2010-05-16, 19:40
  #2005
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
You made my day...Skönt att få bekräftelse på något som ingen annan tycktes minnas. Men den gode Mårtensson har nog censurerat det hela.(Julafton. "Lättklädd" dam. 70-talet med dess liberala inställn t sex. Inte minst alla dessa kungakompisar med sina practical jokes. Osv) Dödsfallet några månader efter att hennes lyckade modellkarriär ebbat ut, kan man väl bara spekulera om.
Minns ni uppståndelsen när kungen, som dåvarande kronprins, o hans kära Bill o Bull festade om med utvikningsbruden Leena Skoog i Åre...Med all hänsyn till hennes dotter, var hon nog ändå lite mer garvad än det lilla söta "utviket" som Carl Philip faktiskt tycks trivas med.
Tillägg: för upplysnings skull: är för gammal o senil för att orka hitta på skrönor!


Jo, jag misstänker också att det ligger en annan story bakom den mer tillrättalagda som Mårtensson serverar. Kommer du ihåg ungefär när hon dog och vad dödsorsaken var? Det här fallet intresserar mig mycket.
Citera
2010-05-16, 19:59
  #2006
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Kungafamiljen röstar inte. Men jag gissar att han skulle rösta blått om han gjorde det.

Nog har väl kungen rösträtt?
Vi lever ju i en monarki!
Citera
2010-05-16, 20:23
  #2007
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006


Nog har väl kungen rösträtt?
Vi lever ju i en monarki!

Han har röstrött men utnyttjar den inte. Det är inte säkert han skulle klara av att läsa valsedlarna, och det skulle se löjligt ut med en personlig assistent bakom skärmen.
Citera
2010-05-16, 21:21
  #2008
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Kungafamiljen röstar inte. Men jag gissar att han skulle rösta blått om han gjorde det.

Nja..han gillar ju sparvar så jag tror mera på Miljöpartiet kniper hans röst.

Varför skulle han inte kunna rösta i hemlighet ?
Typ poströstning ,inte så då att han stegar in på det lokala postkontoret utan mera att posten kommer hem till honom ,med tanke på Hovets omfattande posthantering vore det ytterst förvånande om Hovet inte hade någon form av företagsservice med personal på Slottet från Postens sida.
Citera
2010-05-17, 10:38
  #2009
Medlem
Redan i år så kommer vi att få höra att Victoria är gravid, även om hon kanske inte är det just nu. Men beskedet betyder att nästa tronarvinge är på väg, ställda inför den sortens fakta så tappar de rojalistiska sitt lilla försprång. Alltfler anser säkerligen att det räcker nu. jälvklart påverkas allmänheten av det faktum att skattebetalarna betalar över 250 miljoner årligen i apanage till kungen och resten av familjen. De måste bo i slott, och inte ens bröllop inom familjen betalar de själva. Men värst av allt är sannolikt att det kommer nya prinsar och prinsessor, barn som ska växa upp helt skyddade från samhället i övrigt och som aldrig någonsin behöver skaffa sig ett arbete. De kommer endast umgås med andra små överklassknoddar, människor ur samma grupp som kungabarnen umgås med idag. När Victoria var på möhippa så hölls den i Hennes & Maurits-miljardärens lyxvilla, en fest omgiven av poliser betalda av skattemedel. För tio år sedan så ville åttiofem procent av medborgarna behålla monarkin, i de senaste undersökningarna har antalet sjunkit till femtioåtta procent. Samtidigt så har Victoria och Daniel väntat länge på att gifta sig, man behöver inte vara raketforskare för att inse att de har planer på att befolka Haga slott med jollrande småttingar. Det är en i högsta grad åldersadekvat önskan för ett par i deras ålder.
Citera
2010-05-17, 18:54
  #2010
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Redan i år så kommer vi att få höra att Victoria är gravid, även om hon kanske inte är det just nu. Men beskedet betyder att nästa tronarvinge är på väg, ställda inför den sortens fakta så tappar de rojalistiska sitt lilla försprång. Alltfler anser säkerligen att det räcker nu. jälvklart påverkas allmänheten av det faktum att skattebetalarna betalar över 250 miljoner årligen i apanage till kungen och resten av familjen. De måste bo i slott, och inte ens bröllop inom familjen betalar de själva. Men värst av allt är sannolikt att det kommer nya prinsar och prinsessor, barn som ska växa upp helt skyddade från samhället i övrigt och som aldrig någonsin behöver skaffa sig ett arbete. De kommer endast umgås med andra små överklassknoddar, människor ur samma grupp som kungabarnen umgås med idag. När Victoria var på möhippa så hölls den i Hennes & Maurits-miljardärens lyxvilla, en fest omgiven av poliser betalda av skattemedel. För tio år sedan så ville åttiofem procent av medborgarna behålla monarkin, i de senaste undersökningarna har antalet sjunkit till femtioåtta procent. Samtidigt så har Victoria och Daniel väntat länge på att gifta sig, man behöver inte vara raketforskare för att inse att de har planer på att befolka Haga slott med jollrande småttingar. Det är en i högsta grad åldersadekvat önskan för ett par i deras ålder.
Det är inte säkert att det blir några småttingar i den familjen. Inte ens med konstgjord befruktning, vem vet.
Citera
2010-05-17, 19:26
  #2011
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halsingland
Det är inte säkert att det blir några småttingar i den familjen. Inte ens med konstgjord befruktning, vem vet.

Men om det blir många barn inkl adoptivbarn får vi skattebetalarna en utökad försörjningsbörda gentemot dessa genom ett utökat apanage.
Apanage ett finare ord för kungligt socialbidrag.
Citera
2010-05-18, 19:18
  #2012
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2006


Men om det blir många barn inkl adoptivbarn får vi skattebetalarna en utökad försörjningsbörda gentemot dessa genom ett utökat apanage.
Apanage ett finare ord för kungligt socialbidrag.

Desto fler munnar att mätta desto fler jobb skapas, som man brukar säga inom asylindustrin. Vi i Sverige skall inte producera utan konsumera. Tycker personligen att kungen inte äter tillräckligt. Han är så smärt och vältränad. En kung skall vara fet.
Citera
2010-05-18, 19:36
  #2013
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Redan i år så kommer vi att få höra att Victoria är gravid, även om hon kanske inte är det just nu. Men beskedet betyder att nästa tronarvinge är på väg, ställda inför den sortens fakta så tappar de rojalistiska sitt lilla försprång. Alltfler anser säkerligen att det räcker nu. jälvklart påverkas allmänheten av det faktum att skattebetalarna betalar över 250 miljoner årligen i apanage till kungen och resten av familjen. De måste bo i slott, och inte ens bröllop inom familjen betalar de själva. Men värst av allt är sannolikt att det kommer nya prinsar och prinsessor, barn som ska växa upp helt skyddade från samhället i övrigt och som aldrig någonsin behöver skaffa sig ett arbete. De kommer endast umgås med andra små överklassknoddar, människor ur samma grupp som kungabarnen umgås med idag. När Victoria var på möhippa så hölls den i Hennes & Maurits-miljardärens lyxvilla, en fest omgiven av poliser betalda av skattemedel. För tio år sedan så ville åttiofem procent av medborgarna behålla monarkin, i de senaste undersökningarna har antalet sjunkit till femtioåtta procent. Samtidigt så har Victoria och Daniel väntat länge på att gifta sig, man behöver inte vara raketforskare för att inse att de har planer på att befolka Haga slott med jollrande småttingar. Det är en i högsta grad åldersadekvat önskan för ett par i deras ålder.
Käften! Kroppsbyggaren Ockelbo-Bobbo för president säger jag bara! Gillar verkligen tv-intervjun där han starkt påpekar att njurproblemet inte är ärftligt. Även om Ockelbo-Bobbo inte fattar det själv så skrattar många andra åt hans funktion som avelstjur åt den knugliga familjen! Tycker också att det verkar som om hans glasögon består av fönsterglas och inte korrigeringsglas. Är brillorna en modeaccessoar för att se mer intellektuell ut?

Sedan så tror jag att du har fel när du skriver att apanaget är 250 miljoner och att det går till alla i familjen. Som jag minns det är apanaget mindre och tillfaller enbart kungen och han fördelar det hur han vill. Eller minns jag fel? Dessutom blir ju inte antalet verklighetsfrånvända prinsar och prinsessor fler direkt. Ciggens och Gaffelns ungar kommer nog bli lite mer jordnära, särskilt om Gaffeln skaffar barn med Utviket. Samma sak med Ciggens ungar, visst morsan deras kommer vara en plastikopererad lat kedjerökande manslukerska men man får väl anta att uppväxten inte blir lika verklighetsfrånvänd som en tronarvinges? Ungefär som att prinsessan Christina (fru Magnusson) och de andra syskonen till Knugens barn antagligen är mer jordnära (för att vara överklassungar).

Har du skrivit den där texten själv förresten? Av formuleringarna att döma så har någon mer begåvad än du själv skrivit den.
Citera
2010-05-18, 19:48
  #2014
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSkumberg
Har du skrivit den där texten själv förresten? Av formuleringarna att döma så har någon mer begåvad än du själv skrivit den.

Fick lite hjälp av Nina Eldh faktiskt.
Citera
2010-05-19, 21:17
  #2015
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSkumberg
.................
Sedan så tror jag att du har fel när du skriver att apanaget är 250 miljoner och att det går till alla i familjen. Som jag minns det är apanaget mindre och tillfaller enbart kungen och han fördelar det hur han vill. Eller minns jag fel? ...........

http://sv.wikipedia.org/wiki/Slottsstaten

här verkar det ju som det är något som kallas "anslaget" som skall täcka kunga familjens omkostnader.Apanaget verkar ju mera vara för att täcka bl.a. kostnaderna för kungens representation

hovstaterna och slottstaten är tydligen två skilda "budgetar".

Sen har väl Kungen en privat förmögenhet som säkerligen ger en bra avkastning varje år.
Citera
2010-05-19, 21:37
  #2016
Medlem
Adjudants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Men om det blir många barn inkl adoptivbarn får vi skattebetalarna en utökad försörjningsbörda gentemot dessa genom ett utökat apanage.

Adoptivbarn kan inte ärva tronen är jag så gott som säker på, de kommer att stå utanför tronföljden liksom exempelvis Mette-Marits förstfödde Marius Borg Høiby.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in