Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-05-12, 22:05
Medlem
Har läst många trådar här om olika yrken som generar hög lön. En del allmänt och en del om yrken som inte kräver någon utbildning. Kontentan verkar va att det antingen krävs en lång (ofta dyr) utbildningen eller en jäkla massa övertid (= inget liv).

Om man istället prioriterar livskvalitet (mycket fritid). Vad finns det då för jobb där man som rubriken säger jobbar lite och tjänar mycket. Det behöver inte vara stora summor men så att man klarar sig. Tex jobba 2-3 dagar i veckan men ändå tjänar 25k.
Citera
2010-05-12, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gambatte
Har läst många trådar här om olika yrken som generar hög lön. En del allmänt och en del om yrken som inte kräver någon utbildning. Kontentan verkar va att det antingen krävs en lång (ofta dyr) utbildningen eller en jäkla massa övertid (= inget liv).

Om man istället prioriterar livskvalitet (mycket fritid). Vad finns det då för jobb där man som rubriken säger jobbar lite och tjänar mycket. Det behöver inte vara stora summor men så att man klarar sig. Tex jobba 2-3 dagar i veckan men ändå tjänar 25k.

Vinn på lotto eller bli expert på V75.
Citera
2010-05-12, 22:31
Medlem
Citat:

Du tror inte alla hade haft det här jobbet om det vore så väl? Enda jag kan tänka mig är säljare men då ska du vara duktig. Alternativt redan ha ett stort kapital som du omsätter i aktier
Citera
2010-05-12, 23:41
Medlem
jobba med utvinning av olja i Norge. Då jobbar du väll iof 2v i streck men är sedan ledig 2 eller något liknande. Du tjänar också bra mycket pengar.
Citera
2010-05-12, 23:45
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Det finns inget allmängiltigt sätt att få massa pengar för väldigt lite, då detta är något som kräver eget tänkande, initiativförmåga och rätt tidpunkt. Med andra ord är det inget folk utbildar sig till på regelbunden basis, utan snarare någonting folk hittar i förbifarten.

Tänk efter liksom. Om någonting ger massa pengar utan arbete, tror du inte det arbetet blir fyllt relativt snabbt när det kommer till allmänhetens ögon?
Citera
2010-05-13, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skandis
Det finns inget allmängiltigt sätt att få massa pengar för väldigt lite, då detta är något som kräver eget tänkande, initiativförmåga och rätt tidpunkt. Med andra ord är det inget folk utbildar sig till på regelbunden basis, utan snarare någonting folk hittar i förbifarten.

Tänk efter liksom. Om någonting ger massa pengar utan arbete, tror du inte det arbetet blir fyllt relativt snabbt när det kommer till allmänhetens ögon?

Alternativet är jobb som är så vidriga att ingen vill ha dem och de är högt betalda för det men det finns inte så mycket såna jobb och förvånansvärt många är redo att jobba på såna jobb för helt normala löner.

Kvar blir då lite udda jobb som t ex prostituerad. Kom ihåg att det inte är olagligt att sälja sex. Då TS till 99% är kille och statistiskt sett inte särskilt snygg eller välutrustad och sett till att marknaden för manhoror som bara riktar sig till kvinnor är försvinnande liten så blir det nog män han får rikta sig till.

Vill man inte suga/bli påsatt av äldre män för pengar så får man helt enkelt inse att det inte finns några lätta jobb som ger mycket pengar för lite arbetsinsats.
Citera
2010-05-13, 14:52
Medlem
pokereves avatar
Citat:

Jag tror mig bestämt veta att gyminstruktörer kan tjäna ganska grova summor, jo absolut.
Citera
2010-05-13, 15:28
Medlem
Mohaves avatar
Revisor är jobbet för dig. Det är mycket jobb kring vissa datum på våren när deklarationer och redovisningar skall in. Men annars är det överbetalt och slappt. Jag har en kompis som är revisor. Han brukar chilla vid poolen söderöver hela höstarna.
Citera
2010-05-13, 15:38
Medlem
Ful Fisks avatar
Många fiskare i riskområden behöver bara jobba några få månader på året (då det går helt enkelt) och får ut en riktigt bra årslön på det. Det behöver inte alltid vara riskområden utan man kan få en 70 000€ för några månader på medelhavet om du satsar på rätt sak.

Sen finns det ju teorier om "one day workweek". Då man ofta lägger 80% av sin tid på 20% av sina kunder så gör man sig av med dessa 20% och således så behåller man 80% av sin vinst men jobbar bara 20% så mycket. Om man då arbetar endast veckodagar så slutar det hela i "one day workweek".
Citera
2010-05-13, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Revisor är jobbet för dig. Det är mycket jobb kring vissa datum på våren när deklarationer och redovisningar skall in. Men annars är det överbetalt och slappt. Jag har en kompis som är revisor. Han brukar chilla vid poolen söderöver hela höstarna.

kräver en rätt rejäl utbildning dit vilket ts inte vill ha. läser du bara rubriken eller?
Citera
2010-05-13, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DUFATTARINGENTING
kräver en rätt rejäl utbildning dit vilket ts inte vill ha. läser du bara rubriken eller?

Var skrev Ts att han inte tänker utbilda sig då?
Citera
2010-05-13, 22:21
Medlem
Riktigt svår fråga, men jag skulle rekommendera ett välbetalt jobb på en större firma, där man har möjligthet att gå ner på deltid. T.ex. jag jobbar i finansbranschen med 45k i månaden (jobbat ~2.5 år) och har 37.5h arbetsvecka.

Som ett exempel, om jag skulle gå ner på 80%, skulle jag få ut 36k i månaden och jobba 4 dagar i veckan, 7.7h per dag. Helt OK enligt mig, ännu bättre blir det ju om man jobbar lite längre och får upp lönen till i trakterna runt 60k i månaden för heltid. Det svåra är att få chefen att gå med på att man jobbar deltid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in