2010-11-21, 20:52
Medlem
Det står inte att hon är alkoholist.

Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
Enligt egen utsaga;

http://www.expressen.se/noje/extra/1.2130115/camilla-henemark-jag-funderade-pa-sjalvmord

Citat:
Eftersom Henemark är både hemlös och utblottad var pengar naturligtvis ett starkt incitament för henne att "träda fram" i Expressen (märk väl att hon inte avslöjade några frapperande nyheter).

Så allt som står i boken är sant för att 1/ Författarna inte har blivit stämda 2/ Kungen avstog från att dementera. Låter lite skakigt va?

Vilka personer i det mediala Sverige har garanterat sanningshalten?

Kan ni inte göra det enkelt för Er och helt enkelt presentera dessa "tillförlitliga källor som garanterar sanningshalten" då? Eller är det Camilla Henemark och Nyhlén som är dessa?

Att några författare använder halvsanningar och gamla rykten kan knappast räknas som en konspiration, snarare ogrundat skvaller.

Det finns flera ögonvittnen i boken och pressen. Men vad gör väl det...
Citera
2010-11-21, 20:55
Medlem
citizeninsanes avatar
Citat:
Det är inte alls otroligt att Kungen ev. kan ha varit otrogen vid något tillfälle för 20 år sedan, men so what? Jag har dock fortfarande inte sett röken av dom där källorna ni hela tiden hänvisar till, (dom som garanterar att det som står i boken är den absoluta sanningen). Kan du inte börja med att skaka fram dom?

Du ska inte hänga upp dig på boken. Det är flera redaktioner som har skakat fram flera källor. Helheten gör att det blir svårt att påstå att alla dessa redaktioner är förda bakom ljuset av en rad källor. Det blir helt enkelt en smula för konspiratoriskt.

Min uppgift är inte att få ett antal redaktioner att bryta mot grundlagen genom att strunta i källskyddet, och i slutändan ge dig namnen på alla källor. Tack och lov jobbar moderna demokratier med källskydd. Annars hade vi exempelvis inte fått uppleva avslöjandet av Watergate och knappast inte heller sossarnas IB.
Citera
2010-11-21, 21:23
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halsingland
Citera gärna hela uttalade meningen (även om det kan vara svårt när det gäller vår monark). Han sa "saker som hänt för länge sedan. Det kallar jag bekräftelse, även då han nekar att han läst boken (vilket jag inte alls tvivlar på) så bekräftar han ryktena om vad som står i boken är sanna (säkert vissa delar han har i åtanke).

Du tror inte Josefsson sovrar fakta när han gör reportage? 1. Tror inte alls författarna är ute på tunn is då de har ett renommerat förlag. tror som jag tidigare skrivit inte heller att dessa författare är spjutspetsarna inom detta gebit i Sverige, men för det behöver inte deras arbete vara skapad på lögner. 2. Mannen har ju tidigare uppskattats tydligen. Varför halshöggs han inte vid tidigare boksläpp?

Du ser bara i detta korta inlägg tolkar du vad kungen egentligen menade, som vi alla gör. Vi tiolar efter önskningar och tidigare erfarenhet.

1. Renommerat förlag?? Det är väl mest känt för att ha gett ut Bingo Rimérs sk bok.

2. Mannen uppskattad tidigare??? Du måste syfta på Sjöberg. Det är väl inget fel på Sjöberg, men denna gång har han gett sig i lag med fler personer: Rauscher som blev ökänd redan efter horboken (även då svajiga källor) och Tove Meyer (säkert en duktig och ambitiös tjej, men tyvärr ytterst, ytterst oerfaren). Sjöberg har hoppat i galen tunna helt enkelt. Tyvärr innebär det nu för hans del att hans trovärdighet är slagen i spillror och han får vara glad om han får skriva texter i "Söder om söder".
Citera
2010-11-21, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albertus.Pictor
1. Renommerat förlag?? Det är väl mest känt för att ha gett ut Bingo Rimérs sk bok.

2. Mannen uppskattad tidigare??? Du måste syfta på Sjöberg. Det är väl inget fel på Sjöberg, men denna gång har han gett sig i lag med fler personer: Rauscher som blev ökänd redan efter horboken (även då svajiga källor) och Tove Meyer (säkert en duktig och ambitiös tjej, men tyvärr ytterst, ytterst oerfaren). Sjöberg har hoppat i galen tunna helt enkelt. Tyvärr innebär det nu för hans del att hans trovärdighet är slagen i spillror och han får vara glad om han får skriva texter i "Söder om söder".
1. Tja, så beskrivs förlaget i media av välrenommerade personer inom media (obs! Royalister). Men har du annan uppfattning så.

2. Så Sjöberg var bra tills han helt plötsligt fick dåligt omdöme, närmare bestämt tidmässigt när han träffade Rauscher och Meyer. Ja så kan det ju vara.
Citera
2010-11-21, 22:22
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halsingland
1. Tja, så beskrivs förlaget i media av välrenommerade personer inom media (obs! Royalister). Men har du annan uppfattning så.

2. Så Sjöberg var bra tills han helt plötsligt fick dåligt omdöme, närmare bestämt tidmässigt när han träffade Rauscher och Meyer. Ja så kan det ju vara.

2. Han har i alla fall hamnat i fel sällskap. Meyer har nog inte haft något större inflytande, givet hennes ålder och erfarenhet. Däremot kan Rauscher ha haft dåligt (och kanske avgörande) inflytande på Sjöberg.
Citera
2010-11-21, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pechlin
Det står inte att hon är alkoholist.

Det finns flera ögonvittnen i boken och pressen. Men vad gör väl det...

Nej, du har rätt. Hon självmedicinerade sin psykiska åkomma med droger och alkohol, rätt skall vara rätt.
Vilka är då dessa ögonvittnen eller "garanter" som ni valt att kalla dem?

Hur tror ni det långsiktiga arvet efter "Den motvillige monarken" ser ut? Kommer boken att störta den svenska monarkin? Kommer andelen rojalister att minska?
Citera
2010-11-21, 22:58
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:
Nej, du har rätt. Hon självmedicinerade sin psykiska åkomma med droger och alkohol, rätt skall vara rätt.

Hur tror ni det långsiktiga arvet efter "Den motvillige monarken" ser ut? 1. Kommer boken att störta den svenska monarkin? 2. Kommer andelen rojalister att minska?

1. Nej, monarkin går stärkt ur detta. Det svenska folket förnuftiga inställning gör att man har överseende med att han och Henemark kanske hade lite skoj ihop för 10-20 år sedan.

2. Nej. Och de som redan är rojalister blir än mer övertygade efter höstens hetsjakt på kungen.
Citera
2010-11-21, 23:19
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
...
Hur tror ni det långsiktiga arvet efter "Den motvillige monarken" ser ut? Kommer boken att störta den svenska monarkin? Kommer andelen rojalister att minska?

Självklart störtar inte boken monarkin. Vi ser ju på Knugen hur jävla dryg han är, vet mycket väl att han sitter ordentligt stadigt på tronen, och att inga skandalböcker rubbar på det. Jag vet faktiskt inte vad det skulle vara för nivå den skandal som skulle tvinga honom att abdikera. Men bordellbesök och knulla runt på privata fester räcker naturligtvis inte. Inte ens med fotobevis skulle jag tro.

Bortsett från skandaler så är det snarare långsiktigt politiskt arbete som får bort honom, om vi bortser från rent statskuppmässiga försök. Ett av dessa var att frånta kungen i praktiken all formell makt. I längden ifrågasätts kungens (eller om man så vill drottningens) existensberättigande.

I arbetet med att ifrågasätta Knugen spelar skandalboken en roll. Genom att dels framställa honom som en horkarl, dels som en alldeles vanlig man som festar och bedrar frun, så sjunker han igenom nätet där han är ovanligt folklig för att vara kunglig, till att bara vara folklig. Då kan hans ställning ifrågasättas, eftersom hans upphöjdhet egentligen bara är ett rent skådespel. Att Knugen nu i högre grad än tidigare ses som vilken kändis han är, bidrar till att underminera förutsättningarna för kungahuset.

När sedan Albertus Pictor ryter till och hotar med majestätsbrott är lite roligt. Eftersom det tydligen fortfarande existerar. Men varför är han oroad när han samtidigt påstår att ingen blir republikan av de senaste veckornas skriverier, (vilket naturligtvis är en lögn), utan enbart stärker monarkisterna, (hur nu Knugens icke statsmannamässiga uppträden skulle kunna vara bra).
Citera
2010-11-21, 23:20
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albertus.Pictor
1. Nej, monarkin går stärkt ur detta. Det svenska folket förnuftiga inställning gör att man har överseende med att han och Henemark kanske hade lite skoj ihop för 10-20 år sedan.

2. Nej. Och de som redan är rojalister blir än mer övertygade efter höstens hetsjakt på kungen.

Det tycks ju snarast vara så att kungens och monarkins populäritet ökat i och med boken och skvallret.
Själv har jag alltid varit republikan, men nu är jag inte lika övertygad längre. Kungen förtjänar allt stöd efter trakasserierna.
Citera
2010-11-21, 23:26
Medlem
Citat:

Det första förstår jag inte vad du menar med, men det var kanske inte riktat till mig heller.

Kanske tolkar jag dig fel nu, men jag får en känsla av att du i ditt andra stycke klumpar ihop de som vill se monarkin på fall med dem som säger att de tror på uppgifterna i boken. Är det rätt tolkat?

Svaret på dina frågor från mig blir att monarkin troligen inte kommer att störta pg. av denna bok. De bör däremot ta sig en tankeställare inom hovet. För inte har uppgifterna varit av godo när det tex. gäller synen på undersåtar och hur man beteer sig om man är statsöverhuvud (menar inte här själva otron mot frugan).

Andelen rojalister (vad och vilka du egentligen menar här är ju en fråga i sig) kommer inte minska och de kommer att försvara kungen med näbbar och klor. Till och med försöka förbättra hans utgångsläge eftersom han klantat sig själv (vilket försvararna på detta forum blundar för). Detta kan vi ju se i denna tråd.
Citera
2010-11-21, 23:36
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Det tycks ju snarast vara så att kungens och monarkins populäritet ökat i och med boken och skvallret.
Själv har jag alltid varit republikan, men nu är jag inte lika övertygad längre. Kungen förtjänar allt stöd efter trakasserierna.

Förväxla inte att folk tycker det är spännande med skandaler och skvaller, med att de ger sitt stöd till honom.

På vilket sätt förtjänar Knugen stöd?
Citera
2010-11-21, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Vad är det för trakasserier du talar om? Dessa tre ville granska sveriges statsöverhuvud och det var detta de fick fram. Det är vissa delar som inte enbart är häpnadsväckande utan till och med riskabla beteenden för ett statsöverhuvud. De som ojar sig över kungen och tycker att han har rätt till ett privatliv bör höja blicken lite och läsa mer än delarna om Camilla Henemark för att gotta sig i hans sexliv. Tror inte någon anser att kungafamiljen inte har rätt till ett privatliv som vi andra, men det innebär inte att göra vad man vill. Dessa regler gäller ju även dig och mig, vi har privatliv men det innebär inte att vi kan göra vad vi vill på vår frittid. Det kallas ansvar och sunt förnuft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in