Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Se hur media beskriver Silvias resa till Belgien. De skriver väldigt lite om syftet med resan och om tillställningen i övrigt. De fokuserar mer på att tolka hennes miner och spekulera i orsaken till resan vilket de får till något så uppseendeväckande att Silvia lämnar kungen för hon mår mycket dåligt.
Detta är väl ändå inte vad man förväntar sig att läsa om man är intresserad av hennes engagemang i Belgien.
Den officiella anledningen till hennes besök är fullständigt ointressant. Det saknar nyhetsvärde och media rapporterar följdaktligen inte heller. Det händer mycket här i världen utan att media måste bevaka det. Hovet bestämmer inte vad som är en nyhet.
Citat:
Kungen har presskonferens för någon militärövning och alla ställer frågor om boken, det var inte syftet med presskonferensen.
Därför att pressen självklart har företräde avseende vad som är en nyhet.
Citat:
Om media inte klarar av att opartiskt rapportera från de olika engagemangen behöver man portionera ut informationen till dessa så inte media börjar bli som denna tråd på flashback.
Opartiskhet är inte att upprepa vad kungen tycker media ska rapportera. Det är inte nyhetsförmedling.
Citat:
I många andra länder har man valt att censurera vad som får skrivas om stabschefens och hans familj. Det fungerar utmärkt. Faktum är att där jag bor nu skulle författarna få livstids fängelse för sin bok.
Det är jag fullt medveten om. Jag kan några. Nordkorea, Iran, Burma, Kina. Vitryssland. Ska du fortsätta? Vilket land bor du i?
Citat:
Stabschefens uppgift är att marknadsföra Sverige. Han har också andra uppdrag som bland annat att skapa samarbeten med andra länders näringsliv. Det är en skymf när författarna och media smutsar ned Kungen och därmed även Sverige med massa obekräftat skvaller.
Om det nu är så illa att Sverige har blivit nedsmutsat, så är det knappast medias fel då de enbart rapporterat. Den som betett sig illa i så fall är det Knugen, som uppenbarligen skymfat Sverige och det svenska folket.
Eller menar du att allt är okej, bara det inte upptäcks?