hade stående bord varje måndag på hans svartklubb (som flitig besökare borde kungen rimligen vetat att detta var en svartklubb).
Christer har haft rollen som festfixare och försett sällskapet med tjejer.
Det var t.ex. på en av dessa tillställningar som kungen träffade Camilla Henemark och inledde sin otrohetsaffär.
Uppgifterna om hur dessa fester går till kommer dessutom från flera olika håll och från källor helt oberoende av varandra.

Här är två exempel:

Sofie, 40, lever ett stadgat familjeliv i dag. Hon har en fin utbildning, ett ansett yrke och eget företag. Hon har man och barn - och har inte längre kontakt med någon av de personer som hon umgicks med i slutet av 80-talet och i början av 90-talet.
Då var hon, under ett antal år, med i kretsen kring kungen. Hon berättar att hon varit med på fester där tjejerna börjat strippa för kungen och hans kompisar.
- Det som skrivits om hans fester är inte överdrivet, i stället tycker jag att det snarare är underdrifter, säger hon.
Sofie säger att hon var med på ett flertal fester med kungen, både på den ökände torpeden och boxaren Mille Markovics svartklubb på Kungsholmen och på privata fester som hölls i våningar på Östermalm i Stockholm.
- Kungen kunde så klart vara mer avslappnad i en våning på Östermalm än vad han var ute på klubben, säger Sofie.

-------
Karin, 48, lever i dag ett lugnt liv med jobb, man och barn i en av Stockholms förorter.
Hon berättar om sig själv för 20 år sedan, de sista åren på 1980-talet.

-------
Karin berättar hur hon och de två andra tjejerna blev upphämtade av en mörk limousine.
- Christer Gustafsson åkte med oss. Vi satt och diskuterade med honom hur vi skulle titulera kungen när vi kom fram. Jag var lite nervös. Tänkte att det kommer att hoppa grodor ur munnen på mig, eller fula ord. Hur hälsar man? "Hej Kungen"? "Goddag ers majestät"?

Karin säger att de hade det rätt roligt i bilen.
- Vi kom på helt galna saker som vi absolut inte fick säga. Christer sa satt vi skulle säga "Kungen". "Det tycker han om", sa han.
- Men det blev alla möjliga andra namn den kvällen. Och det tyckte han var jätteroligt, säger Karin.

-------
Ingen berättade för de tre unga tjejerna vart de skulle, eller vem som ägde stugan limousinen till sist stannade utanför.
- Jag har hela tiden trott att det var kungens egen. Men det var nog bara något som jag tog för givet, säger Karin.

Expressens granskning visar att kungen och kvinnorna i själva verket festade i ett hus som ägs av en släkting till en av Sveriges mest kända politiker.
Karin har inget minne av att hon såg några livvakter.
- Jag tyckte att det var lite konstigt. Jag trodde att det skulle stå såna där som man sett på TV, i fina kostymer och med hörsnäcka, säger hon.

Liksom de andra tjejerna som bjöds in till festerna var Sofie i 20-års åldern.
- Det var i det läget som jag tappade tron på vår svenska kung, säger hon.

Sofie beskriver det som att männen "shoppade tjejsällskap" på de här middagarna. Att tjejerna var ägodelar som de använde för att roa sig.
- Det var som en tjejindustri nästan, säger Sofie.
Hon beskriver hur männen var manipulativa, att de fick tjejerna att tro att de var speciella.
- Jag kände till exempel aldrig att jag blev medbjuden på samma sätt som de andra tjejerna. Men jag tror att det var så det var, att de var duktiga på att få oss att känna oss speciella, säger Sofie.
Hon säger att hon aldrig var intim med någon av kungavännerna.
- Jag var nog inte så där jätterolig i deras ögon.Jag var ganska moralisk.
Visst såg jag att det strippades men då satt jag påklädd med männen. Det var inte min grej att ta av mig kläderna.

-------
- Tjejerna triggades att visa mycket av sig själva. Ju mer de visade desto mer unika trodde de sig bli i männens ögon, säger Sofie.
Hon tar avstånd från allt det som hände på festerna:
- Det är manipulativt, det som hände. Om man nu är 40, 50 eller 60 år och använder hela sin livserfarenhet för att manipulera de här 20-åriga tjejerna att töja på sina egna, personliga gränser. Jag tycker det är osmakligt, säger hon.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2204015/den-nya-bilden-av-kungaskandalen
Citera
2011-06-09, 02:16
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Är det verkligen någon i tråden som på fullt allvar tror att HMK i egen hög person tar hand om betalningen i någotsomhelst sammanhang???

/Provokatör

Det står att det är den summan som har spenderats, inte hur själva betalningen gick till...
Citera
2011-06-09, 02:23
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Det står att det är den summan som har spenderats, inte hur själva betalningen gick till...

Summan i sig talar helt klart emot att det finns ens ett uns av sanning i uppgifterna.

/Provokatör
Citera
2011-06-09, 02:48
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Summan i sig talar helt klart emot att det finns ens ett uns av sanning i uppgifterna.

/Provokatör

Knappast.
I VIP-sammanhang är inte detta någon större summa.

Betänk dessutom att detta är en klubb där många kändisar vistats med förmögenheter att spendera...
Citera
2011-06-09, 08:30
Medlem
- Vår konklusion blev att vi bör låta Anders Lettström åka ner och se om han kan få Strauss-Kahn att acceptera jobbet. Alla blir nöjda: Rojalisterna får en historiskt förankrad lösning, Stockholms arbetarekommun blir av med kungahuset – och Strauss-Kahn kan dra en lättnadens suck eftersom USA blir tvungna att släppa honom när vi valt honom till statschef! Herman tillägger: ”Dessutom – det var ingen som trodde att Kungen var en sådan snuskgubbe – men med DSK vet vi vad vi får!”

Se http://svenerland.wordpress.com/2011/06/01/moderniserat-statsskick/

Citera
2011-06-09, 10:11
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
JagHarEnLiten skrev
Hoppsan! Då ber jag om ursäkt!

Poängen är dock att underrättelsetjänster säger va fan de vill.

Det troliga är väl att Håkan Pettersson säger det som knullkungen vill.

2 jun 2011: Informationschefen Bertil Ternert ringde upp AB:s redaktionen och bad dom intervjua kungens stabschef Håkan Pettersson – som var adjutant åt kungen 1996 och följde med honom på OS.

Redan samma dag finns följande artikel i Ex: Kungens vittne: Han var inte på strippklubb.
http://www.expressen.se/nyheter/1.2457655/kungens-vittne-han-var-inte-pa-strippklubb

Lite om relationen mellan knullkungen och HP:
Från AB:
"Kungens ord – deras lag

Så styr han över Hovets innersta krets
Kungen styr hovet med järnhand.
Medarbetarna vågar inte göra fel och slåss om kungens uppskattning.
– Han är som en gammaldags brukspatron, säger en källa."

"De planerar kungafamiljens liv

Stabschef
Håkan Pettersson, 62
Bakgrund: Kungens adjutant 1983–1996, chef för Militära underrättelsetjänsten MUST fram till 2007.
Inkomst: Drygt 1,1 miljoner om året. Äger ett kedjehus med sin fru taxerat till 2,4 miljoner.
Bor: Upplands Väsby.
Maktfaktor: Hög. Vän med kungen och en av hans viktigaste informella rådgivare."

http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article12209807.ab?partner=www

Citera
2011-06-09, 10:29
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Lostworld skrev
De svartklubbar/strippklubbar/porrklubbar som kungen nu anklagas för att ha besökt utspelar sig i nutid, under 1990- och 2000-talet, dvs kungen var alltså betydligt äldre än 25 år.
Det handlar om Gold Club under OS i Atlanta 1996, Club Power i Stockholm under 1990-talet där kungens sällskap ska haft ett stående bord samt Carat Club i Bratislava så sent som 2008.

Redan 1977 förekom uppgifter i pockettidningen R om knullkungens bravader.

Bl a hur han utnyttjade statsanställda för att stilla sina lustar:

1977 skrev Pockettidningen R ett temanummer om prostitution och påstod då att kungen besökt prostituerade. I en artikel med rubriken ”Kungen och prostitution” skrev Stig Edling att UD tjänstemän hade tvingats skaffa fram kvinnor åt Kungen på hans USA resa och att tidningen hade belägg för uppgifterna.

Tyvärr har jag inte artikeln, men det kanske någon annan har?

Det finns intervjuer, gjorda av ekot i i samband med att numret släpptes, med dåvarande Justitieministern Sven Romanus och Stig Edling här: Redan 1977 väckte kungens påstådda kvinnoaffärer debatt. Då var det pockettidningen R som riskerade åtal för att ha publicerat uppgifter om kungens privatliv.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1602&artikel=4154970
Citera
2011-06-09, 13:10
Medlem
Vad då dyrt? Det är ju skattepengar som betalar alla kalas och kaffeflickor. Även flygbiljetten för Maddes hund över Atlanten. Tror inte att konungen av Sverige har sömnproblem för ekonomin. Han behöver bara skriva till regeringen om oförutsedda utgifter. Vips så kommer apanage extra till familjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in