Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jag vet att de var kusiner. Men jag gick bara tillbaka till generationen före, så de är inte med i kalkylen. Då är man inne på 1700-talet och då var kusin- och ännu vanligare morbror-giftena vanligare än på 1800-talen. Eftersom Victoria finns på både mor- och farsidan så blir koefficienten större.
Det hela beror förstås hur långt tillbaka man orkar gå. Tar man bara de där kusinerna blir det inte mycket mer, men om hela släktträdet längre tillbaka sluter sig är det naturligtvis en helt annan sak. Men det gör det nog inte, så som sagt är nog Knugen inte inavlad.
Nja, det där med att lära sig språk före puberteten är faktiskt en teori som gått i graven. Helt rätt man kan inte som vuxen (eller har oerhört svårt) komma ifrån melodi och rytm i sitt modersmål och att barn (dvs. de som redan har ett modersmål) lär sig ett främmande språk i snabbare takt ään vuxna men inte mer korrekt som jag sa i förra inlägget. Hade det varit så att Silvia bara hade en accent hade jag inte klagat, men det är inte så. Hon som jag skrev tidigare har en dålig grammatik, dåligt ordförråd långsamt tal etc. Spanska bör hon åtmistonde ha haft goda kunskaper i eftersom det var tolk mellan tyska och det hon är utbildad i, dock inte som simultantolk. Portugisiska har jag själv inte hört henne tala men en brasilianare sa att hon talade god portugisiska, vad det nu säger. engelska har jag hört henne tala och den är ok.
Apropå Victoria av England så är vi inte nere på 1700-tal, hon föddes 1819, men jag håller med om att kungen inte är inavlad trots så mycket släktgifte. Man kan kolla i vilken släkt som helst och liknande fenomen kan uppstå då folk inte rörde sig så långa sträckor förr.
Värre vore det väl i Norge om deras släktträd skulle stämma men det gör det väl inte riktigt som tur är.