Citat:
Ursprungligen postat av Albertus.Pictor
Omvänd bevisbörda är inte comme il faut inom journalistiken. Ett sådant förhållningssätt skulle få absurda konsekvenser. Om t ex Peter Wallenberg skulle anklagas av Expressen för att gå till horor på Malmskillnadsgatan så skulle han betraktas som skyldig eftersom han inte kan bevisa att han är oskyldig. Även du måste inse att det i det närmaste är omöjligt att bevisa att något inte har hänt.
Det ni uppfattar som nån sorts bekräftelse av kungen är inte en bekräftelse. Allt han sade var att han "förstått att boken handlade om saker för länge sedan". Det är ingen bekräftelse på något annat än att det är vad boken handlar om. Att han sedan sade att nu vänder vi blad kan lika gärna betyda "jag skiter i boken och går vidare istället".
Det är också intressant att ingen tung journalist - någon med riktigt stor trovärdighet - har stöttat skandalförfattarna. Tvärtom, Janne Josefsson (som ju inte väjer för obekväma avslöjanden) backade ur ett tänkt samarbete eftersom källorna var osäkra och skvallret gick inte att bevisa. Josefsson insåg att författarna var ute på tunn is. Till skillnad från många av skribenterna i denna tråd. Av Josefsson och skribenterna här vet jag vem jag litar mest på.
Citera gärna hela uttalade meningen (även om det kan vara svårt när det gäller vår monark). Han sa "saker som
hänt för länge sedan. Det kallar jag bekräftelse, även då han nekar att han läst boken (vilket jag inte alls tvivlar på) så bekräftar han
ryktena om vad som står i boken är sanna (säkert vissa delar han har i åtanke).
Du tror inte Josefsson sovrar fakta när han gör reportage? Tror inte alls författarna är ute på tunn is då de har ett renommerat förlag. tror som jag tidigare skrivit inte heller att dessa författare är spjutspetsarna inom detta gebit i Sverige, men för det behöver inte deras arbete vara skapad på lögner. Mannen har ju tidigare uppskattats tydligen. Varför halshöggs han inte vid tidigare boksläpp?
Du ser bara i detta korta inlägg
tolkar du vad kungen egentligen menade, som vi alla gör. Vi tiolar efter önskningar och tidigare erfarenhet.