Flashback bygger pepparkakshus!
2010-05-12, 23:34
Medlem
Först lite bakgrundshistoria: Jag tränar ofta, ungefär 4-5 ggr i veckan. Och utöver det så promenerar jag runt 5-10km om dagen. För 1½ vecka sen så fick jag influensa,och har legat knall fall i sängen.

För 3 dagar sen började jag få ont i skenbenen, och i vaderna. Ungefär som växtvärk, men eftersom jag är snart 23 år så känns det som det är lite too late. Smärtan har ökat från dag till dag, och det enda som hjälper ett litet tag är massage, att ha benen placerade i högt läge och att vara uppe och gå. Värst blir det på natten, har inte sovit ordentligt sen det började.. Sitter/ligger jag på soffan för länge börjar det värka och krampa, och jag måste gå upp.

Min tanke var att det har antingen med mina skor att göra, eller pga inaktivitet. Men eftersom jag ändå satt igång och det har blivit värre, så har jag ingen aning..

Vad kan det vara?
Citera
2010-05-12, 23:40
Medlem
Smokey McPots avatar
En vän till mig har liknande symptom och tydligen ska det vara hans senor i benen som är för korta.
Hälsena, vadsena.. Exakt vilka vet jag inte, kanske det beror på det för dig med?

Stretching är det enda som hjälper honom tydligen, eller ett varmt bad.
Citera
2010-05-12, 23:41
Medlem
DanteAlighieris avatar
Du har säkert bara ont i benhinnorna. Jag brukar alltid ha det när jag har tagit ut mig helt, då kan jag knappt heller sova för benen vill inte ligga still. De nästan kliar på något sätt.
Citera
2010-05-13, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smokey McPot
En vän till mig har liknande symptom och tydligen ska det vara hans senor i benen som är för korta.
Hälsena, vadsena.. Exakt vilka vet jag inte, kanske det beror på det för dig med?

Stretching är det enda som hjälper honom tydligen, eller ett varmt bad.

Det liksom skiftar. Ena stunden är det i vaden, sedan är det på skenbenet. Eller liksom, längst sidorna på dem. Precis som när man hade växtvärk när man var yngre..

Stretcha skenbenet har jag dock INGEN aning hur man gör. Och badkar har jag inte Får bli massor med varma duschar.

Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Du har säkert bara ont i benhinnorna. Jag brukar alltid ha det när jag har tagit ut mig helt, då kan jag knappt heller sova för benen vill inte ligga still. De nästan kliar på något sätt.

Typ! Fast mer liksom, som rastlöshet, att man inte kan stanna i en position för att det värker. Hur länge brukar det hålla i sig för dig?
Citera
2010-05-13, 00:10
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 70x7
Det liksom skiftar. Ena stunden är det i vaden, sedan är det på skenbenet. Eller liksom, längst sidorna på dem. Precis som när man hade växtvärk när man var yngre..

Stretcha skenbenet har jag dock INGEN aning hur man gör. Och badkar har jag inte Får bli massor med varma duschar.

Typ! Fast mer liksom, som rastlöshet, att man inte kan stanna i en position för att det värker. Hur länge brukar det hålla i sig för dig?

1-2 dagar. Sen är det lugnt!
Citera
2010-05-13, 21:32
Medlem
2MissMes avatar
Du kanske har fått en släng av rastlösa ben (RLS) när du varit tvingad att vara stilla så länge.

Citat:
Tillståndet restless legs förtjänar uppmärksamhet genom sin vanliga förekomst, förbättrade behandlingsmöjligheter de senaste åren samt den relativa okunskapen hos många läkare. Förekomsten av restless legs har länge sagts vara cirka 5 procent i befolkningen. Många söker dock inte för besvären och flera menar att en förekomst på upp till 15 procent är sannolik. Det har också hävdats att fenomenet är starkt underdiagnosticerat och att det kan uppträda vid enstaka tillfällen hos de flesta människor vid stark uttröttning och påtvingat stilla-sittande, exempelvis vid en lång flygresa.
http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=865
http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=29156
Citera
2010-05-13, 21:46
Medlem
Phazarans avatar
Skulle kunna vara borrelia.
Citera
2010-05-19, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2MissMe
Du kanske har fått en släng av rastlösa ben (RLS) när du varit tvingad att vara stilla så länge.

http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=865
http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=29156

Stämmer verkligen in till punkt och pricka, tack! Efter en vecka så har det avtagit och nu helt borta. Har underlättat att börja använda riktiga joggingskor när jag är ute och går långt, vet inte om det skulle kunna vara något samband..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in