Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Pust, jamen historien om kungens besök på Gold Club på OS i Atlanta 1996 måste väl anses ha punkterats rätt väl efter att förre chefen förre den militära underrättelsetjänsten som var med kungen hela OS säger att kungen aldrig besökte den klubben. Även Jan Guillou verkar anse den historien vara punkterad. Allt som står om kungen i Aftonbladet, Expressen, Svensk Damtidning, Hänt Extra, Proletären eller Pockettidningen R måste inte vara sant. Det KAN vara sant, men det behöver inte vara sant. Och i det här fallet är det väl rätt mycket som tyder på att historien inte skulle vara sann.
Jag är den första att inte köpa allt som mainstream media producerar.
Jan Guillous ord är dock heller inte lag och jag kan inte se att han bedrivit någon vidare undersökande journalistik i denna fråga.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article13127712.ab
Bland annat tycks han försvara Advokatsamfundets generalsekreterare Anne Ramberg, tillika vän till kungafamiljen, som häromveckan rusade till kungens försvar och menade att "gangsters" ord per automatik vägde lättare än kungens... Ett märkligt uttalande kan man tycka.
Vidare så sväljer han fd underrättelsechefens uttalande med hull och hår och avskriver därefter Gold Club i Atlanta från agendan. Men varför skulle inte underrättelsechefer kunna ljuga om stora insatser står på spel? Underrättelsechefen och personer anställda av kungen kan ju knappast bedömas som objektiva i och med att de haft en lojalitet till kungen, vissa under lång tid.
Att kungen är ute och strular ser ju knappast bra ut för en underrättelsechef så kanske är en lögn bättre för att rädda ansiktet? Tror även att dessa människors lojalitet gör att de är beredda att stå upp för kungen och att det t o m ses som en ära. Troligen samma sak med Lettström som också offrade sig enligt min mening.
Det här med att kungen skulle varit på Gold Club i Atlanta är ju uppgifter som först dök upp i samband med en rättegång i USA mot dåvarande ägarna:
2001 ställdes ägarna för Gold Club inför rätta i USA. Åtalet gällde bland annat huruvida strippklubben förmedlat sexuella tjänster, vilket är olagligt i USA. I rättegången framkom namnen på flera superkändisar som besökt klubben, och bland dem skulle kungen finnas.
Det är alltså ingen som är ute efter kungen här utan hans namn figurerar bland flera andras.
Varför skulle det göra det om han aldrig varit där?
I boken "Den motvillige monarken" har Gold Clubs dåvarande manager Roy Ciccola samt vip-värdinnan Heather Rellinger intevjuats:
Kungen förnekade i måndagens intervju med TT bestämt att han skulle besökt Gold Club - men nu släpper bokens författare ljudfilerna från intervjuerna med Ciccola och Rellinger.
Roy Ciccola är i intervjun helt säker på sin sak: kungen var på Gold Club.
- Secret Servicemännen kom 30 minuter innan kungen anlände. Han gick sedan in och tittade sig omkring. Han behandlades som vilken vipgäst som helst. Jag skakade hand med honom och sade hej innan han gick in i ett privat rum.
Vipvärdinnan Heather Rellinger var den som sedan serverade kungen i det privata rummet - men han var inte ensam. Enligt Rellinger valde kungen ut en av ställets dansöser att hålla honom sällskap i vip-rummet.
- Som jag minns det valde han en tjej som heter Nico. Han var ensam med tjejen under större delen av kvällen, man får inte glömma att jag inte fick gå in på rummet förutom när jag behövdes. De drack champagne och om jag minns rätt tror jag de åt något också, säger Rellinger som tycker det är märkligt att kungen i samband med rättegången 2001 förnekat att han var där.
- Jag serverade honom. Jag förstår inte varför han förnekade att han var där. Jag minns att jag tänkte "Vad är grejen?" Man går på strippklubbar hela tiden, det är inget konstigt, säger hon.
http://www.expressen.se/nyheter/1.2456826/jag-serverade-kungen-pa-strippklubben
Frånsätt Heathers låga syn på moral så kan man undra varför hon - och managern - skulle ljugit ihop allt detta. Detta var år 2001 och långt före drevet börjat gå. Och som sagt, Sveriges kung och statschef var bara ett av flera namn...
Kungen ska enligt deras uppgifter ha tillbringat mer än två timmar i ett avskilt rum med strippan Nico samt totalt spenderat 10 000 dollar på klubben och lämnat 2 000 dollar i dricks.
http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article12636456.ab
Inget man glömmer i första taget kanske...
Intervjuklipp med Roy Ciccola och Heather Rellinger:
http://tv.expressen.se/nyheter/inrikes/1.2456894/kungen-hade-kul-med-nico
Sen kan man fråga sig varför underrättelsechefen inte trädde fram i samband med de första anklagelserna 2001? Jag kan inte se någonstans att han framträtt med detta tidigare utan hittar bara uttalanden från kungahusets dåvarande pressekreterare Elisabeth Tarras-Wahlberg.
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Hos en del kompisar jag var hemma hos på 70-talet när jag var 8-9 år kunde packar av Fib Aktuellt ligga på hyllor och i lådor fullt synliga när mamman knallade in i rummet. Det var alltså en tidning där vuxna kvinnor särade på benen. Sådant var väl dock mindre vanligt i akademikerhem och bland de jag brukade umgås med, men jag vet att det kunde förekomma även hos mer bildat folk.
Jag tror definitivt att det här till viss del kan vara en klassfråga.
För mig är allt försvar av porr och strippklubbar och att detta ska ses som någonting "normalt" helt främmande. Klart att folk i alla samhällsklasser kan konsumera porr men att normalisera det och närmast stoltsera över det är en helt annan sak...
Att sakna omdöme kan dock folk göra oavsett klass och status (vilket blir väldigt tydligt i kungens fall).