• 1
  • 2
2010-05-12, 18:11
Medlem
har lite funderingar p att kpa mig en mini pc att ha i skolbnken. r det ngon strre skillnad p att kra xp p en mini pc gmfrt med win7 starter? och d tnker jag mer n just kosmetiskt p sjlva skrivbordet. sikter?
Citera
2010-05-12, 18:18
Medlem
Pedan21s avatar
Win7 r alldeles fr resurs krvande fr en mini. Du borde kra p XP fr att inte bli grhrig av att behva vnta
Citera
2010-05-12, 19:09
Medlem
men e inte w7 starter specialanpassat fr mini pc? bantat frn en massa lull-lull s?
Senast redigerad av Daveth 2010-05-12 kl. 19:28. Anledning: felstavning
Citera
2010-05-12, 19:21
Medlem
Jag kr Win7 p en mini med Intel Atom 450, den fungerar bra och knns inte alltfr sl.
Citera
2010-05-12, 21:21
Medlem
R4xx0rs avatar
Jag har en Asus Eee och p den kr jag Win7 Starter och det funkar perfekt fr mig.
Dock har ju inte Starter alla funktioner, som t.ex Aero etc...
Men jag tycker inte att man behver det om man bara ska ut p ntet, skriva i word eller liknande...

Tycker att du ska sattsa p en med Windows 7 Starter, XP har hngt med lnge och det r dags att g vidare
Citera
2010-05-12, 23:06
Medlem
ok. men min tanke var lite att xp r gammalt och krver inte s mkt av datorn. win7 e nytt krver mer, men win7 starter kanske r s nerbantat att det r ungefr lika jobbigt fr datan att driva. jag r allts ute efter s mkt ledig kapacitet p datan som mjligt. jag pluggar kinesiska och har ftt den dliga vanan att ha igng alla program jag kan tnkas anvnda samtidigt, dvs diverse ordbcker, hemsidor, skrivprogram, glostrningsprogram och grna spotify fr att skapa trevlig stmning. s vill inte sinka ner datan med ett fr krvande OS.
Citera
2010-05-12, 23:29
Medlem
R4xx0rs avatar
Jag tycker nd att du ska ha Win7. XP r vl cirka 10 r? Tycker att man ska lmna XP och brja anvnda Windows 7.

Vad fr dator hade du tnkt dig?
Citera
2010-05-13, 08:20
Medlem
biiligast mjliga mini pc. det jag kollat mest p hittills r acer one. har hittat bde med win7 s och med vista, det gr ungefr en femhundring i pris och prestandan r samma p bda. men win 7 r den folk satsar sina pengar p

snackade med en polare igr, och han va lite inne p att nyare program kanske inte funkar till xp, s det kanske ocks kan bli ett problem. hur stller sig folk till det?
Citera
2010-05-13, 09:24
Medlem
R4xx0rs avatar
Jag har ej haft ngot problem med att gamla XP program inte funkar till Windows 7.
Dessutom brjar dem flesta tillverkarna av program gra sina program s dem funkar fr Windows 7.
Har inte tillverkaren av programmet du har inte gjort en version fr Win7 s kan man ju kra med kompatibilitetslge fr XP, det brukar hjlpa dem flesta gnger

Kan du lnka till datorn du hade tnk kpa? Vill se vad den har fr specs.

/R
Citera
2010-05-13, 10:00
Medlem
Undvik Win 7 starter om du ska anvnda flera Skrmar/TV. Den verka ha begrnsade bild instllningar. Tvungen att ha samma bild och upplsning p alla Skrmar/TV med starter.
Citera
2010-05-13, 10:00
Medlem
xlntds avatar
jag skulle aldrig kpa en mini. kpte en och den r s sopig. trodde faktiskt inte det. blev rekommenderad av en sljare p onoff att inte kpa den vilket jag nd gjorde fast p siba he he onoff sljaren sa verdrivet att det knappt gr att ppna en pdf o nu med facit i handen kan jag hlla med honom.

ingick w7 starter men jag har haft problem med att installera skrivare, program etc. bara bk och segt. tydligen r w7 starter en massor av funktioner borttagna som kan pverka(?). ominstallerade burken med vanliga w7-ultimate men samma sak. tror det r hrvaran p mini som inte motsvarar dagens bas datorer. lste ven om det att michael dell sa typ samma sak i en intervju(?).

jag skulle satsa p en 13,1 i stllet, fortfarande liten och har dessutom normal prestanda. mini r trots allt smre - tyvrr.
Citera
2010-05-14, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R4xx0r
Jag har ej haft ngot problem med att gamla XP program inte funkar till Windows 7.
Dessutom brjar dem flesta tillverkarna av program gra sina program s dem funkar fr Windows 7.
Har inte tillverkaren av programmet du har inte gjort en version fr Win7 s kan man ju kra med kompatibilitetslge fr XP, det brukar hjlpa dem flesta gnger

Kan du lnka till datorn du hade tnk kpa? Vill se vad den har fr specs.

/R

angende programmen s menade jag tvrtom, att xp kanske inte klarar av nyare program. men vet inte om detta r ntt att oroa sig fr

det jag funderar p r en snhr
http://www.netonnet.se/art/dator/lap...s/136035.3001/
alternativt att kpa en med samma spec fast med win xp, hittade det p pricerunner nnstans

ska mest anvnda datan till att plugga s kommer inte kra ngot som stressar snder processorn, vill bara se mig fr s jag inte kper en relativt dyr dator om jag kan gra samma sak med en billigare, ungefr
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in