2011-05-24, 13:51
  #6217
Medlem
Kungen: Vännens mejl klargörande

Kungen lämnade i dag en skriftlig kom-
mentar till sin vän Anders Lettströms
mejl, där Lettström själv helt tog på
sig skulden för de kontakter som togs
med kriminella efter boken om kungen.

"Med anledning av de senaste uppgif-
terna i media vill jag säga att det
är bra att vissa klargörande fakta
har kommit fram på det här sättet."

"Jag tar självklart avstånd från all
form av förhandling med kriminella",
skriver kungen, enligt hovet.

Kungen kommer inte att ge några inter-
vjuer om saken, enligt hovet.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2447426/kungen-skriver-brev-bra-att-fakta-kommer-fram
Citera
2011-05-24, 13:59
  #6218
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Om kungen abdikerar - påverkar det kronan?
Nej, troligen inte. Han får säkert behålla den som en avskedsgåva.
Citera
2011-05-24, 14:03
  #6219
Medlem
Citat:
När det gäller bilderna som TV4 fått ta del av så fortsätter Bertil Ternert att vara talesman i ärendet. - Den debatten vill kungen inte ta, säger Bertil Ternert till Expressen.se.

Varför ...?
Citera
2011-05-24, 15:03
  #6220
Medlem
enannanamandas avatar
Kungen i debatt på ex TV 4 Visserligen tycker jag det är underhållande att bevittna vårt virriga majestäts alla små krumsprång med språket, men C-G i TV-debatt skulle förmodligen vara för mycket lyteskomik för att vara roligt! Det är ju möjligt att en förinspelad och hårt redigerad sk debatt där C-G kunde hålla sin pressekreterare i handen skulle gå att genomföra, men den skulle väl inte ge mycket...

Jag är dock elak nog att tycka att det skulle varit riktigt roligt om Bodström hade berättat litet mer i sin lilla bok ang sina informationsseanser med kungen på justitiedepartementet om lagstiftning, avtal etc

(Citat Expressen igår)"Han[B-ström] skriver om några ärenden under sina ministerår där kungen skulle informeras om internationella avtal, och tycktes missuppfatta saker gravt." Mmmmm de missuppfattningarna skulle jag gärna läst mer om
Citera
2011-05-24, 15:38
  #6221
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
2006 skrev

Varför ...?

Har du glömt den historiska presskonferensen i Trollhättan? Det har nog inte Ternert.
Citera
2011-05-24, 15:39
  #6222
Medlem
Citat:
Det håller inte, kungen!
Kungen måste sluta kommunicera via ombud, monologer och kommunikér. Det håller inte i dagens medielandskap. Han måste träda fram och lägga alla korten på bordet. Han måste börja med en fullständig redogörelse av de uppgifter som han känner till i den här historien. Och, vara beredd att svara på följdfrågor. Det är vad som krävs för att bygga upp ett tillräckligt förtroende för hans version av den här historien.
Källa: http://www.resume.se/nyheter/2011/05/24/det-haller-inte-kungen/index.xml

Kungen klarar inte av att förvalta monarkin.
Citera
2011-05-24, 15:57
  #6223
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006


Kungen klarar inte av att förvalta monarkin.

Kungen gör ett gott arbete för demokrati. Han visar åtminstone några bärande skäl till varför monarki som institution är något förlegat och vars represententer inte tål transparens.

Ingen demokrati utan självmotsägelse kan förvalta en monarki. Monarki är helt enkelt oförenligt med verklig demokrati. Jag vill gärna tro att Carl XVI Gustaf, som jag hyser sympati med, har insett det.
Citera
2011-05-24, 16:31
  #6224
Medlem
Mogrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006


Kungen klarar inte av att förvalta monarkin.
Självklart inte! I det här landet finns bara en person med klenare förstånd än knugen och det är ju Carl Philip. Det är inte för inte han avsattes som kronprins av riksdagen. Snart dags att ge knugen och den tyska ruggugglan respass.
Citera
2011-05-24, 17:00
  #6225
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
Självklart inte! I det här landet finns bara en person med klenare förstånd än knugen och det är ju Carl Philip. Det är inte för inte han avsattes som kronprins av riksdagen. Snart dags att ge knugen och den tyska ruggugglan respass.

Och denna härva kan ge Carl-Philip kronprinstiteln igen om inte Victoria fått barn redan. Då borde väl han nästan in i Guinnes rekordbok för det är väl ingen annan som varit kronprins två gånger?
Citera
2011-05-24, 17:01
  #6226
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enannanamanda
Jag är dock elak nog att tycka att det skulle varit riktigt roligt om Bodström hade berättat litet mer i sin lilla bok ang sina informationsseanser med kungen på justitiedepartementet om lagstiftning, avtal etc

(Citat Expressen igår)"Han[B-ström] skriver om några ärenden under sina ministerår där kungen skulle informeras om internationella avtal, och tycktes missuppfatta saker gravt." Mmmmm de missuppfattningarna skulle jag gärna läst mer om

Bodström berättar om hur kungen faktiskt gjorde ett avtal med Thailand lättare genom att säga att de lyckas bra med brottsbekämpningen istället för att hålla käft som han fått order om.
Citera
2011-05-24, 18:42
  #6227
Medlem
Inget i finns att läsa i kungafamiljens pressrum om kungens skriftliga kommentar till sin vän Anders Lettströms
http://www.royalcourt.se/pressrum.4.19ae4931022afdcff38000344.html

Citera
2011-05-24, 19:41
  #6228
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Inget i finns att läsa i kungafamiljens pressrum om kungens skriftliga kommentar till sin vän Anders Lettströms
http://www.royalcourt.se/pressrum.4....f38000344.html
NK:s blogg är mer upplysande - även om jag tillåter mig betvivla att kungen är "vilseledd":
http://www.nurikino.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in