2010-05-12, 21:48
Medlem
Tjeena Flashback!

Har just nu fått nu uppgift i filosofi där vi då egentligen får fördjupa oss i vad som helst, jag hade ganska svårt att välja ämne i början då jag inte kunde greppa uppgiften riktigt, valde iaf att bolla runt me lite tankar om vad som skulle hänt om Adolf H hade lyckats, eller iaf att nån annan under honom kunde ta det vidare. Hur det skulle se ut idag osv.

Men det blir så mycket samhälle, historia inriktat och filosofin kommer inte riktigt fram.
Skulle därför vilja har lite idéer på vad ni skulle tycka va intressant o läsa om när det gäller just detta, gärna lite mer filosofiskt inriktat än vad jag skrivit om hittills.
Det jag skrivit går säkert bra, men måste ha hjälp för att fylla ut de sista 2 sidorna

Samt vad kallas det när man tänker tillbaks på vad som då skulle ha kunnat hända om wwII utspelat sig på ett annat sätt?

//Korvryttarn
Citera
2010-05-12, 21:53
Medlem
Anklagares avatar
kontrafaktiskt övning heter det om jag inte missminner mig.

Du kan ju försöka tänka dig in i hur det politiskt korrekta skulle vara om Hitler lyckades; Skulle det vara norm att vara rasist eller är det så att människor ändå skulle förakta nazister och dyl. Du kan ju även fundera på om kommunistiskt tänkande skulle vara så utbrett i världen eller om det ens skulle ha funnits längre.
Citera
2010-05-12, 22:44
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
kontrafaktiskt övning heter det om jag inte missminner mig.

En annan term är anakroni. Jag skulle dock valt en annan inriktning med tanke på det som du själv också ansåg att det mest blir historia. Kanske skulle du kunna analysera Hitlers värdegrund. En utmärkt bok är "Vårt förakt för svaghet" av Harald Ofstad som är en analys av Mein Kampf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in