• 1
  • 2
2010-05-13, 02:11
Medlem
jimpandenstores avatar
Hej

Nu helt plötsligt så vägrar min andra datorn att starta upp.
Den startar i 2 sek sen startar den om .. hela tiden
skärmen är helt svart.
tänkte dra in en xp skiva o starta om skiten där men den hinner inte ens läsa skivan innan den lägger av igen. Vad kan vara fel?
Citera
2010-05-13, 02:23
Medlem
V1P3Rs avatar
Testa att damma datorn.
Citera
2010-05-13, 02:51
Medlem
MartinStLouiss avatar
Konstigt nog hände exakt samma sak mig såg jag nu när jag kom hem. Min ena dator startar upp, jag hinner se skymten av Windows XP loggan, sen en snabb blåskärm och sedan omstart. Försökte damma av fläktarna så gott jag kunde, men det ville sig inte. Fler tips någon?
Citera
2010-05-13, 02:51
Medlem
Porryhatters avatar
Överhettas?
Citera
2010-05-13, 02:52
Medlem
acidloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimpandenstore
Hej

Nu helt plötsligt så vägrar min andra datorn att starta upp.
Den startar i 2 sek sen startar den om .. hela tiden
skärmen är helt svart.
tänkte dra in en xp skiva o starta om skiten där men den hinner inte ens läsa skivan innan den lägger av igen. Vad kan vara fel?

Har du bytt några komponenter eller nåt sådant?
Citera
2010-05-13, 11:24
Medlem
jimpandenstores avatar
Har inte bytt ngt :S
Citera
2010-05-13, 16:14
Medlem
bergsturks avatar
Edit: Jag förutsätter att det är windows-starten som avses, dvs att du ser bios etc? Om du inte gör DET så är det hårdvarufel, grafikkort/minne/processor/ström/nästan vad som helst /edit

Det finns en ganska ny trojanvariant som jag har fått rensa bort två gånger bara den här veckan som beter sig på exakt detta sätt. Problemet är att den försöker ladda en .sys-fil från \windows\system32\drivers som är 0 byte stor. Denna måste tas bort för att systemet ska kunna startas. Försök starta i felsäkert läge och utan automatisk omstart och se om den bara slutar ladda efter... ja... typ disk.sys eller nåt, minns inte.

Fick du några virusvarningar? (inte så troligt iofs -- när den första datorn blev smittad kunde INTE ens halvvanligt AV detektera det)
Citera
2010-05-13, 18:00
Medlem
jimpandenstores avatar
ser inte bios.. det tar typ 2 sek från att jag har startat datorn tills den statar om igen.. jag försökte starta med en skiva men den hinner inte ens mata ut cdläsaren sååå antar att det är nätagget.. men det kan ju vara vilket som..
Citera
2010-05-13, 19:18
Medlem
bergsturks avatar
OK, då kan det vara precis vad som helst... sorry, det är bara att börja dra ut grejer och se. Byt grafikkort också om du kan.
Citera
2010-05-13, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Konstigt nog hände exakt samma sak mig såg jag nu när jag kom hem. Min ena dator startar upp, jag hinner se skymten av Windows XP loggan, sen en snabb blåskärm och sedan omstart. Försökte damma av fläktarna så gott jag kunde, men det ville sig inte. Fler tips någon?

Systemåterställning eller vad det nu heter då man går bak i tiden (kan inget om datorer) funkade för mig då jag hade samma problem.
en annan gång när min dator stängde av sig flera ggr/dag var det dammet där inne som förstörde.
Citera
2010-05-13, 20:29
Medlem
Kanske någon välte datorn medan du var ute eller var full.

Ta bort ALLT onödigt. Bort med Tangentbord, Mus, ALLA USB grejer, Hårdiskar, DVD, Nätverk, olika kort etc. De kan orsaka felet och det är bara dumt att risker hårddisken i onödan så länge du inte fixat felet. Mindre risk att du springer och köper fel när skräpet tagits bort.

Moderkort
Processor (+Kylare)
Minne
Nätagg

Dessa 4 delar är allt du behöver för att starta en dator EJ bild.
Lättare att hitta felet med 4 delar kvar och allt onödigt tagits bort.

Grafikkort skippar du eftersom du aldrig hinner få bild och ser på fläktar osv hur den startar om. Trasigt grafikkort kan också orsaka felet.

Berätta om ditt nätagg Tillverkare, modell och ålder?
Även vad för grafikkort och andra delarna?
Märkesdator eller hemma bygge?
Senast redigerad av panpo98 2010-05-13 kl. 20:41.
Citera
2010-05-14, 11:28
Medlem
jimpandenstores avatar
Tack för hjälpen alla Galet bra att folk engagerar sig för att hjälpa .. Nu så ska jag iaf lämna in datorn till en polare som har skillz that killz me datorer så förhoppningsvis så vet jag felet imorn Men som sagt, tack för hjälpen d
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in